Gå til innhold

Hvordan starte med bleieslutt?

Spirello

Anbefalte innlegg

Gutten min blir tre år snart, og nå har vi ferie i tre uker. Har lyst til å prøve å få han tørr nå, men hvordan starte? Når vi har vært ute etter jobb/barnehage i hagen har han gått uten bleie. Da det har vært varmt har han gått naken siden han har gått ut og inn av bassenget. Han har da gått ut av bassenget for å tisse i gresset, så det er jo bra.. Men når han hadde på shorts, så gikk det i buksa gitt.. :)

Han har aldri gått på do, har prøvd å sette han på doring, men han sitter litt, men det kommer ikkenoe sier han, så vil han ned. Har lagd skjema til klistremerker, og når han har fylt ut en rekke skal han få en premie. dette virker det som han skjønner.. delvis i hvert fall :) Han har fått tre klistremerker for å tisse i gresset ute. Inne har han ikke gått uten bleia.

Han merker jo når han skal bæsje, for da går han for seg selv, så kommer han og sier i fra med en gang han er ferdig. Sier hver gang at han må si i fra FØR han bæsjer, så han kan gå på do, og da sier han at han vil på do nå, men da er allerede bleia full - så da er det jo for sent..

Skal jeg bare kutte ut bleia inne og? Må jeg regne med mange uhell da med bæsj og? Vil helst ikke ha møkk i sofaen, eller trillende rundt på teppet.. :)

Til uka skal vi på båten til København, hva med da? Litt kjedelig hvis han tisser eller bæsjer på seg der da... Er greit når vi skal på hytta, men litt upraktisk på båten og i København da..

Vet liksom ikke hvordan jeg skal begynne, og om han er klar? Han er stort sett tørr om morningene, det som er i bleia er nok fra kvelden. Etter jeg har vasket han og skiftet på han, så kan bleia være litt tung. Har prøvd å sette han på do med en gang han står opp, men det kommer ikkenoe da heller.

Hjelp! What to do? Dere "proffe" bleiesluttere-mammer, gi meg noen gode tips. Vil ha tørr gutt snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje han trenger mer forberedelse, slik du beskriver han. Han har ennå ikke helt forstått forskjellen på før og etter han har bæsjet.

Først kan dere begynne å snakke om forskjellen på vått og tørt. Når du skifter en våt bleie, så sier du: "Denne bleia er våt", slik at han kjenner forskjellen. Fortell også at da har han tisset i den. Når han får en tørr bleie på, så forteller du det.

Det høres litt back-to-basics ut, men det er rett og slett fordi han skal begynne å tenke over før og etter han har tisset og bli oppmerksom på prossessen.

Angående bæsjingen, så hadde jeg rett og slett fulgt litt med på han. Du ser sikkert ofte når han må, så avbryt han og følg han til potte/do.

Men dere må nok bare ta sjansen og ta av bleia en av dagene. Bleia er så komfortabel og trygg, hvorfor gidde å bruke do, da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje prøve pottetreningsbleier på ham (sånne bleier som gjør at han kjenner han blir våt). Bleia er jo behagelig. Hvis den blir knapt så behagelig, vil han kanskje si fra før han skal på do/potte i stedet for etter.

Jeg har ingen erfaring med pottetrening, så dette er bare noen tanker fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guster

Om han går for seg selv når han må bæsje, er jo dette noe dere bør være obs på, og avbryte? Altså sette han på toalettet når han gir tegn til å gå for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hjulpet 3 barn med å slutte med bleie, nå sist med minstemann som har blitt tørr nå i sommer.

Min erfaring er at det beste er å bare ta av bleie, kjøpe inn haugevis med truser (gjerne med litt kule bilder på) og belage seg på endel ekstra vask.

Med alle 3 har jeg tatt styring på når de skulle på do. De har blitt satt på do til ganske faste tider; etter at det sto opp, etter måltider, før vi går ut og før de legger seg.

I tillegg blir de satt på do når jeg ser de er tissetrengte og når de selv sier de må tisse.

Hver gang det kommer noe i doen/potta, så er det full jubel her i huset (bare i begynnelsen da ;))

De to eldste (jenter) hadde ikke noe problemer med å bæsje på do også. Dvs. mellomste brukte laaaaang tid på do før det kom noe. Hun bæsjet alltid etter middag, og da satt vi i begynnelsen opp til en time på do sammen med henne. Leste, sang og koste oss helt til det kom bæsj.

Med minsten (gutt) så har det vært litt vanskeligere med bæsjen. Tror det har litt sammenheng med at vi startet bleieslutt mens han var i barnehagen og det var vanskeligere for dem å følge helt med.

Vi har hatt endel bæsjeuhell, hvor han (som din) gjemmer seg og bæsjer. Hvis vi så det og satte ham på do, så kom det ingenting.

Dette løste seg av seg selv, ved at han fikk være alene på do. Da kommer bæsjen plutselig og han er kjempestolt. I tillegg får han tyggegummi som premie når han har bæsjet på do ;)

Nå har vi også sluttet med bleie på natta, og har hatt 1 uhell på 4 netter. Det er jeg kjempefornøyd med, og gutten også :)

Fremdeles kan vi ha tisseuhell når han er ute og leker, men de blir sjeldnere og sjeldnere. Han har nemlig funnet ut at det er veldig morsomt å tisse ute! Ganske søt da, med buksa på knærne og tissende på buskene :)

For å summere opp:

Ta kontrollen over når han skal på do. Ikke spør, bare si at nå skal han på do.

Gi masse ros hver gang det kommer noe i doen. Det behøver ikke å være mer enn 1 dråpe. Det er flott uansett.

Ikke kommenter uhellene noe særlig. De går over etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville gått for dette før han var villig til å sitte på enten do eller potte og synes at det er en positiv greie. Ville selvsagt gått mye uten bleie ute nå på sommeren, det gjør jeg til og med med babyen min, for å få litt luft på stompen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress med det! La ungen komme på det sjøl, og da slutter dere også momentant! Ingen vits i å stresse med dette nå, han er antageligvis (tydelig-) ikke moden! Slapp av! Det kommer av seg sjøl!:-)

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...