Gå til innhold

Skal leksene være eget ansvar?

Gjest forberedelse

Anbefalte innlegg

Gjest forberedelse

Niåringen min har aldri vært noe begeistret for å lese. I sommer har han så og si ikke lest noen ting, bar et og annet ordet og litt på internett om biler o.l. Skal han lese må jeg be ham om det og si at han er nødt for å bli flink. Han går med på det om vi planlegger et tidspunkt, slik har det vært med leksene. Nå er det ferie og jeg mener han selv må få bestemme om han vil lese eller ikke. Det hjelper hverken å kjøpe donald eller annet som han er interesert i.

Jeg synes han er så stor nå at han selv bør ta ansvar for leksene til høsten men det bekymrer meg for at han da vil gjøre minimalt. Samtidig blir det feil at han ikke lærer seg å ta dette ansvaret selv og det kan jo tenkes at lysten til å lese bare blir enda mindre om jeg "tvinger" ham til å gjøre lekeser. Jeg vil jo så gjerne at han skal klare skolen bra. Hva er smartest å gjøre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Det er smartest å følge med på leksene og se om de blir gjort, og videreføre den veiledningen og opplæringen som skolen gir.

Å prøve noe annet kan gjøre din sønn til en taper, iom at han er lite interessert i skolearbeide på nåværende tidspunkt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ikke gi ham mer ansvar enn han er klar for du. Det er for tidlig for mange niåringer å ta ansvar for leksene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som fyller 10 til høsten, han er svært skoleflink og elsker å lese, men det kunne ikke falle meg inn å overlate alt ansvaret for leksene til ham alene!

Vi kommer til å fortsette med å ha leksestund i alle fall den ene av de to kveldene i "midtuka" de er hos meg som vi har gjort før. Da koser vi oss alle tre, begge ungene og jeg, jeg skjærer opp masse frukt og setter frem og så hjelper jeg dem om de trenger det og vi prater litt om hva de har gjort på skolen og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min niåring er omtrent som din.

Jeg lar ham ha ferie i ferien, bortsett fra at jeg dytter på ham noen bøker jeg tror kan ha interesse, slik at han får lest _litt_.

Når det gjelder lekser, kjører jeg samme opplegg som med tannpuss, medisiner, hårvask og andre lite lystbetonte ting: "Jeg vet det er ubehagelig unge mann, men det MÅ gjøres" . Jeg kommer ikke til å la ham ta ansvaret selv før jeg vet at han faktisk er i stand til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste blir 9 senere i år. Hun er veldig flink på skolen og elsker å lese.

Likevel ville det ikke ramle meg inn å la leksene være hennes eget ansvar på enda en stund ennå.

I skoleåret som har gått har hun av og til gått ned på rommet sitt for å gjøre lekser, men jeg sjekker det alltid når hun er ferdig.

Stort sett sitter både hun og søsteren ved kjøkkenbordet og gjør leksene sine.

Siden sønnen din sliter med lesingen og lekselesingen, så ville jeg absolutt ikke ha overlatt ham til seg selv.

Jeg ville heller satset mye tid og energi på å lese for ham slik at han får et positivt forhold til bøker og det å lese.

Innimellom kan dere bli enige om å lese litt for hverandre. Velg da bøker som er lette, med stor skrift og mye bilder. Velg også bøker med tema som interesserer ham. Så kan dere lese annenhver side f.eks.

Jeg er tilhenger av å fortsette lesingen i ferien, men ikke med samme intensitet som i skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår eldste blir 9 senere i år. Hun er veldig flink på skolen og elsker å lese.

Likevel ville det ikke ramle meg inn å la leksene være hennes eget ansvar på enda en stund ennå.

I skoleåret som har gått har hun av og til gått ned på rommet sitt for å gjøre lekser, men jeg sjekker det alltid når hun er ferdig.

Stort sett sitter både hun og søsteren ved kjøkkenbordet og gjør leksene sine.

Siden sønnen din sliter med lesingen og lekselesingen, så ville jeg absolutt ikke ha overlatt ham til seg selv.

Jeg ville heller satset mye tid og energi på å lese for ham slik at han får et positivt forhold til bøker og det å lese.

Innimellom kan dere bli enige om å lese litt for hverandre. Velg da bøker som er lette, med stor skrift og mye bilder. Velg også bøker med tema som interesserer ham. Så kan dere lese annenhver side f.eks.

