Gå til innhold

Baby vil ikke sove om dagen

Sofline

Anbefalte innlegg

Babyen min på tre måneder har de siste ukene for det meste nektet å sove om dagen. Nå begynner jeg å bli utslitt å gå og trille og trille på vognen eller gå og bære på en overtrøtt baby. Vi trodde først at han hadde problemer med å sove fordi han var forkjølet, men nå er forkjølelsen over for lengst, men soveproblemene ikke.

Tidligere sov han fint om dagen. Han fikk i hvert fall en god lur på to timer og minst to lurer på 1-2 timer. Nå er jeg heldig hvis han sover en lur som varer mer enn en time. Det hadde vært helt greit hvis han ikke var trøtt, noen trenger jo ikke så mye søvn, men det er han. Når han våkner etter 10-20 minutter, en halv time hvis jeg er heldig, gjesper han og gnir seg i øynene.

Noen ganger sover han videre hvis jeg triller og triller ham i vogna, men som oftest hjelper ikke det lenger heller.

Jeg får snart ikke gjort noe annet enn å prøve å få babyen til å sove. Heldigvis sover han godt om natten, men han er ekstremt vanskelig å legge hvis han ikke har fått sovet om dagen, og han sover også lenger av gangen når han sover lenge om dagen.

Har noen noen tips til meg? Eller er det noen som har prøvd det samme som kan fortelle meg at det går over...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også en mamma

Det kan hende at han trenger ro og fred, og bare blir oppkavet og forstyrret av at du bærer, triller, osv. Min eldste var litt sånn. Måtte ha ro og fred, og få lov til å finne søvnen på egenhånd. Bysse eller bære eller trille fungerte over hode ikke - derimot fungerte det greit å legge han i senga og bare la han ligge der litt. Litt gråt og kav ble det, men ikke intenst, og bare i noen minutter. For det meste ble det sutring og klynking, som kunne vare opptil 20 minutter i starten. Men etter hvert ble han vant til det, og når han da var skikkelig trøtt, fikk på tørr bleie og ble bært inn i senga - da smilte han og var helt klar for å sove. Det er jo i hvertfall verd et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det kan hende at han trenger ro og fred, og bare blir oppkavet og forstyrret av at du bærer, triller, osv. Min eldste var litt sånn. Måtte ha ro og fred, og få lov til å finne søvnen på egenhånd. Bysse eller bære eller trille fungerte over hode ikke - derimot fungerte det greit å legge han i senga og bare la han ligge der litt. Litt gråt og kav ble det, men ikke intenst, og bare i noen minutter. For det meste ble det sutring og klynking, som kunne vare opptil 20 minutter i starten. Men etter hvert ble han vant til det, og når han da var skikkelig trøtt, fikk på tørr bleie og ble bært inn i senga - da smilte han og var helt klar for å sove. Det er jo i hvertfall verd et forsøk!

Sånn er minsten her også. Hvis det skjer noe rundt henne kjemper hun for å holde seg våken. Det må rett og slett være så kjedelig som mulig, uten andre mennesker innenfor synsrekkevidde. Da kan hun klare å finne roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Datteren min kan være litt sånn enkelte perioder. Enkelte dager kan hun plutselig sove over 3 timer i strekk på dagtid - uten at det ødelegger den vanlige nattesøvnen. Hun sover bra om natta :)

Hvor mye bør en baby sove på dagtid f.eks.?

Jeg tror de bør ha et par lengre våken perioder i løpet av dagen når de er blitt 3 måneder... Stimuler de mest mulig i den tiden.

Så kan du prøve legge inn noen mer eller mindre faste tider der de ikke blir stimulert.

