Gå til innhold

Skjevt hode

Sofline

Anbefalte innlegg

Gutten min på tre måneder har begynt å få skjevt bakhode. Han liker best å se til de ene siden. Men det er bare så vidt man kan se det.

Er det andre som har hatt babyer med skjevt hode hvor det har "gått seg til" igjen?

Jeg prøver å få ham til å se til den andre siden, men det er ikke så lett, og hvis jeg flytter på hodet når han sover, flytter han det bare tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sånn at han ser veldig lite til den ene siden bør kanskje en fysioterapeut se på det? Kan være stivheter eller låsninger i nakken som kan være plagsomme kanskje. Minste jenta mi hadde skjevt bakhode men var lett å få til å se andre veien så det retta seg kjapt da vi ble oppmerksomme på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at han ser veldig lite til den ene siden bør kanskje en fysioterapeut se på det? Kan være stivheter eller låsninger i nakken som kan være plagsomme kanskje. Minste jenta mi hadde skjevt bakhode men var lett å få til å se andre veien så det retta seg kjapt da vi ble oppmerksomme på det.

Han ser til motsatt side hvis vi snakker til ham derfra. Problemet er når han sover. Da "titter" han nok 25% til den ene siden og 80% til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Han ser til motsatt side hvis vi snakker til ham derfra. Problemet er når han sover. Da "titter" han nok 25% til den ene siden og 80% til den andre.

Da ville jeg fått det sjekket ut hos fysioterapeut i tilfelle det er en fysisk årsak til det. Og viser det seg at det ikke er det, så har du da i det minste fått utelukket det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Min gutt hadde veldig skjevt hode. Ene siden var helt flat. Det bedret seg, men er ennå ikke helt symmetrisk. Det synes uansett ikke under håret, helt ubetydelig.

På den tiden var jeg ganske opptatt av dette, siden han ikke fikk hår før han var 2, og begynte å studere folk på bussen osv. Og oppdaget at det er utroolig mange skjeve hoder på kroppene rundt omkring! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Vi pleide å snu hodet hans, men etter noen mnd nyttet det ikke. Da snudde han det tilbake selv, så jeg krøllet et håndkle og la det under lakenet slik at han ikke fikk snudd hodet helt til den skjeve siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste mennesker har en favoritt side de sover på, så også babyer.

Jeg ville være ekstra oppmerksom på å få ham til å se den andre veien når han var våken, og så la ham sove som han vil på natta.

Skulle det vise seg at han ikke ønsker å bøye hodet den andre veien. Det være seg når du snakker til ham, leker med ham eller gjør andre ting, så er det på sin plass å ta kontakt med helsestasjonen for en henvisning til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Begge mine hadde favorittside, og begge var antydningsvis skjeve i hodet som babyer. Ingen av dem er det i dag.

Ta det opp på helsestasjonen neste gang, så får du vite om det er så ille at du bør kontakte fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dét mulig - 105 % tilsammen det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å snu hodet hans, men etter noen mnd nyttet det ikke. Da snudde han det tilbake selv, så jeg krøllet et håndkle og la det under lakenet slik at han ikke fikk snudd hodet helt til den skjeve siden.

Slik gjorde jeg også med minsta;

bygget opp sånn at hodet hennes ikke datt ned på den skjeve siden. Og så brukte jeg alltid pute under hodet, sånn at hodet hennes ikke lå på så flatt underlag.

Idag (5 år etter) er hodet helt fint :-) Tok ikke så lang tid før det rettet seg ettersom jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Min yngste holdt på sånn, vi ble sendt til fysioterapeut til noen behandlinger og etter det ble nakken rett og fin. Det ville neppe gått seg til med ham ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine hadde favorittside, og begge var antydningsvis skjeve i hodet som babyer. Ingen av dem er det i dag.

Ta det opp på helsestasjonen neste gang, så får du vite om det er så ille at du bør kontakte fysioterapeut.

Jeg har spurt, og helsesøster sjekket da om han fulgte en gjenstand med blikket til begge sider. Så lenge han gjorde det var det ikke nødvendig med behandlig mente hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han mot noe lys når han sovner?

Har hørt at det kan hjelpe å flytte sengen.

Vi har flyttet sengen, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amm liggende

Gjør som meg, amm ham liggende, da blir han tvungen til å ha hodet den siden du ligger på :) Ofte sovner de også etter å ha spist, hvis han ikke har problemer med mye luft så trenger du ikke ta han opp og rape, bare la han bli liggende i sengen. Samsoving er bra for både deg og barnet (hvis du ikke røyker, er svært overvektig, har en smal seng osv).

Ellers når du steller han så ha han slik at hvis han skal se deg må han snu hodet mot den vegen han vanligvis ikke ligger. Stimuler han til å snu seg, prat med han, kil han osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg, amm ham liggende, da blir han tvungen til å ha hodet den siden du ligger på :) Ofte sovner de også etter å ha spist, hvis han ikke har problemer med mye luft så trenger du ikke ta han opp og rape, bare la han bli liggende i sengen. Samsoving er bra for både deg og barnet (hvis du ikke røyker, er svært overvektig, har en smal seng osv).

Ellers når du steller han så ha han slik at hvis han skal se deg må han snu hodet mot den vegen han vanligvis ikke ligger. Stimuler han til å snu seg, prat med han, kil han osv.

Jeg ammer ofte liggende, men jeg må jo uansett bytte bryst så det blir jo like mye på hver side. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amm liggende

Jeg ammer ofte liggende, men jeg må jo uansett bytte bryst så det blir jo like mye på hver side. :-)

Det trodde jeg og i starten, at jeg måtte bytte side når jeg ammet liggende... men nå klarer jeg å amme fra begge brystene fra samme side.

Hvis en har små bryst eller syns det er vanskelig er det en ide å legge babyen oppå en pute så han/hun kommer høyere.

Jeg har store bryst, så mulig derfor jeg klarer uten... jeg hjelper litt til med ene hånden. Av og til vrir jeg kroppen litt så puppen kommer lenger ned. Det er bare å prøve seg frem :)

Husker det var sånt et styr da jeg var nyoperert etter keisersnitt og skulle amme liggende - å måtte snu seg for å bytte bryst... auu liksom...

Men nå har jeg funnet ut at jeg klarer å amme fra begge brystene uten å måtte bytte side :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puteddddddda

En ide kan være å legge en lav pute under ene siden av hodet slik at barnet blir tvunget til å ha hodet andre veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er bare å legge seg halvt på magen, så går det flott å amme fra begge bryst liggende på en side. Mine pupper er relativt små, så når jeg klarer det klarer nok du det også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...