Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Vi satt og diskuterte fødselen til datteren vår i går, og kom inn på det at jeg fikk svangerskapsforgiftning den siste uka før fødselen... Det var ikke noe stress før jeg kom til føden og de målte skyhøyt blodtrykk på meg! Men da var jo allerede fødselen igang, så da fikk det gå sin naturlige gang. Likevel fikk jeg en blodtrykksdempende tablett, og de målte blodtrykket mitt sikkert 30 ganger den natten! I loggen samboeren skrev fra fødselen står det: 05.40 - blodtrykkssjekk, 05.45 - jenta vår kom til verden:-) Så da lurer vi litt... Hva er det med høyt blodtrykk som er så akutt farlig at de måtte sjekke det 5 min før jenta mi var ute? Jeg følte meg liksom litt opptatt akkurat da kan man si, men slapp ikke unna likevel! Jeg hadde pressrier i ca. 30 min, så det var ikke unormalt lenge heller... Jeg forstår at det oppstår slitasje hvis man går med høyt blodtrykk lenge, men jeg hadde jo bare hatt det en ukes tid, og veldig høyt var det kun den natten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det kan jo tenkes at legen hadde forordnet blodtrykkssjekk med så og så mange minutters mellomrom, også kom den ene tilfeldigvis rett før fødselen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Det kan jo tenkes at legen hadde forordnet blodtrykkssjekk med så og så mange minutters mellomrom, også kom den ene tilfeldigvis rett før fødselen. Men det var jo fødselslegen som var der og foretok sjekken... Hun må da ha bedre vett enn å følge klokka så slavisk...??! Men uansett forstår jeg ikke hvorfor de skulle sjekke så ofte! Hva slags skade kan høyt blodtrykk gi, som gjør at de må sjekke så ofte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Svangerskapsforgiftning og svært høyt blodtrykk under fødsel innebærer jo en svært stor riskiko, så det er ikke rart at de målte dette såpass tett, det var for din egen sikkerhet. Du kunne f.eks fått krampeanfall,blitt bevisstløs der og dag, noe som er svært lite gunstig i det barnet skal ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Men det var jo fødselslegen som var der og foretok sjekken... Hun må da ha bedre vett enn å følge klokka så slavisk...??! Men uansett forstår jeg ikke hvorfor de skulle sjekke så ofte! Hva slags skade kan høyt blodtrykk gi, som gjør at de må sjekke så ofte? Akutt skyhøyt blodtrykk gir en akutt risiko for hjerneblødning (hos deg). I verste fall kan dette være livstruende, så jeg synes du skal være glad for at de ønsket å følge med på din helse jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Akutt skyhøyt blodtrykk gir en akutt risiko for hjerneblødning (hos deg). I verste fall kan dette være livstruende, så jeg synes du skal være glad for at de ønsket å følge med på din helse jeg... Ja i så fall er jeg selvfølgelig glad for det! Det var jo nettopp det jeg lurte på, hva høyt blodtrykk kunne føre til! Regnet jo med at det kunne være relativt farlig, siden de faktisk halte og dro i armen min midt under pressriene...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Svangerskapsforgiftning og svært høyt blodtrykk under fødsel innebærer jo en svært stor riskiko, så det er ikke rart at de målte dette såpass tett, det var for din egen sikkerhet. Du kunne f.eks fått krampeanfall,blitt bevisstløs der og dag, noe som er svært lite gunstig i det barnet skal ut. Jeg regner nå slikt som svært lite gunstig uansett jeg da, men det kunne jo blitt katastrofalt mens jenta mi var på vei ut! Bare rart de ikke sa noe til meg om hvorfor det var så viktig å måle hele tiden... Men de ville vel ikke skremme meg. Og jeg hadde ikke vett på å spørre engang, så konsentrert som jeg var om det jeg selv drev med! Vel, da har jeg fått svar på det jeg lurte på:-) Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Akutt skyhøyt blodtrykk gir en akutt risiko for hjerneblødning (hos deg). I verste fall kan dette være livstruende, så jeg synes du skal være glad for at de ønsket