Skift bleie på henne, snakk rolig, prøv å amme, ofte blir de veldig trøtte når de er metteog sovner ved brystet. Ikke alltid babyen min vil ha pupp, men er overtrøtt - noe jeg merker... så da går jeg litt rundt med henne, har henne ved stellebordet og prater med henne, så koser jeg litt med henne og prøver igjen å gi pupp... vil hun ikke ha det gir jeg smokken.... holder den på plass og synger bæ bæ lillelam.. den sangen blri hun nesten alltid rolig av.. og kanskje er jeg heldig at hun sovner da... eller at hun plutselig vil ha pupp likevel, og da blir hun søvnig :)

Er hun vanskelig å få til å sove har jeg funnet ut at det er lettest å få henne til å sovne i senga, så jeg ammer liggende... så ligger jeg og halvdubber litt og til jeg ser hun sovner skikkelig, så bærer jeg henne over i senga hennes. Er jo alltid redd hun våkner til igjen da, men hvis hun våkner da er hun ikke trøtt nok eller mett nok, så da er det bare å gi litt mer pupp og se om hun sovner da. Av og til hjelper det å bare gi henne smokken igjen :)

Så sover hun kanskje ca. en time av gangen hver gang hun sovner på dagtid.

Har merket om morgenen så sover hun gjerne et par timer av gangen, men etter tolv sover hun maks en time. Og enkelte dager 2-3 timer :)

Babyen min sover ekstra godt om vi kjører eller triller i vogn.

Dager hvor hun er vanskelig for å få til å sovne på dagtid bare MÅ jeg ut og trille henne. Av og til har jeg henne i vogna og bare bysser fram og tilbake mens jeg synger bæ bæ lillelam... hjelper ikke det prøver jeg å gi mer pupp om hun vil ha, hvis ikke så får jeg bare fortsette å styre.

Men triller jeg tur og vet hun er mett og har ny bleie, da sovner hun nesten garantert. Av og til må jeg gå et kvarter før hun endelig sovner, men da sover hun skikkelig godt og :) Så jeg lar henne sove videre i vogna når vi kommer hjem.

Jeg har ikke lagt inn noen faste rutiner ang. sovetid på dagen, babyen bestemmer i stor grad ennå, men hun er veldig "grei" og sovner stort sett mellom hver pupp, men har et par tre lengre våkeperioder. Spesielt på kvelden.

Så å oppsummere mine råd:

Sørg for at babyen er mett.

Sørg for at babyen har tørr bleie.

La babyen sove et stille sted. Enkelte babyer klarer ikke sove der det er mye lys og bråk... f.eks. i en stue. Løsningen da er å la babyen f.eks. sove i sengen sin på soverommet, så har du heller på babycallingen. La gardinene være for så det ikke blir så lyst.

Smokk er fin trøst og gjør det lettere for babyen å sove.

Syng yndlingssangen til babyen. Min baby elsker Bæ bæ lillelam.

Du kan prøve å bysse babyen i armene...

Trill en tur - inne eller ute. Syng gjerne en sang mens du triller :)

Pass på at smokken er i munnen, begynner babyen å sutte på fingrene sovner den ikke så lett.. ofte sutter de på fingrene fordi de er litt småsultne, men prøv med smokken og se om det hjelper. Har du gått enlang tur og babyen fortsatt vil sutte på fingrene, så må du bare se om babyen vil ha mer pupp, så får du prøve igjen.

Travelt når babyen ikke vil sove på dagtid da, får ikke gjort noe da.

Enkelte dager er jo rotetid og økedøgn, da må en bare legge alle planer til side....

men sånn generelt er det greit at babyen i alle fall har et par-tre blunder på dagtid.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjær jeg noe feil?

Sånn er minsten her også. Hvis det skjer noe rundt henne kjemper hun for å holde seg våken. Det må rett og slett være så kjedelig som mulig, uten andre mennesker innenfor synsrekkevidde. Da kan hun klare å finne roen.

Jeg lurer på om jeg gjør noe feil ang. å gi babyen minst mulig inntrykk når de skal sovne.... Jeg har nemlig en fargerik uro over sengen, og på sidene har jeg slike bilder som babyen skal se på... stimulere sansene. Men jeg lurer på om det ikke er helt ideelt å ha slikt der babyen skal sove? virker ikke som hun har så mye problemer med å sove da, men sjeldent hun finner søvnen selv. Som oftest må jeg gi pupp til hun blir så trøtt at hun sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg gjør det på samme måte når han har våknet om natta og fått mat. Da sovner han som regel etter noen minutter. Men om dagen fungerer det ikke av en eller annen grunn.