Jeg er tilhenger av å fortsette lesingen i ferien, men ikke med samme intensitet som i skoleåret.

Som l ærer i barneskolen skriver jeg under på denne:-)

Ikke engang skoleflinke elever bør ha eget ansvar for lekser i en alder av ni år. Selv om elevene kan klare å gjøre alt på egenhånd så trenger de likevel at mamma eller pappa ser over og sjekker at det de har gjort er ok. I tillegg til at elevene får et "mildt press" på seg til å gjøre leksene på en skikkelig måte så signaliserer også foreldrene at dette er viktig arbeid og at det interesserer dem også. Dette er gull verdt for barna.

Å hoppe over lesingen i to måneder er nok _ikke_ lurt for et lesesvakt barn. Man bør drive med lesing hele tiden. Ikke nødvendigvis bøker, men i situasjoner der det er naturlig. Skriv beskjeder til barnet, lag lister over ting han/hun skal huske i løpet av dagen (og forvent at de leses), les sammen og tilby lydbøker!

Er barnet dårlig på lesing på slutten av et skoleår så er det grunn til å tro at barnet er _enda_ svakere i lesing på høsten i det nye skoleåret. Her trengs trening og atter trening. Men selvsagt viktig at det ikke drives på en slik måte at barnet får lesing i vrangstrupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Som l ærer i barneskolen skriver jeg under på denne:-)

Ikke engang skoleflinke elever bør ha eget ansvar for lekser i en alder av ni år. Selv om elevene kan klare å gjøre alt på egenhånd så trenger de likevel at mamma eller pappa ser over og sjekker at det de har gjort er ok. I tillegg til at elevene får et "mildt press" på seg til å gjøre leksene på en skikkelig måte så signaliserer også foreldrene at dette er viktig arbeid og at det interesserer dem også. Dette er gull verdt for barna.

Å hoppe over lesingen i to måneder er nok _ikke_ lurt for et lesesvakt barn. Man bør drive med lesing hele tiden. Ikke nødvendigvis bøker, men i situasjoner der det er naturlig. Skriv beskjeder til barnet, lag lister over ting han/hun skal huske i løpet av dagen (og forvent at de leses), les sammen og tilby lydbøker!

Er barnet dårlig på lesing på slutten av et skoleår så er det grunn til å tro at barnet er _enda_ svakere i lesing på høsten i det nye skoleåret. Her trengs trening og atter trening. Men selvsagt viktig at det ikke drives på en slik måte at barnet får lesing i vrangstrupen.

"Men selvsagt viktig at det ikke drives på en slik måte at barnet får lesing i vrangstrupen."

Urk.

Eller foreldre får lesing i vrangstrupen. Jeg leste og leste og leste for mine barn. Derette ble det drevet lesetrening hver dag hele året og i _alt_ av ferier for lesesvakt barn etter opplegg fra skolen. Tilslutt snørte magen MIN seg for hver gang det ble snakk om lesing. Og det er nå totalt slutt på det som en gang var koselige lesestunder.

(ja- ungen ble rimelig god i lesing til slutt, men skjønner ikke helt hvorfor mor ikke vil ha "koselige lesestunder" mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være et alternativ å belønne lesing? Jeg har svært god erfaring med å premiere lesing. Vi avtaler på forhånd hvor mye lesing som utløser hvilken belønning, og har et par tanteunger som er blitt svært gode lesere som følge av dette.

Jeg ville satset mye på å få til lesetrening om sommeren akkurat for denne aldersgruppen. Det er altfor mye med to måneders pause fra lesetrening når man ennå ikke har fått etablert god leseferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men selvsagt viktig at det ikke drives på en slik måte at barnet får lesing i vrangstrupen."

Urk.

Eller foreldre får lesing i vrangstrupen. Jeg leste og leste og leste for mine barn. Derette ble det drevet lesetrening hver dag hele året og i _alt_ av ferier for lesesvakt barn etter opplegg fra skolen. Tilslutt snørte magen MIN seg for hver gang det ble snakk om lesing. Og det er nå totalt slutt på det som en gang var koselige lesestunder.

(ja- ungen ble rimelig god i lesing til slutt, men skjønner ikke helt hvorfor mor ikke vil ha "koselige lesestunder" mer)

Det er der bl.a lydbøker kommer inn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...