Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg og sønnen har planlagt tur til Namskogan Familiepark sammens med min mor på torsdag. Problemet er at i dag har han vært helt ufyselig, vært sur helt fra han sto opp, klorte meg til jeg brgynnte å blø, er frekk i munnen, slamrer med dørene og sparker lekene og kaster stein på vinduene.Og jeg prøver og overse det og forholde meg rolig til han. Men nå kjenner jeg at det snart koker over. Så...Jeg ringte mormora og sa jeg kom til å snakke med han om at konsekvensen for dette ville være å ikke få dra til parken. (vi skal på annen ferie til stavanger om 14 dager) Ikke snak om at han får dra dit når han oppfører seg sånn. det har vært for mye av dette i det siste, så det er ikke et engangstilfelle heller. Synspunkter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg syns du er ondskapsfull og tankeløs hvis du virkelig gjennomfører denne "straffen" din. Jeg reagerer på at du bare "overser" den dårlige oppførselen hans, for så i neste omgang å vurdere å straffe han gjennom å ta i fra han noe som kunne vært hyggelig for både deg og han og din mor. Det er din jobb å oppdra gutten din, og det må du gjøre der og da, når han gjør noe galt. Du må si i fra til han om hva som er lov og ikke lov. Men ikke la det gå utover en planlagt hygge-dag. Det er totalt meningsløst for gutten, og vil slett ikke ha noen effekt på hans dårlige oppførsel. Skal man snu på et barns oppførsel må det gjøres i det daglige. Gjennom både å rose når han gjør noe bra, og å korrigere når han gjør noe galt. Og ikke minst må du snakke med han. Mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hadde gjort det samme Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Synes det er helt riktig å avlyse turen. Barn trenger å se at dårlig (og god, forsåvidt), gir konsekvenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg syns du er ondskapsfull og tankeløs hvis du virkelig gjennomfører denne "straffen" din. Jeg reagerer på at du bare "overser" den dårlige oppførselen hans, for så i neste omgang å vurdere å straffe han gjennom å ta i fra han noe som kunne vært hyggelig for både deg og han og din mor. Det er din jobb å oppdra gutten din, og det må du gjøre der og da, når han gjør noe galt. Du må si i fra til han om hva som er lov og ikke lov. Men ikke la det gå utover en planlagt hygge-dag. Det er totalt meningsløst for gutten, og vil slett ikke ha noen effekt på hans dårlige oppførsel. Skal man snu på et barns oppførsel må det gjøres i det daglige. Gjennom både å rose når han gjør noe bra, og å korrigere når han gjør noe galt. Og ikke minst må du snakke med han. Mye. Snakke med han? Mye? Det har jeg gjort, flere ganger når han er sånn. Men det hjelper ikke. Ikke hjelper det å gi han andre konsekvenser heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Snakke med han? Mye? Det har jeg gjort, flere ganger når han er sånn. Men det hjelper ikke. Ikke hjelper det å gi han andre konsekvenser heller. Du gir han jo ikke konsekvenser. Du overser det han gjør, for så etterpå på telefonen med din mor å pønske ut straff. Det syns jeg er dårlig gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Synes det er helt riktig å avlyse turen. Barn trenger å se at dårlig (og god, forsåvidt), gir konsekvenser. Nettopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du gir han jo ikke konsekvenser. Du overser det han gjør, for så etterpå på telefonen med din mor å pønske ut straff. Det syns jeg er dårlig gjort. Jo, jeg har gitt han konsekvenser for det i dag. Men det hjelper ikke, han bare håner meg og blir værre. det gir ingen effekt i det hele tatt. Mulig han er inn i en "periode" nå, for han er ikke sånn til vanlig. Men det har tatt helt av nå mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor i all verden overser du slik oppførsel?! Jeg hadde slått ned på det - det er ikke lov å kaste og sparke leker rundt, men det mest alvorlige er selvfølelig at det overhodet ikke tolereres at han klorer noen, og slettes ikke mamma! Reaksjonen må komme der og da, ikke lenge etterpå - du må jo gi ham en sjanse til å skjerpe seg og ikke bare fjerne et gode uten at han har blitt advart på forhånd. Jeg ville nok ikke droppet turen, men heller truet med å fjerne et annet gode. Ikke barne-tv i dag / ikke lørdagsgodt / ikke dataspill i to dager f.eks. Du sier ikke noe om hvor gammel han er, men for barn må straffen komme nå og være konkret ellers klarer ikke barnet å forholde seg til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jo, jeg har gitt han konsekvenser for det i dag. Men det hjelper ikke, han bare håner meg og blir værre. det gir ingen effekt i det hele tatt. Mulig han er inn i en "periode" nå, for han er ikke sånn til vanlig. Men det har tatt helt av nå mener jeg. Hvor gammel er han? Og hva slags konsekvenser er det du gir han, og for hvilke ting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor i all verden overser du slik oppførsel?! Jeg hadde slått ned på det - det er ikke lov å kaste og sparke leker rundt, men det mest alvorlige er selvfølelig at det overhodet ikke tolereres at han klorer noen, og slettes ikke mamma! Reaksjonen må komme der og da, ikke lenge etterpå - du må jo gi ham en sjanse til å skjerpe seg og ikke bare fjerne et gode uten at han har blitt advart på forhånd. Jeg ville nok ikke droppet turen, men heller truet med å fjerne et annet gode. Ikke barne-tv i dag / ikke lørdagsgodt / ikke dataspill i to dager f.eks. Du sier ikke noe om hvor gammel han er, men for barn må straffen komme nå og være konkret ellers klarer ikke barnet å forholde seg til det. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Synes det er avhengig av hvor gammel ungen er, og om du har advart ham om at dette kan komme til å bli konsekvensen dersom han fortsetter å oppføre seg så dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor i all verden overser du slik oppførsel?! Jeg hadde slått ned på det - det er ikke lov å kaste og sparke leker rundt, men det mest alvorlige er selvfølelig at det overhodet ikke tolereres at han klorer noen, og slettes ikke mamma! Reaksjonen må komme der og da, ikke lenge etterpå - du må jo gi ham en sjanse til å skjerpe seg og ikke bare fjerne et gode uten at han har blitt advart på forhånd. Jeg ville nok ikke droppet turen, men heller truet med å fjerne et annet gode. Ikke barne-tv i dag / ikke lørdagsgodt / ikke dataspill i to dager f.eks. Du sier ikke noe om hvor gammel han er, men for barn må straffen komme nå og være konkret ellers klarer ikke barnet å forholde seg til det. Jeg reagerte der og da på det, selvfølgelig. Men det går ikke inn hos han Han blir bare 10 ganger værre. Han er 6. Og å ta vekk andre goder som du sier har heller ingen effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Synes det er avhengig av hvor gammel ungen er, og om du har advart ham om at dette kan komme til å bli konsekvensen dersom han fortsetter å oppføre seg så dårlig. Ja, har advart han om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg reagerte der og da på det, selvfølgelig. Men det går ikke inn hos han Han blir bare 10 ganger værre. Han er 6. Og å ta vekk andre goder som du sier har heller ingen effekt. Altså - bordet fanger. Når du har truet med at konsekvensen blir at turen droppes - så har du låst deg til å droppe den turen. Dermed ville jeg droppet den. Og vurdert nøye hva som skal trues med og ikke til senere... Men han skal da ikke få oppføre seg sånn, og det eneste som skjer er at du overser ham??? Du må reagere - med en gang - på kloring, steinkasting og sånt. Det er oppførsel av typen mas i butikken feks som kan oversees. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Dette høres ut som min snart 8 åring når han har fått mye sukkerholdig kost og/eller har lagt seg sent om kveldene. Dette påvirker han enormt, desverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Altså - bordet fanger. Når du har truet med at konsekvensen blir at turen droppes - så har du låst deg til å droppe den turen. Dermed ville jeg droppet den. Og vurdert nøye hva som skal trues med og ikke til senere... Men han skal da ikke få oppføre seg sånn, og det eneste som skjer er at du overser ham??? Du må reagere - med en gang - på kloring, steinkasting og sånt. Det er oppførsel av typen mas i butikken feks som kan oversees. Nå må du lese det jeg har skrevet. I innlegget skrev jeg at jeg overså han, ja. Men det var ETTER at jeg faktisk hadde reagert. Pga at det ikke hjelper når jeg resgerer. Det ble sikkert feil formulert. Men altså, jeg reagerte på kloringa, sparkinga og steinkastinga osv, det hjalp ikke en døyt, så da ble det til at jeg tenkte at å avlyse turen kanskje ville være en konsekvens han kanskje faktisk lærer av. Skjønner? Ingenting er avklart om den turen, og at jeg ville forhøre meg med mormora skulle vel ikke være noe problem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av oppførselen hans Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Dette høres ut som min snart 8 åring når han har fått mye sukkerholdig kost og/eller har lagt seg sent om kveldene. Dette påvirker han enormt, desverre. Ja, men min har ikke fått verken godter eller sukkerholdig kost i dag. Men, han hadde sene kvelder forrige uke, men siden lørdag har han lagt seg til normal sengetid. Men kanskje det henger i dèt ja.Godt mulig, men er likevell ingen undskyldning for å oppføre seg slik! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 ''Og jeg prøver og overse det og forholde meg rolig til han.'' Whaaat?? Hadde dette vært min unge skal jeg love deg han hadde fått konsekvenser som virkelig svei!!!! Blir litt feil å avlyse turen turen synes jeg. Han må jo lære hvordan han skal oppføre seg! Du må nok være mer konekvens.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Nå må du lese det jeg har skrevet. I innlegget skrev jeg at jeg overså han, ja. Men det var ETTER at jeg faktisk hadde reagert. Pga at det ikke hjelper når jeg resgerer. Det ble sikkert feil formulert. Men altså, jeg reagerte på kloringa, sparkinga og steinkastinga osv, det hjalp ikke en døyt, så da ble det til at jeg tenkte at å avlyse turen kanskje ville være en konsekvens han kanskje faktisk lærer av. Skjønner? Ingenting er avklart om den turen, og at jeg ville forhøre meg med mormora skulle vel ikke være noe problem Ok - jeg skjønte ikke helt dette. Hva gjorde du da han klorte feks? Og hvordan reagerte han på din motreaksjon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Ja, men min har ikke fått verken godter eller sukkerholdig kost i dag. Men, han hadde sene kvelder forrige uke, men siden lørdag har han lagt seg til normal sengetid. Men kanskje det henger i dèt ja.Godt mulig, men er likevell ingen undskyldning for å oppføre seg slik! Nei, ingen unnskyldning. Her har det blitt tatt inn både leker og sykler, lørdagsgodt evt andre ting ved bedritten oppførsel. En gang så avlyste vi en tur til et badeland. Tenkte bare gi deg eventuelle tips til forebygging senere. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.