Det største problemet er egentlig ikke å få ham til å sove. Å skulle trille ham i ti minutter i stedet for ett (som jeg skulle før) gjør meg ikke så mye. Det største problemet er at han våkner for fort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om jeg gjør noe feil ang. å gi babyen minst mulig inntrykk når de skal sovne.... Jeg har nemlig en fargerik uro over sengen, og på sidene har jeg slike bilder som babyen skal se på... stimulere sansene. Men jeg lurer på om det ikke er helt ideelt å ha slikt der babyen skal sove? virker ikke som hun har så mye problemer med å sove da, men sjeldent hun finner søvnen selv. Som oftest må jeg gi pupp til hun blir så trøtt at hun sovner...

Hvor gammel er hun? I starten er det ikke uvanlig at babyer skal ammes for å sovne eller alltid sovner ved brystet. Etter hvert bør de imidlertid lære å sovne på andre måter. Hvis hun ikke finner roen i sengen, er det jo verdt å gjøre det litt mer "kjedelig" der for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Unger er så forskjellige. Du må bare finne ut hva som passer for akkurat din :) Hvis hun ikke ser ut til å bli forstyrret av uroen er det ikke feil å ha den der.

Nå er det ikke uvanlig at små babyer ikke klarer å finne roen alene, og det er helt greit. Men det er jo en grense for hvor lenge de kan ammes og bysses i søvn, så etterhvert kan det være greit å trene litt på å trives i eget selskap, både våken og når de skal sove. Til å begynne med bare en kort stund av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min kan være litt sånn enkelte perioder. Enkelte dager kan hun plutselig sove over 3 timer i strekk på dagtid - uten at det ødelegger den vanlige nattesøvnen. Hun sover bra om natta :)

Hvor mye bør en baby sove på dagtid f.eks.?

Jeg tror de bør ha et par lengre våken perioder i løpet av dagen når de er blitt 3 måneder... Stimuler de mest mulig i den tiden.

Så kan du prøve legge inn noen mer eller mindre faste tider der de ikke blir stimulert.

Skift bleie på henne, snakk rolig, prøv å amme, ofte blir de veldig trøtte når de er metteog sovner ved brystet. Ikke alltid babyen min vil ha pupp, men er overtrøtt - noe jeg merker... så da går jeg litt rundt med henne, har henne ved stellebordet og prater med henne, så koser jeg litt med henne og prøver igjen å gi pupp... vil hun ikke ha det gir jeg smokken.... holder den på plass og synger bæ bæ lillelam.. den sangen blri hun nesten alltid rolig av.. og kanskje er jeg heldig at hun sovner da... eller at hun plutselig vil ha pupp likevel, og da blir hun søvnig :)

Er hun vanskelig å få til å sove har jeg funnet ut at det er lettest å få henne til å sovne i senga, så jeg ammer liggende... så ligger jeg og halvdubber litt og til jeg ser hun sovner skikkelig, så bærer jeg henne over i senga hennes. Er jo alltid redd hun våkner til igjen da, men hvis hun våkner da er hun ikke trøtt nok eller mett nok, så da er det bare å gi litt mer pupp og se om hun sovner da. Av og til hjelper det å bare gi henne smokken igjen :)

Så sover hun kanskje ca. en time av gangen hver gang hun sovner på dagtid.

Har merket om morgenen så sover hun gjerne et par timer av gangen, men etter tolv sover hun maks en time. Og enkelte dager 2-3 timer :)

Babyen min sover ekstra godt om vi kjører eller triller i vogn.

Dager hvor hun er vanskelig for å få til å sovne på dagtid bare MÅ jeg ut og trille henne. Av og til har jeg henne i vogna og bare bysser fram og tilbake mens jeg synger bæ bæ lillelam... hjelper ikke det prøver jeg å gi mer pupp om hun vil ha, hvis ikke så får jeg bare fortsette å styre.

