Gå til innhold

Jeg er i sjokk!:-(

Gjest veldig nn i dag

Anbefalte innlegg

Gjest veldig nn i dag

Dattera mi hadde vært med besteforeldra på besøk til xxx, og ungene hadde lekt seg på x sitt rom. Det var alle mine 3, + han de besøkte.

Etter en stund hadde dattera mi kommet ned til bestemor, og grått. Hun hadde da fortalt at x og hun hadde lekt mor og far, med brødrene hennes som "barn". x hadde dratt ho opp i senga og dratt dyna over dem. I begynnelsen hadde de skratta og hatt det moro, men så hadde x sagt at ho måtte ta av seg trusa. Det ville hun ikke, men da hadde x dratt av ho trusa, og "kyssa meg på tissen"! Etterpå hadde x sagt at ho skulle ligge på ryggen, og åpne munnen, for nå var det hennes tur til å kysse ham på tissen. Dattera mi hadde gjort det, men hun hadde også grått mens hun gjorde det. Det bekrefta storebror, for han hadde ikke helt skjønt hva som foregikk, og hvorfor lillesøster gråt. Men da han så at x satte seg på hodet hennes, hadde han grepet inn, og fått stansa det hele. X hadde vært sint på dattera mi, fordi det var urettferdig at hun ikke kyssa ham på tissen, når han hadde kyssa henne.

Ungene er i alderen 4 til 9, og det var mi datter på 6 og en gutt på 7 som lekte mor og far.

Dette er ille nok, synes jeg. Men det verste er: Bestemor hadde vært sint på dattera mi, fordi ho var UTFORDRENDE! Altså at ho hadde oppmuntra 7-åringen til denne form for lek! Eldstesønnen min var kjempesint, både på bestemor og X, og sa at dit ville han aldri være med mer. Han var også lei seg for at han ikke hadde stansa X tidligere, men som han sa: "Jeg skjønte ikke hva de gjorde, jeg! Trodde bare at de tulla og lekte! Men så var det jo alvor!" Eldstemann gråt sine salte tårer, og forkynte at INGEN! Absolutt INGEN skulle få røre søstra hans ijgen!

Alt dette er jo ille, men jeg synes faktisk at bestemor sitt utsagn er det aller, aller verste! Ikke at jeg mener dattera mi er uskyldig i alt som skjer, men å påstå at et "overgrep" er sjølforskyldt, DET er overgrep, det!

Jeg lei meg, sint på bestemor og X, fortvila over at slikt kan skje, og svært bekymra for framtida... Hva skjer når jentene kommer i tenåra, og gutta begynner å klå, liksom!?

Det hører også med til historien at jeg sjøl ble voldtatt i unge alder, og har dette friskt i minnet...

Sukk. Godt å få det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At bestemor legger skylden på jentungen er jo helt på trynet! Her bør bestemor få seg en kraftig oppstrammer - slikt sier man bare ikke!!! Er denne gutten en favoritt hos bestemor kanskje?

Forsikre datra di om at hun ikke har noen skyld i hva som hendte - og gutten din også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All støtte til deg!! - og barna dine!!!

Herregud, så sint jeg ville vært på bestemor!

Som pedagog ville jeg vurdert å ta en ny prat med barna, vell å merke når alt har roet seg...Hvis du klarer er det jo fint for dem å vite at når de blir _store_(!), kan det være fint å "leke" sammen, å utforske en man er veldig, veldig glad i, men at begge må ville det og at dette er noe for voksne ungdommer...

Kanskje det kan lette på "Traume"-faren..

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ble en så kjip avslutning på en lek som gikk litt ut av kontroll. Prøv å få til en rolig prat med ungene, og snakk om at det er lov til å si nei og at nei skal respekteres i slike leker.

Synes ikke du skal tenke på dette som et overgrep; jeg tror de fleste barn har hatt en eller annen lekeopplevelse som har blitt "feil", uten at de blir skadet av det.

Jeg ville ikke blitt sint på X, men hadde ønsket at dere voksne skulle fått snakket med begge barna sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Her har du en KJEMPEFIN anledning til å vise ungene dine at det lønner seg å sette grenser. Vis dem tydelig hvor stolt du er av dem som protesterte, forsikre dem om at denne bestemora skal få med deg å bestille, og ta dem med ut og skjem dem grundig bort.

Så vet de at det er bare å komme til mamma hvis det er noe - hun ordner opp.

Og den kjerringa der... Hun hadde jeg f***meg filleristet tror jeg. Og ringt foreldrene til den siste ungen også og sagt fra at han ikke får leke med ungene dine før han har lært seg å respektere jenter - og dine unger finner ut at de vil leke mer med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Synd at det ble en så kjip avslutning på en lek som gikk litt ut av kontroll. Prøv å få til en rolig prat med ungene, og snakk om at det er lov til å si nei og at nei skal respekteres i slike leker.

