Gå til innhold

Når få lov til å være alene hjemme også natt?

Gjest lurer jeg på

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på

Jeg har en meget pliktoppfyllende jente som jeg regner med vil ønske å være alene av og til.

Det kommer selvfølgelig ann på det enkelte barn og tenåringer, men når begynte du å la tenåringen få lov til å være alene hjemme?

Husker selv at det var stas å få lov til å være alene hjemme, men virker så mye skummlere nå for tiden å tillate dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

17 - 18 årsalderen er en fin tid å prøve å være alene hjemme om natten.

Hvis en da, vel og merke, er sikker på at ikke ungdommen tromler sammen til hjemme-alene-fest, hvor hele bygdas ungdom kommer og ramponerer hele huset.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en da, vel og merke, er sikker på at ikke ungdommen tromler sammen til hjemme-alene-fest, hvor hele bygdas ungdom kommer og ramponerer hele huset.

Hilsen

Helt enig. Jeg ville ikke ha stolt på datteren min før hun ble ca 17 år. Men det kan jo være individuelt. Jeg hører om andre som lar sine 14-15 år gamle barn være alene hele helgen. Men da ofte under overvåkning av naboer eller familie i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg var hjemme alene om natten fra jeg var 15-16. Jeg drev aldri med alkohol, men kunne gjerne ha en vennegjeng sent, se film, spise, musikk osv. Men de var 100% sikre på at det ikke var alkohol og det var det heller aldri. Tror jeg ville kjort samme linje hjemme når den tid kommer. Dersom jeg d ahar barn som kan feste, invitere til fest, som har venner som kan gjøre det osv ville jeg ventet et par år + bedt naboer holde et øye med kåken og bedt de ringe meg om det er noe. Ville gjort barnet mitt oppmerksom på det og. Når det gjelder sex ville jeg ikke tenkt på det, det har unge når de vil uansett. Tross alt bedre å ha det hjemme enn på do på skolen, i et lekeskur i en stengt barnehage eller hva det skulle være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen

Hø?

17-18års alderen?

Da er det jo mange som flytter hjemmefra!

Jeg begynte å være alene hjemme ganske tidlig (13/14år), men hadde et nr å ringe om det var noe og følte meg trygg på det...

Veldig stas å være alene hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kommer ann på personlighet

Min eldste sønn er 14 og en snill og grei gutt.

Han var alene hjemme en helg fra fredag efta til søndag efta for ganske litt siden.

Han hadde to venner over fra fredag til lørdag og en venn over fra lørdag til søndag. Han hadde fått være alene også.

Det er ganske naturlig å tillate ham slikt, for i den grad en kan stole på en 14 åring så gjør jeg det med ham. Det er en skikkelig flott gutt. Interessen er data og wow så han/de sitter jo gjerne hjemme og spiller alikavel.

Vi var på hytta den helgen og det tar oss knappe tyve minutter å komme oss hjem. Svigemor bor i tillegg bare hundre meter unna og vi har venner som stiller opp på to minutter skulle det være noe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Jeg ville ikke ha stolt på datteren min før hun ble ca 17 år. Men det kan jo være individuelt. Jeg hører om andre som lar sine 14-15 år gamle barn være alene hele helgen. Men da ofte under overvåkning av naboer eller familie i nærheten.

Ja, det er jo forskjell på en helg og en kveld, men rolig start og trygge rammer gir ungdommene selvtillit på at de stoles på og at de kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Hø?

17-18års alderen?

Da er det jo mange som flytter hjemmefra!

Jeg begynte å være alene hjemme ganske tidlig (13/14år), men hadde et nr å ringe om det var noe og følte meg trygg på det...

Veldig stas å være alene hjemme!

Nettopp, i den alderen er de blitt modne for å bo for seg selv, og å være alene hjemme om natta.

Jeg er ikke så veldig trygg på å være alene hjemme om natta og jeg er 56 år.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nettopp, i den alderen er de blitt modne for å bo for seg selv, og å være alene hjemme om natta.

Jeg er ikke så veldig trygg på å være alene hjemme om natta og jeg er 56 år.

Hilsen

Jeg liker heller ikke å være alene hjemme om natta enda jeg er 22. Så jeg er veldig glad for at jeg bor i kollektiv..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er samme type som din.

Husker ikke helt når hun var alene hjemme første gang, men tror hun var 14-15 år. Det er viktig at de vil det selv, ofte er det hyggelig å ha en venninne på overnatting første gangen.

Det er bedre å tillate det mens de fremdeles er såpass unge at det er stas å overnatte 2-3 sammen og se på film til sent på natt, enn å vente til det betyr full fest å dra fra dem

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er samme type som din.

Husker ikke helt når hun var alene hjemme første gang, men tror hun var 14-15 år. Det er viktig at de vil det selv, ofte er det hyggelig å ha en venninne på overnatting første gangen.

Det er bedre å tillate det mens de fremdeles er såpass unge at det er stas å overnatte 2-3 sammen og se på film til sent på natt, enn å vente til det betyr full fest å dra fra dem

synes

''Det er bedre å tillate det mens de fremdeles er såpass unge at det er stas å overnatte 2-3 sammen og se på film til sent på natt, enn å vente til det betyr full fest å dra fra dem''

Hehe,- et dilemma det der... Perioden mellom for ung og for gammel til å være alene hjemme er relativt kort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ikke lett det der.

Når det gjelder mine døtre, ville jeg hatt lettest for å reise fra 14 åringen ei helg. 16 åringen er det ikke sikkert jeg ville stolt på.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 år gammal gut er gjerne heime fleire dagar i strekk. Han får ikkje ha "fest", og kan kontakte familie om det er behov for det. 12 år gammal jente begynner nå å greie å vere åleine. Ho nyt stillheita. ;-) 14 åringen, med Asperger, liker ikkje å vere heilt åleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste har vært alene i nesten hele sommer, han er 17år. Dette satte han pris på, å bli "sett", dvs følte seg voksen. Min sønn på 14 har ikke vært alene enda, det har heller ikke vært noe tema. Begge guttene har vært alene sammen en sjelden gang det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...