Gå til innhold

Rotete og uhygienisk tenåring

Gjest Frustrert tenåringsmor

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Det gjelder å huske tilbake, noe som ikke alltid er like lett ;)''

Det har du helt rett i, eg fikk sjøl en tankevekker for noen år siden.

Eg har tatt opp igjen kontakten med min bestevenn fra tenåringstiden de siste årene, og han kom en dag med følgende kommentar: "Det er så rart at eg de siste åra _aldri_ har sett deg med fett hår, du som _alltid_ hadde fett hår i ungdomstiden!

DET var ikkje eg klar over...:-)

Hehe, rart hvordan "verdensbildet" endrer seg med alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det gjelder å huske tilbake, noe som ikke alltid er like lett ;)''

Det har du helt rett i, eg fikk sjøl en tankevekker for noen år siden.

Eg har tatt opp igjen kontakten med min bestevenn fra tenåringstiden de siste årene, og han kom en dag med følgende kommentar: "Det er så rart at eg de siste åra _aldri_ har sett deg med fett hår, du som _alltid_ hadde fett hår i ungdomstiden!

DET var ikkje eg klar over...:-)

Hvem hadde vel ikke fett hår i tenårene? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden datteren din ikke selv klarer å passe på den personlige hygienen syns jeg det er foreldrenes soleklare plikt å ta ansvaret. Snakk med datteren din igjen, og fortell henne at dere foreldrene må ta ansvaret for dette når hun ikke gjør det selv. Sett opp en plan og sørg for at den blir gjennomført. Hun må selvsagt dusje eller vaske seg ordentlig hver dag, og bruke deodorant. Det må være uaktuelt å bruke skitne klær som det lukter av. Si ifra, og pass på at hun ikke bruker klær fra skittentøydunken. Likeså må det være forbudt å legge skitne klær i skapet. Du får rett og slett passe på og kontrollere at hun ikke gjør det. Det må hun finne seg i når hun ikke klarer det selv.

Ikke la henne gå på skolen eller ut blant andre ustelt og med illeluktende klær.

Jeg jobber i ungdomsskolen. De aller fleste jenter i den alderen er nøye på sin personlige hygiene. De få som ikke er det blir lagt merke til og snakket om. Ofte har disse elevene personlige problemer eller vansker i hjemmet.

Vi voksne tar opp problemet med eleven hvis det er vedvarende, henviser gjerne til helsesøster. Dersom ingen endring skjer blir det også tatt opp med foreldrene Ofte kommer det fram at eleven har andre problemer, som gjør at hygienen blir uvesentlig. Vi gjør vårt beste for å hjelpe eleven i samarbeid med foreldrene og evt. andre instanser. Dersom eleven/foreldrene ikke er interessert i hjelp sender vi bekymring til BV, hvis eleven fortsatt og over tid er ustelt og lukter vondt. BV kan bl.a hjelpe til med veiledning i hjemmet.

Det er ikke normalt at ungdom i den alderen er ustelte og ikke passer på hygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden datteren din ikke selv klarer å passe på den personlige hygienen syns jeg det er foreldrenes soleklare plikt å ta ansvaret. Snakk med datteren din igjen, og fortell henne at dere foreldrene må ta ansvaret for dette når hun ikke gjør det selv. Sett opp en plan og sørg for at den blir gjennomført. Hun må selvsagt dusje eller vaske seg ordentlig hver dag, og bruke deodorant. Det må være uaktuelt å bruke skitne klær som det lukter av. Si ifra, og pass på at hun ikke bruker klær fra skittentøydunken. Likeså må det være forbudt å legge skitne klær i skapet. Du får rett og slett passe på og kontrollere at hun ikke gjør det. Det må hun finne seg i når hun ikke klarer det selv.

Ikke la henne gå på skolen eller ut blant andre ustelt og med illeluktende klær.

Jeg jobber i ungdomsskolen. De aller fleste jenter i den alderen er nøye på sin personlige hygiene. De få som ikke er det blir lagt merke til og snakket om. Ofte har disse elevene personlige problemer eller vansker i hjemmet.

