Gå til innhold

sølvgruvene på Kongsberg

janeymor

Anbefalte innlegg

7 åringen her i huset elsker Olsenbanden junior og spesiellt filmen "Sølvgruvens hemmelighet". Nå har jeg skjønt det slik at det faktisk er mulig å besøke denne gruven som er i filmen. Noen som har vært der? Norsk bergverksmuseum heter det visst.

Noen som vil dele erfaringer og er dette noe for en 7 åring? Vi har ei jente på 2, men hun og jeg kan godt finne på noe annet mens far og sønn evt er inne i gruven. Hvor lang er turen til Kongsberg fra Oslo?

Takknemmelig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i sølvgruvene en gang, og det var veldig spennende. Jeg var ung voksen den gangen, men det var flere barn med på omvisningen.

Vil tro at en 7-åring vil synes det er spennende også.

Litt usikker på hvor langt det er fra Oslo til Kongsberg, men vil anta en rundt 1-1,5 time med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en time å kjøre fra Oslo til Kongsberg.

Jeg har vært i gruvene mange ganger, både med barn og voksne. Hadde med jentungen da hun var 4,5, - da syntes hun det var litt skummelt. Storebroren som da var 7 syntes bare det var spennende. (og dette var tilogmed før filmen kom)

Ta med varmt tøy , det er bare 4-6 grader i gruvene.

De har en guidet tur som er spesielt beregnet på ungene, også har de en "annerledes tur " kl 18 hver dag som skal være litt skummel.

Gruvene med omvisning ligger i Saggrenda litt utenfor byen.

bergverksmuseet ligger i selve byen.

http://www.bvm.museum.no/default.aspx?path={8295054C-190A-495B-A895-C46E14311D7D}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellissimoo

Sikkert spennende for 7-åringen, men finn for all del på noe annet for 2 åringen. Vi gjorde feilen å ta med vår 3 åring ned - utrolig skummelt. Helt mørkt på veien ned og mye lyd. Turen varte ganske lenge og det var skikkelig kjipt. God tur til 7-åringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...