Gjest Janne43 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg har ei datter på 9år. Hun har allerede kommet i puberterten. Har fått litt bryster og hår i underlivet. Er dette normalt eller bør jeg kontakte lege? Og en annen ting. Jeg tror hun alt har begynte og utforske seg seksuelt. For av og til når jeg hører på døra om kvelden for å høre om hun sover. Så hører jeg på en måtte "ynke" låter og da jeg banker på blir det stille en stund før hun sier jeg kan komme inn. Og når av og til har ryddet rommet hennes så har jeg funnet stearinlys og visne guleroter lengste inne i skapet hennes. Er dette normalt for aldren? Noen som har opplevd dette tidliger med sine barn i så ung alder? Kan hende at jeg uroer meg for mye da men. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest normaltnormaltnormalt Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvorfor skulle du uroe deg? Seksualitet er sunt og normalt. Hva skulle du i så fall gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvorfor skulle du uroe deg? Seksualitet er sunt og normalt. Hva skulle du i så fall gjøre? Og hva skulle legen i så fall gjøre. Dette er helt normalt. Noen er tidlig ute og noen er sent ute. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Det er tidlig å komme i puberteten i 9 års alderen. Jeg ville kontaktet lege for å se om det kan bremses litt. Vanligvis vokser ikke jentene så mye mer etter at de har fått mensen, så kan være greit om hun ikke får det riktig ennå. Kjenner ei jente som fikk mensen i ni års alderen, hun syns ikke det var OK! Jeg tror det er normalt å utforske seg selv sexuelt i den alderen. Hvis dette ikke tar overhånd tror jeg ikke du behøver å bekymre deg. Men snakk med henne om hygiene, både i forbindelse med håndvask og gjenstander, og ikke minst at det ikke kommer avføringsrester feil plass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Og hva skulle legen i så fall gjøre. Dette er helt normalt. Noen er tidlig ute og noen er sent ute. :-) Pubertetsutviklingen kan bremses hvis den skjer unormalt tidlig. Ofte kan det skje fordi kroppen av en eller annen grunn gir feil signaler. F eks kan mennesker (og dyr )som har vært underernærte som spe/små barn,f eks pga sykdom, og som senere vokser raskere enn vanlig når de får et normalt kosthold komme i altfor tidlig pubertet. Det er ikke bare av det gode. Legen kan finne ut hvor langt barnet har kommet i utviklingen og i veksten ellers, og omtrent hvor lenge det er til første mens. Behandlingen må starte i god tid før første mens hvis den skal ha noen effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Bryster og hår kan nok forekomme i den alderen, men jeg har ikke hørt om noen. Tenker det er normalt for henne jeg. Tenk på når du selv begynte å få dette, evt jentas far sin familie. Ville ikke uroet meg for det. Jeg har aldri hørt om så unge som driver på med seg selv, men det kan selvsagt også skje... Jeg ville tenkt over hvilke venner hun har, alderen de sin og evt om hun har sett noe på internett mm. Venner og internett kan ha gitt henne ideen om å utforske seg selv? Snakk med henne om ditt funn i skapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hanne36 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Pubertetsutviklingen kan bremses hvis den skjer unormalt tidlig. Ofte kan det skje fordi kroppen av en eller annen grunn gir feil signaler. F eks kan mennesker (og dyr )som har vært underernærte som spe/små barn,f eks pga sykdom, og som senere vokser raskere enn vanlig når de får et normalt kosthold komme i altfor tidlig pubertet. Det er ikke bare av det gode. Legen kan finne ut hvor langt barnet har kommet i utviklingen og i veksten ellers, og omtrent hvor lenge det er til første mens. Behandlingen må starte i god tid før første mens hvis den skal ha noen effekt. Ok. Takk for svar fra alle. Skal snakke med hun litt om det når det passer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Nei, hjelpe meg, ikke snakk med henne om onaneringen! Jeg blir helt flau på hennes vegne. Hadde antagelig dødd om moren min skulle tatt opp noe sånt med meg. HVIS du gjør det, vær helt absolutt sikker på at du sier det er HELT greit å kose med seg selv, og at de fleste gjør det. Ikke la henne få inntrykk av at hun gjør noe skittent og fælt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg er helt enig med Åsemor - hadde min mor kommet og gitt uttrykk for at hun visste at jeg onanerte så hadde jeg dødd og sikkert ikke snakket med henne på kjempelenge! Vær bare glad for at hun utforsker seg selv du, det kommer godt med senere i livet når hun får kjærester. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.