Men triller jeg tur og vet hun er mett og har ny bleie, da sovner hun nesten garantert. Av og til må jeg gå et kvarter før hun endelig sovner, men da sover hun skikkelig godt og :) Så jeg lar henne sove videre i vogna når vi kommer hjem.

Jeg har ikke lagt inn noen faste rutiner ang. sovetid på dagen, babyen bestemmer i stor grad ennå, men hun er veldig "grei" og sovner stort sett mellom hver pupp, men har et par tre lengre våkeperioder. Spesielt på kvelden.

Så å oppsummere mine råd:

Sørg for at babyen er mett.

Sørg for at babyen har tørr bleie.

La babyen sove et stille sted. Enkelte babyer klarer ikke sove der det er mye lys og bråk... f.eks. i en stue. Løsningen da er å la babyen f.eks. sove i sengen sin på soverommet, så har du heller på babycallingen. La gardinene være for så det ikke blir så lyst.

Smokk er fin trøst og gjør det lettere for babyen å sove.

Syng yndlingssangen til babyen. Min baby elsker Bæ bæ lillelam.

Du kan prøve å bysse babyen i armene...

Trill en tur - inne eller ute. Syng gjerne en sang mens du triller :)

Pass på at smokken er i munnen, begynner babyen å sutte på fingrene sovner den ikke så lett.. ofte sutter de på fingrene fordi de er litt småsultne, men prøv med smokken og se om det hjelper. Har du gått enlang tur og babyen fortsatt vil sutte på fingrene, så må du bare se om babyen vil ha mer pupp, så får du prøve igjen.

Travelt når babyen ikke vil sove på dagtid da, får ikke gjort noe da.

Enkelte dager er jo rotetid og økedøgn, da må en bare legge alle planer til side....

men sånn generelt er det greit at babyen i alle fall har et par-tre blunder på dagtid.

lykke til!

Takk for dine erfaringer!

Smokk bruker han ikke, han vil ikke ha det til tross fra iherdige forsøk på å få ham til å sutte på den fra både min og pappaens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du prøver å legge han for ofte? De skifter jo sovemønster etterhvert disse søte små, og kan hende er tre lurer i meste laget for han nå. Mine to nøyde seg med to lurer fra de var rundt 2 -3 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du prøver å legge han for ofte? De skifter jo sovemønster etterhvert disse søte små, og kan hende er tre lurer i meste laget for han nå. Mine to nøyde seg med to lurer fra de var rundt 2 -3 mnd gamle.

Det kan hende jeg skal prøve å legge ham litt sjeldnere. Jeg synes bare han virker trøtt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg skal prøve å legge ham litt sjeldnere. Jeg synes bare han virker trøtt hele tiden.

Sikkert fordi han aldri får sovet så lenge om gangen, som igjen kan være fordi du legger han for ofte...? Lykke til uansett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi han aldri får sovet så lenge om gangen, som igjen kan være fordi du legger han for ofte...? Lykke til uansett :o)

Takk! :-)

I morgen vil jeg prøve å la ham være våken litt lenger før jeg legger ham og så se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg prøvd å vente lenge med å legge ham, og nå sover han. Han har sovet i snart to timer med bare en oppvåkning hvor jeg fikk ham til å sove etter fem minutter igjen. Så tusen takk for råd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg prøvd å vente lenge med å legge ham, og nå sover han. Han har sovet i snart to timer med bare en oppvåkning hvor jeg fikk ham til å sove etter fem minutter igjen. Så tusen takk for råd! :-)

Ingen årsak! Så flott at det fungerte. Krysser fingrene for at den gode trenden holder seg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen årsak! Så flott at det fungerte. Krysser fingrene for at den gode trenden holder seg :o)

Den holdt ikke. I dag har han vært en liten umuligus igjen. Men jeg krysser fingrene og satser på at det er fordi han ble vaksinert i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...