Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Min tenåringsdatter har et soverom som er bombet av klær. Hun bytter klær og lar de gamle ligge på gulvet. Ber jeg henne rydde går de skitne klærne inn i skapet hennes. Hun har svettelukt, men bryr seg ikke om at klærne får lukt virker det som. Jeg må se til at hun dusjer regelmessig. Etter dusjen går hun gjerne i skittentøyskurven og leiter etter klær. Noen ganger kan jeg virkelig lure altså. Vi snakker regelmessig om hygiene, lukt og rot. Rotet er jo bare en bagatell sammenlignet med den elendige hygienen. Jeg ser med gru fram til hun får mensen om dette skal fortsette. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan håndtere dette? Noe må jeg ha misset med siden det ikke når inn. Jeg gikk forresten gjennom klærne hennes for en stund siden. Jeg luktet på alle klærne, og ble helt kvalm av svettelukten. Dette var altså klær som hun hadde tenkt å bruke.. Over halvparten av klærne stinket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Kan ho slite med en begynnende depresjon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Dette er ikke uvanlig. Det er en vanlig fase i puberteten. Min datter var også slik. Denne perioden vil bli avløst med en periode der hun dufjer hele tiden ( kanskje et par ganger pr. dag) og kaster klær hun bare har prøv i skittntøyet. Tro meg jeg har vært der. Det er en del av sosialiseringen og de må prøve seg fram, ofte med å oppføre seg på kanten til det maniske og normale. Det du kan gjøre er å kjøpe inn ulike velværeprodukter som lukter godt. Badeskum, fuktighetskremer osv. Frist henne med et varmt bad eller dusj. Kjøp skikkelig shampo ( ikke rema 1000), som er tilpasset hennes hårtype, slik at håret kjennes godt når det er nyvasket og ikke blir så fort fett igjen. Vask klær ofte, slik at det aldri finnes skittentøy hun kan hente fram. Din datter er fullstendig normal. Tror ikke du skal bekymre deg for noen depresjon. "Legen" Geir har det med å gjette diagnoser i hytt og pine. Bare tull... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 En sånn fase hadde datteren min ifjor (hun var da bare 10 år gammel), men jeg fikk sånn noia at jeg tror jeg skremte henne til å bli renslig Nå dusjer hun aller helst hver dag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Kan ho slite med en begynnende depresjon? Søstra mi var også sånn i en periode i ungdomstida og hun er det mest avbalanserte mennesket jeg kjenner ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Synes det er litt avgjørende for vurderingen om hun er 13 eller 17. En 17.åring med så dårlig oversikt hadde jeg blitt bekymret for, en 13.åring hadde jeg regnet med at kom til vettet i løpet av noen måneder. Min nevø på 11 må fortsatt minnes på at det er meningen at han skal dusje og vaske seg, mens søsteren hans på 13 dusjer hver dag. Så vi regner med at han også snart skjønner poenget med hygiene uten å måtte bli minnet på det...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Kan ho slite med en begynnende depresjon? Det tror jeg ikke, for hun har en fin og sosial sommerferie. Problemet med den dårlige hygienen er ikke noe som er kommet akkurat nå, men det begynner å toppe seg for meg. Jeg har jo håpet hele veien at det skal bedre seg, men så blir det verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Dette er ikke uvanlig. Det er en vanlig fase i puberteten. Min datter var også slik. Denne perioden vil bli avløst med en periode der hun dufjer hele tiden ( kanskje et par ganger pr. dag) og kaster klær hun bare har prøv i skittntøyet. Tro meg jeg har vært der. Det er en del av sosialiseringen og de må prøve seg fram, ofte med å oppføre seg på kanten til det maniske og normale. Det du kan gjøre er å kjøpe inn ulike velværeprodukter som lukter godt. Badeskum, fuktighetskremer osv. Frist henne med et varmt bad eller dusj. Kjøp skikkelig shampo ( ikke rema 1000), som er tilpasset hennes hårtype, slik at håret kjennes godt når det er nyvasket og ikke blir så fort fett igjen. Vask klær ofte, slik at det aldri finnes skittentøy hun kan hente fram. Din datter er fullstendig normal. Tror ikke du skal bekymre deg for noen depresjon. "Legen" Geir har det med å gjette diagnoser i hytt og pine. Bare tull... Tusen takk for et oppmuntrende svar :-) Jeg håper du har rett i at dette er en forbigående fase. Hun ba meg nylig om å kjøpe shampo og balsam i et bestemt merke, så det har jeg gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 En sånn fase