Gjest savner pusen!! Hva er vanlig Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg er så bekymret for ene pusen min. HUn er en kastrert nydelig pus på 3 år som vi fikk for 4 mnd siden. Mandag skal jeg sette inn savnet melding i avisen om hun ikke dukker opp. Men... hva er vanlig? Kan en forvente at katter er borte 3-4 dager for så å dukke opp igjen? Jeg har lite erfaring med kattehold. Alt jeg vet er at jeg elsker pusekatter og dyr og gjør det beste for dem. Men hva kan jeg forvente? Har dere opplevd ofte at kastrerte dyr kan ta seg langturer? *fått lite søvn og grått flere tårer* 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Katten våres er kastrert og er ofte borte flere dager,det meste han har vært borte er en uke. Ble bekymret den første gangen,men er blitt vant til det nå,så det er ganske vanlig ja ; ) 0 Siter
Gjest vinterogsoo Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Den kan være innesperret et sted, feks en garasje eller noe. Gå å let og rop etter den, gjerne sent på kvelden slik at du kan høre om den svarer. Var slik jeg fant min da den hadde blitt stengt inn. På dagen er det gjerne vanskelig å høre noe. Sett ut mat, og for all del, heng opp lapper i området, med bilde av pusen. Gjerne med en dusør om noen finner den, det har vist seg da at folk gjerne titter litt ekstra da. Lykke til, forstår veldig godt hvordan dette er! www.nettkatten.no er et fint sted å sette inn annonse over savnede katter. Håper den har halsbånd eller er øremerket/chippet. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Katten vår er kastrert, vi fikk ham som voksen og vet ikke nøyaktig hvor gammel han er. Om sommeren stryker han gjerne på dør og blir borte tre-fire dager, av og til opptil en uke. Om vinteren foretrekker han å ligge foran peisen hjemme Han har alltid kommet hjem igjen av seg selv. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Kan skje det! Håper pusen din snart kommer hjem. 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg får ikke helt tak på om det er en hunnkatt som er sterilisert eller en hannkatt som er kastrert? Og det er ganske vesentlig informasjon i dette spørsmålet! Hannkatter er kjent for å vandre! Gjerne ei uke eller to i slengen... Og så kommer de tilbake! Kastrerte katter er gjerne litt mer hjemmekjære, men mange vandrer likevel! Hunnkatter pleier ikke å holde på sånn! Jeg har hunnkatt, ganske vill av seg også, men hun har aldri vært borte mer enn 36 timer! Nå som det er ferietider er det litt ekstra skummelt! Katter går gjerne inn i garasjer, kjellere etc., og hvis eieren da låser døra og drar på ferie, kan det blir sjebesvangert for pus! Så jeg vil anbefale deg å rope! Gå rundt i nabolaget om kvelden og rop og pus! Forhåpentligvis er han typen som svarer deg! Sett opp lapper, ring lokalavisa, snakk med barn du møter i nærområdet (de legger alltid merke til katter, og er alltid villige til å hjelpe en pus i nød), heng lapp på nærbutikken... Er pus innelåst noe sted, er det skummelt. Er pus ute i det fri, kommer han/hun nok tuslende tilbake en dag, møkkete, knutete og mager:-) Hvis han/hun ikke har dratt tilbake dit han/hun bodde før du tok over da... 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Det er ikke uvanlig nei. ) Men det kan være hun er innestengt i en garasje eller noe kanskje? 