Synes ikke du skal tenke på dette som et overgrep; jeg tror de fleste barn har hatt en eller annen lekeopplevelse som har blitt "feil", uten at de blir skadet av det.

Jeg ville ikke blitt sint på X, men hadde ønsket at dere voksne skulle fått snakket med begge barna sammen.

Jeg ville blitt streng/tydelig/ eller noe sånt mot ham og forklart at når noen gråter og ikke vil skal man stoppe - uansett hva man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg skjønner godt du er skuffet over bestemor, og det håper jeg hun etterhvert forstår. Det kan hende hun reagerte som hun gjorde pga at hun ble litt sjokkert over at slikt foregikk, også siden hun hadde ansvaret.

Når det gjelder barna ville jeg ikke laget noe særlig styr rundt det. Jeg hadde en lignende opplevelse med ene barnet mitt da h*n var 6 år og hadde en to år eldre venn på overnatting. Jeg fersket dem og ble ganske så paff. Jeg sa "Det er greit at dere leker, men behold klærne på". De ble veldig flaue begge to, og vi har ikke snakket om de i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt streng/tydelig/ eller noe sånt mot ham og forklart at når noen gråter og ikke vil skal man stoppe - uansett hva man driver med.

Det er jeg enig i. Poenget mitt er at jeg ville ønsket å få ryddet opp i det som skjedde, satt tydelige grenser, men ikke gjort gutten til en "overgriper" eller tilsvarende som følge av hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er jeg enig i. Poenget mitt er at jeg ville ønsket å få ryddet opp i det som skjedde, satt tydelige grenser, men ikke gjort gutten til en "overgriper" eller tilsvarende som følge av hendelsen.

Ja, nei, han har jo lekt bare han. Og unger har jo også en seksualitet. Men det er kjempeviktig at han lærer at den seksualiteten kun leves ut med andre som synes det er gøy og ikke med de som gråter.

Uff - jeg blir egentlig sittende og tenke på den ungen der... Hvor kom det fra at han mente han kunne si at hun måtte gjøre sånn og sånn selv om hun gråt... Jeg ville nok blitt såpass bekymret at jeg ville fulgt med litt eller tatt en prat med foreldrene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei, han har jo lekt bare han. Og unger har jo også en seksualitet. Men det er kjempeviktig at han lærer at den seksualiteten kun leves ut med andre som synes det er gøy og ikke med de som gråter.

Uff - jeg blir egentlig sittende og tenke på den ungen der... Hvor kom det fra at han mente han kunne si at hun måtte gjøre sånn og sånn selv om hun gråt... Jeg ville nok blitt såpass bekymret at jeg ville fulgt med litt eller tatt en prat med foreldrene tror jeg.

Sånne historier kan jo fort vokse litt når de fortelles i etterkant. At jenta etterhvert mislikte leken er åpenbart, hvor tidlig hun ga uttrykk for det vet vi derimot ikke.

Jeg mener fortsatt at kanskje den største risikoen forbundet med slike episoder er overdramatisering fra de voksne. Det går an å få formidlet hvor viktig det er å respektere andres grenser uten at det gjøres til en altfor omfattende episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig nn i dag

At bestemor legger skylden på jentungen er jo helt på trynet! Her bør bestemor få seg en kraftig oppstrammer - slikt sier man bare ikke!!! Er denne gutten en favoritt hos bestemor kanskje?

Forsikre datra di om at hun ikke har noen skyld i hva som hendte - og gutten din også!

Gutten er også barnebarnet til bestemor.. Jenta og gutten er altså søskenbarn. Og ja, gjett om jeg gav henne inn for den replikken om at jenta hadde utfordra gutten!

Jeg og gubben har hatt en lang prat med eldstemann og jenta. Det foregikk i rolige former, og vi sa klart ifra at uansett hva som skjer, så kan ungene komme til oss og fortelle oss ALT! Vi blir ikke sinte, men vi kan kanskje sammen finne løsninger på problemer som kan oppstå.

Bestemor fikk seg en sabla en av sønnen sin (min samboer), men alt preller av som på gåsa. "Jeg mener nå det jeg vil, jeg da!" sa hun. "Ja, men du kan vel holde kjeft om meningene dine!" sa gubben, snudde ryggen til og gikk...

Foreldrene til guttungen nytter det ikke å snakke med. Mora hadde visstnok prata med gutten, og gitt klar beskjed om hvor landet lå, og at slik oppførsel ikke var akseptert. Men faren er jo guttens store helt, og han bare lo!

