Gjest nesten avholds Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det står i pakningsvedlegget at det ikke anbefales å drikke alkohol når en går på cipralex selv om cipralex ikke påvirkes av alkohol. Vil det med andre ord si at alkoholens virkning påvirkes annesledes ved å kombinere disse to, kontra uten cipralex? Isåfall hvordan? Jeg drikker til vanlig svært sjelden alkohol, men er jeg en sjelden gang på fest kan jeg drikke en flaske vin. Bør jeg holde meg langt unna den vinflaska nå når jeg går på ad? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Alkohol og antidepressiva (faq) Dette er en kopi av et tidligere innlegg med tittelen SSRI og alkohol. Siden dette er et tilbakevendende tema, og svaret også kan brukes for andre AD enn SSRI, gjentar jeg det her: Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol. I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser. Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk. For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer. Effekten av en bestemt mengde alkohol kan være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner. I Norge finnes disse SSRI: Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin. ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/#findComment-2532475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nesten avholds Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Alkohol og antidepressiva (faq) Dette er en kopi av et tidligere innlegg med tittelen SSRI og alkohol. Siden dette er et tilbakevendende tema, og svaret også kan brukes for andre AD enn SSRI, gjentar jeg det her: Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol. I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser. Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk. For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer. Effekten av en bestemt mengde alkohol kan være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner. I Norge finnes disse SSRI: Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin. ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex ! Takk for et kjapt og godt utfyllende svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/#findComment-2532478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurelurelura Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Alkohol og antidepressiva (faq) Dette er en kopi av et tidligere innlegg med tittelen SSRI og alkohol. Siden dette er et tilbakevendende tema, og svaret også kan brukes for andre AD enn SSRI, gjentar jeg det her: Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol. I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser. Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk. For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer. Effekten av en bestemt mengde alkohol kan være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner. I Norge finnes disse SSRI: Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin. ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex ! Kan jeg spørre hvorfor man ikke må kombinere alkohol med Aporex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/#findComment-2532512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Kan jeg spørre hvorfor man ikke må kombinere alkohol med Aporex? Ved kombinasjon av selv moderate mengder alkohol og Aporex kan en få lungeødem og dø. Det kan gå ganske raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/#findComment-2532514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aporex Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Ved kombinasjon av selv moderate mengder alkohol og Aporex kan en få lungeødem og dø. Det kan gå ganske raskt. Jeg bruker Aporex nå. Hvor lang tid må det gå etter siste tablett før man kan drikke alkohol? Og omvendt? Når kan man begynne å ta den igjen etter en fest? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310601-cipralex-og-alkohol/#findComment-2654288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.