hadde datteren min ifjor (hun var da bare 10 år gammel), men jeg fikk sånn noia at jeg tror jeg skremte henne til å bli renslig Nå dusjer hun aller helst hver dag Hvordan skremte du henne da? Jeg har holdt flere lange foredrag om kroppslukt og bakterier, sånn uten at det egentlig når inn. Jeg har registrert at tannbørsten er tørr nå og da, og det er ikke alltid hun bytter truse. Akkurat de to siste punktene har bedret seg etter jeg begynte å kontrollere henne. Stålånden hennes om morgenen unner jeg ikke klassekameratene å oppleve. Jeg har også sagt at hun kan bli hvisket og tisket om, for ingen tør å si direkte til henne at hun stinker. Jeg skremte henne i morges. Jeg sopte sammen alt tøy jeg fant på gulvet hennes og stappet det i den største bæreposen jeg kunne finne. Alt kastet jeg i søppeldunken. Hun har hentet det nå og ryddet rommet. Jeg har sagt at klær på gulvet heretter vil lide samme skjebne, og at jeg ikke vil informere henne om det. *Slem mor* "Takk for at du ødelegger dagen min" pleier hun å si hvis jeg så mye som forsiktig ymter om at hun griser og roter. For da er det _jeg_ som ødelegger den gode stemningen i huset, siden det er jeg som tar opp noe negativt. Vel, i dag eksploderte jeg til en forandring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frustrert tenåringsmor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Synes det er litt avgjørende for vurderingen om hun er 13 eller 17. En 17.åring med så dårlig oversikt hadde jeg blitt bekymret for, en 13.åring hadde jeg regnet med at kom til vettet i løpet av noen måneder. Min nevø på 11 må fortsatt minnes på at det er meningen at han skal dusje og vaske seg, mens søsteren hans på 13 dusjer hver dag. Så vi regner med at han også snart skjønner poenget med hygiene uten å måtte bli minnet på det...*s* Trøsten for min del nå er at hun er 13 år og i startfasen av puberteten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Trøsten for min del nå er at hun er 13 år og i startfasen av puberteten. Da tipper jeg det hele faller på plass innen altfor lang tid. Når det er sagt, så tror jeg at jeg hadde fokusert på hygiene og ikke samtidig på manglende evne til å holde orden rundt seg. Jeg kranglet hele ungdomstiden med moren min om manglende orden på rommet mitt, og jeg tror hun skulle ha spart den energien hun brukte på dette. Den dagen jeg flyttet hjemmefra så kunne jeg rydde til tross for at hun hadde sett mange tegn som tydet på det motsatte...*s* Jeg ser på hygiene som vesentlig mer viktig (særlig fordi det får så store sosiale konsekvenser blant vennene) enn generell orden på rommet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Da tipper jeg det hele faller på plass innen altfor lang tid. Når det er sagt, så tror jeg at jeg hadde fokusert på hygiene og ikke samtidig på manglende evne til å holde orden rundt seg. Jeg kranglet hele ungdomstiden med moren min om manglende orden på rommet mitt, og jeg tror hun skulle ha spart den energien hun brukte på dette. Den dagen jeg flyttet hjemmefra så kunne jeg rydde til tross for at hun hadde sett mange tegn som tydet på det motsatte...*s* Jeg ser på hygiene som vesentlig mer viktig (særlig fordi det får så store sosiale konsekvenser blant vennene) enn generell orden på rommet :-) ''Jeg kranglet hele ungdomstiden med moren min om manglende orden på rommet mitt, og jeg tror hun skulle ha spart den energien hun brukte på dette.'' Min mor var litt bekymret for mine evner når det gjelder å stryke klær da jeg flyttet hjemmefra. Stryker man klær?! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 ''Jeg kranglet hele ungdomstiden med moren min om manglende orden på rommet mitt, og jeg tror hun skulle ha spart den energien hun brukte på dette.'' Min mor var litt bekymret for mine evner når det gjelder å stryke klær da jeg flyttet hjemmefra. Stryker man klær?! ;o) Stryke klær var kanskje den huslige aktiviteten jeg var best på i oppveksten. Fikk alle oppvaskhåndklene og lommetørklene helt perfekt til! Har jeg hatt nytte av det som voksen? Nei! Har riktignok et strykejern et eller annet sted, det tas frem maks en gang pr år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hvordan skremte du henne da? Jeg har holdt flere lange foredrag om kroppslukt og bakterier, sånn uten at det egentlig når inn. Jeg har registrert at tannbørsten er tørr nå og da, og det er ikke alltid hun bytter truse. Akkurat de to siste punktene har bedret seg etter jeg begynte å kontrollere henne. Stålånden hennes om