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg får ikke helt tak på om det er en hunnkatt som er sterilisert eller en hannkatt som er kastrert? Og det er ganske vesentlig informasjon i dette spørsmålet! Hannkatter er kjent for å vandre! Gjerne ei uke eller to i slengen... Og så kommer de tilbake! Kastrerte katter er gjerne litt mer hjemmekjære, men mange vandrer likevel! Hunnkatter pleier ikke å holde på sånn! Jeg har hunnkatt, ganske vill av seg også, men hun har aldri vært borte mer enn 36 timer! Nå som det er ferietider er det litt ekstra skummelt! Katter går gjerne inn i garasjer, kjellere etc., og hvis eieren da låser døra og drar på ferie, kan det blir sjebesvangert for pus! Så jeg vil anbefale deg å rope! Gå rundt i nabolaget om kvelden og rop og pus! Forhåpentligvis er han typen som svarer deg! Sett opp lapper, ring lokalavisa, snakk med barn du møter i nærområdet (de legger alltid merke til katter, og er alltid villige til å hjelpe en pus i nød), heng lapp på nærbutikken... Er pus innelåst noe sted, er det skummelt. Er pus ute i det fri, kommer han/hun nok tuslende tilbake en dag, møkkete, knutete og mager:-) Hvis han/hun ikke har dratt tilbake dit han/hun bodde før du tok over da... Det kalles kastrering når man fjerner livmor og eggstokker hos hunnkatt også, når man steriliserer har hun jo fremdeles forplantningsorganene inntakte bortsett fra egglederne. Jeg hadde en kastrert hunnkatt og hun tok en ukes sommerferie hvert år. ) Da var hun på et stort grøntområde nede ved elva og levde kattens glade dager en uke og så kom hun hjem igjen og var rundt huset som vanlig. ) 0 Siter
Gjest savner pusen!! Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Det kalles kastrering når man fjerner livmor og eggstokker hos hunnkatt også, når man steriliserer har hun jo fremdeles forplantningsorganene inntakte bortsett fra egglederne. Jeg hadde en kastrert hunnkatt og hun tok en ukes sommerferie hvert år. ) Da var hun på et stort grøntområde nede ved elva og levde kattens glade dager en uke og så kom hun hjem igjen og var rundt huset som vanlig. ) Jeg håper virkelig det er noe slikt som foregår i dette tilfellet også. Men jeg er bare så fryktelig lei meg fordi jeg savner det skjønne vesenet hennes. Og så ser det ut som katt nummer to sørger over at hun er borte. Det er rørende å se hvordan han går og ser etter henne. Spesielt i går fløy han inn og ut over alt og tittet der hun bruker å ligge og hvile seg. Blant annet i en stol som er "hennes", der stod han på to og tittet i går. Krysser fingrene for at jeg snart før høre den søte mjauingen igjen. Takk for svaret ditt. 0 Siter
Gjest savner pusen!! Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg får ikke helt tak på om det er en hunnkatt som er sterilisert eller en hannkatt som er kastrert? Og det er ganske vesentlig informasjon i dette spørsmålet! Hannkatter er kjent for å vandre! Gjerne ei uke eller to i slengen... Og så kommer de tilbake! Kastrerte katter er gjerne litt mer hjemmekjære, men mange vandrer likevel! Hunnkatter pleier ikke å holde på sånn! Jeg har hunnkatt, ganske vill av seg også, men hun har aldri vært borte mer enn 36 timer! Nå som det er ferietider er det litt ekstra skummelt! Katter går gjerne inn i garasjer, kjellere etc., og hvis eieren da låser døra og drar på ferie, kan det blir sjebesvangert for pus! Så jeg vil anbefale deg å rope! Gå rundt i nabolaget om kvelden og rop og pus! Forhåpentligvis er han typen som svarer deg! Sett opp lapper, ring lokalavisa, snakk med barn du møter i nærområdet (de legger alltid merke til katter, og er alltid villige til å hjelpe en pus i nød), heng lapp på nærbutikken... Er pus innelåst noe sted, er det skummelt. Er pus ute i det fri, kommer han/hun nok tuslende tilbake en dag, møkkete, knutete og mager:-) Hvis han/hun ikke har dratt tilbake dit han/hun bodde før du tok over da... Jeg har gått turer sent og tidlig. Har bare puset litt på henne, siden jeg ikke kan gå og rope over alt her. Det myldrer av hus og steder hun kan være. Har nok sikkert trålet til sammen en mil allerede for å se etter henne. Hun har vært borte en dag i ny og ne tidligere og liker å "fly" litt, men har aldri vært borte så lenge før. Håper hun snart er tilbake! Skal kontakte aviser mandag og henge opp plakater hvis hun ikke er tilbake i morgen kveld. Stakkars søte pus. Du skulle sett hvordan pus nummer to i huset går og