Rart det blir krig i verden, nei!??!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sånne historier kan jo fort vokse litt når de fortelles i etterkant. At jenta etterhvert mislikte leken er åpenbart, hvor tidlig hun ga uttrykk for det vet vi derimot ikke.

Jeg mener fortsatt at kanskje den største risikoen forbundet med slike episoder er overdramatisering fra de voksne. Det går an å få formidlet hvor viktig det er å respektere andres grenser uten at det gjøres til en altfor omfattende episode.

Det er sant. Ingen vil være tjent med å hausse opp denne nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Gutten er også barnebarnet til bestemor.. Jenta og gutten er altså søskenbarn. Og ja, gjett om jeg gav henne inn for den replikken om at jenta hadde utfordra gutten!

Jeg og gubben har hatt en lang prat med eldstemann og jenta. Det foregikk i rolige former, og vi sa klart ifra at uansett hva som skjer, så kan ungene komme til oss og fortelle oss ALT! Vi blir ikke sinte, men vi kan kanskje sammen finne løsninger på problemer som kan oppstå.

Bestemor fikk seg en sabla en av sønnen sin (min samboer), men alt preller av som på gåsa. "Jeg mener nå det jeg vil, jeg da!" sa hun. "Ja, men du kan vel holde kjeft om meningene dine!" sa gubben, snudde ryggen til og gikk...

Foreldrene til guttungen nytter det ikke å snakke med. Mora hadde visstnok prata med gutten, og gitt klar beskjed om hvor landet lå, og at slik oppførsel ikke var akseptert. Men faren er jo guttens store helt, og han bare lo!

Herregud...

Den bestemora hadde ikke blitt mye besøkt av oss...

Hehe - ved nærmere ettertanke så blir ikke de bestemødrene vi har besøkt av oss heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har i alle fall en mann som står opp for ungene sine, selv overfor sin egen mor! Og det skal han ha et stort pluss i margen for! :o) Etter å vært her inne alt for lenge har jeg skjønt at det finnes alt for mange menn som er tøfler i forhold til sin mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig nn i dag

Herregud...

Den bestemora hadde ikke blitt mye besøkt av oss...

Hehe - ved nærmere ettertanke så blir ikke de bestemødrene vi har besøkt av oss heller ;-)

Heldige du... Vi bor på samme gård, vi... Vegg i vegg! HELDIGVIS har vi hvert vårt hus, og må kle på oss for å besøke hverandre... Og selv om jeg ikke trakker ned dørene hos henne, nekter jeg jo ikke ungene mine å gå dit. Men de går ikke dit ubedt!:-) Det synes jeg er kjempegodt!

Men vi har noen runder støtt og stadig... Hvordan hadde du takla at hun, uten å spørre, tar med seg ungene på tur? Selv om jeg kanskje har andre planer, eller at noen har ringt og bedt eldstemann på besøk, f.eks!? Når jeg konfronterer henne med dette, sier hun bare at "det visste jeg ikke!" Og jeg sier at da burde du kanskje prata med meg om det, da!? Jeg har vel for fa... ingen meldeplikt overfor henn hvilke planer jeg og familien min har!? Greit at hun tar dem med på tur, men da vil jeg for svarte vite om det! Og kanskje det slettes ikke er greit! Om hun tar med seg ungene til X uten å si fra til meg, ja da......:-(

Jeg mener ikke at mine unger er uskyldige, den typen lek jeg skrev om, kan da hvem som helst finne på å leke. Men det er i første rekke bestemor sin replikk/oppfatning som provoserer meg. Den kjerringa har "ingenting mellom øra, det mener jeg!:-)

Takk for at du hørte på!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i alle fall en mann som står opp for ungene sine, selv overfor sin egen mor! Og det skal han ha et stort pluss i margen for! :o) Etter å vært her inne alt for lenge har jeg skjønt at det finnes alt for mange menn som er tøfler i forhold til sin mor...

Mannen min er bare suveren! Jeg kan ikke få skrytt nok av ham! Selv etter 13 år, 3 unger, husbygging og overtakelse av gård, er vi stadig like forelska og har det utrolig godt sammen! På _alle_ måter....

For en uke siden var vi i Oslo, på Springsteen, bare vi to, og det var superdeilig!

Sukk.. Heldige meg!:-) *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Mannen min er bare suveren! Jeg kan ikke få skrytt nok av ham! Selv etter 13 år, 3 unger, husbygging og overtakelse av gård, er vi stadig like forelska og har det utrolig godt sammen! På _alle_ måter....

For en uke siden var vi i Oslo, på Springsteen, bare vi to, og det var superdeilig!

Sukk.. Heldige meg!:-) *hehe*

Ehm... pst - nicket ditt synes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...