morgenen unner jeg ikke klassekameratene å oppleve. Jeg har også sagt at hun kan bli hvisket og tisket om, for ingen tør å si direkte til henne at hun stinker. Jeg skremte henne i morges. Jeg sopte sammen alt tøy jeg fant på gulvet hennes og stappet det i den største bæreposen jeg kunne finne. Alt kastet jeg i søppeldunken. Hun har hentet det nå og ryddet rommet. Jeg har sagt at klær på gulvet heretter vil lide samme skjebne, og at jeg ikke vil informere henne om det. *Slem mor* "Takk for at du ødelegger dagen min" pleier hun å si hvis jeg så mye som forsiktig ymter om at hun griser og roter. For da er det _jeg_ som ødelegger den gode stemningen i huset, siden det er jeg som tar opp noe negativt. Vel, i dag eksploderte jeg til en forandring. Det er sikkert lettere å "skremme" en 10-åring enn en som har blitt tenåring Jeg snakka om bassilusker og ditten og datten. Dessuten viste jeg tydelig med ansiktsgrimaser hva jeg syntes om å være grisete i klesveien. Heldigvis tok hun poenget med det samme. Når de er eldre har nok mamma og pappa enda mindre de skulle sagt :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Om hun ikke er vært innesluttet, virker deprimert e.l. tror jeg dette er noe som vil snu seg på et blunk før du vet ordet av det. Mine søsken og foreldre var bekymret for meg. Jeg dusjet ikke så ofte på den alderen, hadde _alltid_ olabukse og hvit t-skjorte uten fasong, ville at mamma skulle klippe håret rett, øyebryn som vokste sammen og søsknene mine var "redd" jeg ikke var hetero siden jeg blåste i hvordan jeg så ut, luktet og jeg så ikke i retning av gutter. Plutselig en sommer skulle jeg bytte ut hele garderoben med meget feminine klær, begynte med bh, ville helst ha hæler på sko, veske i stedet for sekk på skolen, nappet øyebrynene, klipte håret opp og farget det svart. Da var jeg svært bestemt, kjørte mitt eget løp og brukte opp alt jeg hadde tjent i sommerjobb. Ingen skjønte noen ting. Og det er samme type som jeg er i dag, 17 år senere og mor til to... Jeg og andre anser meg selv for å være ganske normal :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Søstra mi var også sånn i en periode i ungdomstida og hun er det mest avbalanserte mennesket jeg kjenner ;-) Ja ungdomstida er umulig å forstå seg på, om du ikkje er der sjøl da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det tror jeg ikke, for hun har en fin og sosial sommerferie. Problemet med den dårlige hygienen er ikke noe som er kommet akkurat nå, men det begynner å toppe seg for meg. Jeg har jo håpet hele veien at det skal bedre seg, men så blir det verre. ''Problemet med den dårlige hygienen er ikke noe som er kommet akkurat nå, men det begynner å toppe seg for meg.'' Eg kom bare til tenke på depresjon, for da kan enkelte bli litt skjødesløse med hygienen. Sønnen min slurver også med dette, han som for 3-4 år siden var så påpasselig med dette, rart egentlig men det blir vel bedre? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ungdomsklubb-leder Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg forstår at du er bekymret, for hun er i en alder da de fleste jenter er veldig opptatte av hygiene, og at de skal lukte godt. Noen har den stilen at de skal være fillette og skitne, dvs. møkkette, ikke illeluktende. At de er rotete i den alderen er helt vanlig. Kan det være protest på noe? Eller kan hun være deprimert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ja ungdomstida er umulig å forstå seg på, om du ikkje er der sjøl da. Det gjelder å huske tilbake, noe som ikke alltid er like lett Jeg skrev så og si daglig i dagbok fra jeg var 14-17 år gammel og her en dag leste jeg gjennom endel av det som sto der. Jeg kjente meg absolutt ikke igjen i det jeg skrev ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Det gjelder å huske tilbake, noe som ikke alltid er like lett Jeg skrev så og si daglig i dagbok fra jeg var 14-17 år gammel og her en dag leste jeg gjennom endel av det som sto der. Jeg kjente meg absolutt ikke igjen i det jeg skrev ;-P ''Det gjelder å huske tilbake, noe som ikke alltid er like lett ;)'' Det har du helt rett i, eg fikk sjøl en tankevekker for noen år siden. Eg har tatt opp igjen kontakten med min bestevenn fra tenåringstiden de siste årene, og han kom en dag med følgende kommentar: "Det er så rart at eg de siste åra _aldri_ har sett deg med fett hår, du som _alltid_ hadde fett hår i ungdomstiden! DET var ikkje eg klar over...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.