å følge med på din helse jeg... Hmm, ser når jeg leser igjennom nå, at jeg nok virket lite takknemlig for at de tok vare på meg på føden, og det er helt feil altså! De var utrolig flinke både med meg, jenta mi og fødselen i seg selv, og jeg følte meg trygg og ivaretatt, og er evig takknemlig for det! Det har jeg også sagt til dem i ettertid:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ja i så fall er jeg selvfølgelig glad for det! Det var jo nettopp det jeg lurte på, hva høyt blodtrykk kunne føre til! Regnet jo med at det kunne være relativt farlig, siden de faktisk halte og dro i armen min midt under pressriene...! Antar at når man holder på med pressing, så stiger blodtrykket ytterligere.... så da var de nok enda mer interessert i å følge med tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg regner nå slikt som svært lite gunstig uansett jeg da, men det kunne jo blitt katastrofalt mens jenta mi var på vei ut! Bare rart de ikke sa noe til meg om hvorfor det var så viktig å måle hele tiden... Men de ville vel ikke skremme meg. Og jeg hadde ikke vett på å spørre engang, så konsentrert som jeg var om det jeg selv drev med! Vel, da har jeg fått svar på det jeg lurte på:-) Takk! Vet du hvor høyt blodtrykket var? Jeg vil tro det var ganske høyt da. Det øker også med pressriene, så det var nok derfor de passet ekstra godt på deg da. Akutt hjerneblødning kan også inntreffe i slike tilfeller. Du bør nok være glad for "alt styret" og at det gikk bra. Antar at de ikke informerte deg mer enn de møtte. Det er jo ikke godt å si hvordan en fødende ville reagert dersom hun visste hvor alvorlige det kunne være. Vurderte det vil dithen at du jobbet bedre når du var noe uvitende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Vet du hvor høyt blodtrykket var? Jeg vil tro det var ganske høyt da. Det øker også med pressriene, så det var nok derfor de passet ekstra godt på deg da. Akutt hjerneblødning kan også inntreffe i slike tilfeller. Du bør nok være glad for "alt styret" og at det gikk bra. Antar at de ikke informerte deg mer enn de møtte. Det er jo ikke godt å si hvordan en fødende ville reagert dersom hun visste hvor alvorlige det kunne være. Vurderte det vil dithen at du jobbet bedre når du var noe uvitende. Nei, de sluttet å informere meg! Jeg hadde 169 over 115 da jeg kom inn, og så blei det bare høyere... De gjorde nok kanskje lurt i det ja, for jeg synes det gikk kjempefint jeg:-) Var i toppform jeg! Tygde XL1 tabletter og presset alt jeg maktet:-) Helt til det var over! Da skalv jeg som et aspeløv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Nei, de sluttet å informere meg! Jeg hadde 169 over 115 da jeg kom inn, og så blei det bare høyere... De gjorde nok kanskje lurt i det ja, for jeg synes det gikk kjempefint jeg:-) Var i toppform jeg! Tygde XL1 tabletter og presset alt jeg maktet:-) Helt til det var over! Da skalv jeg som et aspeløv! Det var nok en god lege som tok de riktig avgjørelsen da, ja. For hvis det abre steg etter den målingen du kjenner til så må det ha vært skrekkelig høyt til å føde. Har det gått bra med deg i ettertid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Det var nok en god lege som tok de riktig avgjørelsen da, ja. For hvis det abre steg etter den målingen du kjenner til så må det ha vært skrekkelig høyt til å føde. Har det gått bra med deg i ettertid? De målte blodtrykket mitt ved hvert vaktskifte på barsel også, og i tåka ba jeg ikke om målingene, men de var fornøyde, så det gikk seg nok til! Var veldig svimmel et par dager, men det kan ha kommet av meget lav blodprosent! Så 169 over 115 er allerede farlig mener du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 De målte blodtrykket mitt ved hvert vaktskifte på barsel også, og i tåka ba jeg ikke om målingene, men de var fornøyde, så det gikk seg nok til! Var veldig svimmel et par dager, men det kan ha kommet av meget lav blodprosent! Så 169 over 115 er allerede farlig