ser etter henne... *sukk* 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Det kalles kastrering når man fjerner livmor og eggstokker hos hunnkatt også, når man steriliserer har hun jo fremdeles forplantningsorganene inntakte bortsett fra egglederne. Jeg hadde en kastrert hunnkatt og hun tok en ukes sommerferie hvert år. ) Da var hun på et stort grøntområde nede ved elva og levde kattens glade dager en uke og så kom hun hjem igjen og var rundt huset som vanlig. ) Det finnes jo alltid unntak fra regelen:-) Det med kastrering av hunnkatter visste jeg ikke! Men hvorfor heter det kastrering av hannkattene da, og ikke sterilisering? Hmm, de fjerner kanskje alt der også ja... Trodde egentlig de hadde begynt å gjøre som på mennesker jeg, bare kutte sædlederene eller noe, men det er vel bare noe jeg har fått for meg muligens:-/ Men hvorfor kastrere en hunnkatt? Det er jo mye greiere bare å sterilisere regner jeg med! Er det av andre medisinske grunner da kanskje? 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har gått turer sent og tidlig. Har bare puset litt på henne, siden jeg ikke kan gå og rope over alt her. Det myldrer av hus og steder hun kan være. Har nok sikkert trålet til sammen en mil allerede for å se etter henne. Hun har vært borte en dag i ny og ne tidligere og liker å "fly" litt, men har aldri vært borte så lenge før. Håper hun snart er tilbake! Skal kontakte aviser mandag og henge opp plakater hvis hun ikke er tilbake i morgen kveld. Stakkars søte pus. Du skulle sett hvordan pus nummer to i huset går og ser etter henne... *sukk* Du har en pus nr to ja! Da er nok hun det beste letemannskapet du finner! Hun går sikkert og leter etter den andre når hun er ute også, sånn gjør nabokattene her i hvert fall! Nei, i boligområder kan man kanskje ikke gå og gaule dag og natt, det er sant! Men katter er heldigvis seige, og er hun innestengt for en uke, eller til og med to, vil jeg likevel tro hun klarer seg! Du får bare ha middagen klar når hun kommer hjem:-) Kan hun ha dratt "hjem" dit hun bodde før da? Hvis det ikke er mange milene dit, ville jeg ringt og gjort dem oppmerksomme på at hun er borte, så de kan holde utkikk der! Det går jo historier om katter som har vandret mangfoldige mil, i flere mnd, for å komme hjem:-) 0 Siter
Gjest savner pusen!! Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Du har en pus nr to ja! Da er nok hun det beste letemannskapet du finner! Hun går sikkert og leter etter den andre når hun er ute også, sånn gjør nabokattene her i hvert fall! Nei, i boligområder kan man kanskje ikke gå og gaule dag og natt, det er sant! Men katter er heldigvis seige, og er hun innestengt for en uke, eller til og med to, vil jeg likevel tro hun klarer seg! Du får bare ha middagen klar når hun kommer hjem:-) Kan hun ha dratt "hjem" dit hun bodde før da? Hvis det ikke er mange milene dit, ville jeg ringt og gjort dem oppmerksomme på at hun er borte, så de kan holde utkikk der! Det går jo historier om katter som har vandret mangfoldige mil, i flere mnd, for å komme hjem:-) Hennes forrige hjem var et sted for omplassering av katter. Hun hadde vært der i et år da vi tok henne hjem til oss. Stakkars skjønne pus. Håper hun kommer hjem til oss. Takk for oppmuntring. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Det finnes jo alltid unntak fra regelen:-) Det med kastrering av hunnkatter visste jeg ikke! Men hvorfor heter det kastrering av hannkattene da, og ikke sterilisering? Hmm, de fjerner kanskje alt der også ja... Trodde egentlig de hadde begynt å gjøre som på mennesker jeg, bare kutte sædlederene eller noe, men det er vel bare noe jeg har fått for meg muligens:-/ Men hvorfor kastrere en hunnkatt? Det er jo mye greiere bare å sterilisere regner jeg med! Er det av andre medisinske grunner da kanskje? Jeg tror de klipper hele ballestasen av hannkattene ja. Etter som hunnkatten ikke har bruk for livmor og eggstokker etter en sterilisering så fjernes likegodt hele greia, det er ikke så uvanlig med svulster der hos hunnkatter. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har en kastrert hannkatt som går seg bort. Vi har hatt en 4-5 redingsaksjoner de to årene vi har hatt ham. Særlig hvis vi er bortreist eller lite hjemme. han er veldig glad i mennesker, så jeg har en teori om at han følger etter noen han liker for så å ikke klare å huske veien hjem igjen. Han har halsbånd med tlf. nr på, så hittil har vi greid å finne ham igjen. - ved hjelp av snille mennesker. Morsomste episoden var da vi ble oppringt av en pizzarestaurant, katten hadde først blitt observert på kino, for så å tusle inn på pizzarestauranten. Svigerfar måtte ut og hanke inn "barnebarnet" som var på bytur mens "mor og far" var på hytta... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Ja, dette er ikke uvanlig. Det eneste er at hun kanskje er litt liten ennå... Vår forrige kastrerte hunnkatt var borte i tre uker på det meste. Hun rømte når vi dro på ferie. Likte ikke at foreldrene mine skulle slippe henne ut/inn av huset osv., så hun ble nok fornærma og rømte... Den ene av de to kattene vi har nå (også kastrert) pleier innimellom å være borte i 3-4 dager for så å komme tilbake som om ingenting har hendt Håper katten din kommer tilbake. Ikke moro når man ikke vet hvor de er og om de har det bra :-/ 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Jeg tror de klipper hele ballestasen av hannkattene ja. Etter som hunnkatten ikke har bruk for livmor og eggstokker etter en sterilisering så fjernes likegodt hele greia, det er ikke så uvanlig med svulster der hos hunnkatter. Er dette noe hver enkelt veterinær bestemmer selv? Om de kastrerer eller steriliserer en katt. Eller er det noe eieren ber om? Jeg har aldri hørt snakk om dette før nemlig, og har sterilisert sikkert 10 katter! Eller er det helt ny praksis kanskje? Hun jeg har nå steriliserte jeg ffor snart 3 år siden, og da var det aldri noe tema å fjerne alt i hvert fall! Det hadde vel blitt nevnt hvis det var et alternativ... 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Er dette noe hver enkelt veterinær bestemmer selv? Om de kastrerer eller steriliserer en katt. Eller er det noe eieren ber om? Jeg har aldri hørt snakk om dette før nemlig, og har sterilisert sikkert 10 katter! Eller er det helt ny praksis kanskje? Hun jeg har nå steriliserte jeg ffor snart 3 år siden, og da var det aldri noe tema å fjerne alt i hvert fall! Det hadde vel blitt nevnt hvis det var et alternativ... Vi steriliserte/kastrerte vår hunnkatt for 14 år siden og da var det normal prosedyre. Likeså da ungenes katt ble sterilisert/kastrert for 2 år siden. Er du sikker på at det ikke har blitt gjort på dine også? Jeg trodde det var normal prosedyre og at ren sterilisering var noe som omtrent ikke ble praktisert. Ren sterilisering gjør jo at hunnkatten fremdeles har løpetid f.eks. 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Vi steriliserte/kastrerte vår hunnkatt for 14 år siden og da var det normal prosedyre. Likeså da ungenes katt ble sterilisert/kastrert for 2 år siden. Er du sikker på at det ikke har blitt gjort på dine også? Jeg trodde det var normal prosedyre og at ren sterilisering var noe som omtrent ikke ble praktisert. Ren sterilisering gjør jo at hunnkatten fremdeles har løpetid f.eks. Det har i allefall blitt kalt sterilisering! Det er det det står i helseboka hennes også! Men det er mulig de har fjernet alt, jeg har ikke vært inne og tittet:-) 0 Siter
sort som natta Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 oppdater oss gjerne åssen det går!tenker på dere!sitter her med min egen katt og kjenner hvor vondt det hadde vært hvis hun forsvant:( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.