Vi voksne tar opp problemet med eleven hvis det er vedvarende, henviser gjerne til helsesøster. Dersom ingen endring skjer blir det også tatt opp med foreldrene Ofte kommer det fram at eleven har andre problemer, som gjør at hygienen blir uvesentlig. Vi gjør vårt beste for å hjelpe eleven i samarbeid med foreldrene og evt. andre instanser. Dersom eleven/foreldrene ikke er interessert i hjelp sender vi bekymring til BV, hvis eleven fortsatt og over tid er ustelt og lukter vondt. BV kan bl.a hjelpe til med veiledning i hjemmet.

Det er ikke normalt at ungdom i den alderen er ustelte og ikke passer på hygienen.

Ja jeg tenkte det samme, i de tilfeller jeg kjente til som ung, viste det seg at det var problemer på hjemmebane. Men disse gikk på ungdomsskolen tror jeg. Ikke sikkert det er det her, men kanskje lurt å ta en realitetssjekk. Evt oppsøke helsesøster, eller familirådgivning dersom det er problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve å følge litt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er bekymret, for hun er i en alder da de fleste jenter er veldig opptatte av hygiene, og at de skal lukte godt. Noen har den stilen at de skal være fillette og skitne, dvs. møkkette, ikke illeluktende. At de er rotete i den alderen er helt vanlig.

Kan det være protest på noe? Eller kan hun være deprimert?

Kanskje du og Geir har rett, at det er noe som plager henne. Det har jeg tenkt litt på de siste dagene. Jeg skal være litt på vakt og se om jeg får noen gode samtaler med henne. Hun virker veldig glad og lykkelig nå i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke krenk!

Jeg synes ikke du skal overta ansvaret fo dette. Hun er såpass stor at hun må selv ta ansvaret synes jeg.

Jeg synes du skal snakke med henne. Kanskje hun er deprimert og derfor ikke orker noe?

Du kan fortelle henne hvordan du reagerer men for all del ikke kritiser og belær. Kritikk og belæring vil virke mot sin hensikt. Du kan evt. kanskje foreslå å rydde rommet sammem med henne, altså at du gjør det sammen med henne, uten belæring.Om hun så trasser så spør om hun kan tenke over det du sa. -Hjelper ikke noe av dette så ville jeg ikke gjort noe. Hun finner det nok ut etter hvert selv. La hanne få snakke mest.

Så lenge du ikke kritiserer og belærer henne så har du heller ikke krenket hennes selvbilde. Bakterier og rot er mindre skadelig enn krenking av hennes selvfølelese. I den alederen er de jo også ofte ekstar sårbare.

Det er hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg hadde ekstremt dårlig hygiene, og jeg hadde det ikke bra inne i meg i det hele tatt.

Jeg slet veldig, men utad var jeg en velfungerende jente som tilsynelatende var fornøyd og blid.

Sannsynligvis har hun det bra, men du kan ikke være helt sikker heller.

Det kan hende at hun har noe som tar litt på og at hun rett og slett ikke klarer å fokusere på hygiene og sånn. Det trenger ikke ha med vilje å gjøre.

Jeg synes du skal ta over ansvaret for hygienen hennes en liten stund. Si i fra til henne at du ser at hun ikke klarer det selv akkurat nå, og at du skal hjelpe henne.

Legg frem rene klær som hun skal ta på seg hver dag. Legg hennes skitne klær på vaskerommet og lås det slik at hun ikke henter de der.

Forklar henne at svettelukt ikke går bort med kattevask, men at det må skrubbes bort omtrent som fastbrent fett på komfyren, og at en må ha på deo ellers så må man gjenta det hele etter 3-4 timer og det er jo litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Strykefritt.

''Jeg kranglet hele ungdomstiden med moren min om manglende orden på rommet mitt, og jeg tror hun skulle ha spart den energien hun brukte på dette.''

Min mor var litt bekymret for mine evner når det gjelder å stryke klær da jeg flyttet hjemmefra.

Stryker man klær?! ;o)

''Stryker man klær?! ;o)''

Selvsagt ikke! Livet er for kort!

Da fireåringen lekte med et lekestrykejern på 'riktig' måte lurte jeg på hvor han hadde lært det.

Jeg var forresten en kløpper med strykejernet i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...