mener du? Mener å huske at grensen for om det er et mulig symptom på SF er 140/90 og at det også er en grense for å hva som er et lett forhøyet blodtrykk. Og siden det var høyere enn det du vet og at det antakelig er høyere når man presser, så hadde nok du veldig høyt blodtrykk, ja. Problemet er vel at det kan gå helt bra og ikke fullt så bra, derfor må det overvåkes nøye. Skjer mye rart når man er gravid! Bra at det gikk seg til så fint i ettertid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 De målte blodtrykket mitt ved hvert vaktskifte på barsel også, og i tåka ba jeg ikke om målingene, men de var fornøyde, så det gikk seg nok til! Var veldig svimmel et par dager, men det kan ha kommet av meget lav blodprosent! Så 169 over 115 er allerede farlig mener du? ''Så 169 over 115 er allerede farlig mener du?'' Normalt blodtrykk er 120/80 så du var skyhøyt over normalt ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Mener å huske at grensen for om det er et mulig symptom på SF er 140/90 og at det også er en grense for å hva som er et lett forhøyet blodtrykk. Og siden det var høyere enn det du vet og at det antakelig er høyere når man presser, så hadde nok du veldig høyt blodtrykk, ja. Problemet er vel at det kan gå helt bra og ikke fullt så bra, derfor må det overvåkes nøye. Skjer mye rart når man er gravid! Bra at det gikk seg til så fint i ettertid. Ok! Jeg var på svangerskapskontroll hos legen på morgenen. Da hadde jeg allerede rier, men forstod det ikke:-) Blodtrykket mitt var da 138/96. Syv timer seinere kom jeg til føden, og hadde 169/115. Så det steg rimelig fort kan man si! Og fortsatte det i det tempoet utover natten, så var det nok muligens skummelt ja! Vel, siden det gikk så bra som det gjorde, er jeg veldig glad jeg ikke visste hvor farlig det kunne være! I mitt hode hadde jeg en super fødsel;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 ''Så 169 over 115 er allerede farlig mener du?'' Normalt blodtrykk er 120/80 så du var skyhøyt over normalt ja. Hmm, stemmer det! Jeg lå på 110/75 det meste av svangerskapet jeg, når jeg tenker etter... Så det var jo en dramatisk økning ja! Siden det først gikk så godt som det gjorde, er jeg vel egentlig glad jeg ikke visste hvor skummelt det var! Trodde jeg hadde en super fødsel jeg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ok! Jeg var på svangerskapskontroll hos legen på morgenen. Da hadde jeg allerede rier, men forstod det ikke:-) Blodtrykket mitt var da 138/96. Syv timer seinere kom jeg til føden, og hadde 169/115. Så det steg rimelig fort kan man si! Og fortsatte det i det tempoet utover natten, så var det nok muligens skummelt ja! Vel, siden det gikk så bra som det gjorde, er jeg veldig glad jeg ikke visste hvor farlig det kunne være! I mitt hode hadde jeg en super fødsel;-) Det var jo kjempebra du hadde. Og da gjort nok legen det rette i ditt tilfelle. Sjekket og hadde kontroll, uten å gjøre deg redd. Så fikk du gjort din jobb på en god måte og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Det var jo kjempebra du hadde. Og da gjort nok legen det rette i ditt tilfelle. Sjekket og hadde kontroll, uten å gjøre deg redd. Så fikk du gjort din jobb på en god måte og. Sant sant! Jeg er glad for det nå! Det er så godt å minnes fødselen som noe positivt, og ikke som noe skremmende! Jeg har veldig lyst på flere barn, og er ikke redd for å føde igjen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Men det var jo fødselslegen som var der og foretok sjekken... Hun må da ha bedre vett enn å følge klokka så slavisk...??! Men uansett forstår jeg ikke hvorfor de skulle sjekke så ofte! Hva slags skade kan høyt blodtrykk gi, som gjør at de må sjekke så ofte? Høyt nok blodtrykk er dødelig både for deg og fosteret, men jeg synes nå også at en fødselslege burde vite når det virkelig nærmer seg fødsel og kanskje avventet litt. Fikk du vite blodtrykket da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.