Lillemus Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Er de 10 sykt-barn-dagene noe man har rett på uavhengig av om barnets andre forelder er i jobb eller hjemmeværende? Er det sånn at man har rett på å være hjemme med sykt barn om den andre foreldren er hjemme uten jobb og frisk og fullt kapabel til å ta seg av ungen? Eller kan det kalles en smule utnyttelse av systemet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg tror man har rett til det, men mener det er utnyttelse av systemet om man benytter seg av det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg tror ikke man har det. I loven står det at man har krav på fri for "nødvendig tilsyn med syke barn". Det kan vel ikke sies å være nødvendig hvis den andre forelderen er hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg tror ikke man har det. I loven står det at man har krav på fri for "nødvendig tilsyn med syke barn". Det kan vel ikke sies å være nødvendig hvis den andre forelderen er hjemme. Det kan jo selvfølgelig være grunner til at den hjemmeværende foreldren ikke er i stand til å ta seg av barnet, men når dette gjentar seg titt og ofte så blir det jo et irritasjonsmoment for arbeidsgiver. Jeg er glad jeg ikke har personalansvar! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Fra Statens personalhåndbok: ''Det er en forutsetning at fraværet er nødvendig for å ha omsorg for barnet. Arbeidsgiveren kan kreve at en arbeidstaker med hjemmeværende ektefelle godtgjør at ektefellen er forhindret fra å ha omsorg for barnet, f.eks. på grunn av egen sykdom. '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Rettigheten er så vidt jeg vet nedfelt i arbeidsmiljøloven, og der er det ingen krav i forhold til den andre forelderens yrkesaktivitet. Men dersom den andre forelderen er hjemmeværende, kan disse ti dagene brukes enten til syke barn, eller til å ta seg av barna når den andre forelderen er syk. Altså "barnepassers sykdom". Hvis folk henger seg opp i sånt på andres vegne syns jeg de er litt smålige, for å være ærlig. Det er heller ingen som sjekker om f.eks to yrkesaktive foreldre velger å ta fri begge to når barnet er sykt. Det kan jo være mange gode grunner for å gjøre det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Fra Statens personalhåndbok: ''Det er en forutsetning at fraværet er nødvendig for å ha omsorg for barnet. Arbeidsgiveren kan kreve at en arbeidstaker med hjemmeværende ektefelle godtgjør at ektefellen er forhindret fra å ha omsorg for barnet, f.eks. på grunn av egen sykdom. '' Se der du... *Videresender* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Rettigheten er så vidt jeg vet nedfelt i arbeidsmiljøloven, og der er det ingen krav i forhold til den andre forelderens yrkesaktivitet. Men dersom den andre forelderen er hjemmeværende, kan disse ti dagene brukes enten til syke barn, eller til å ta seg av barna når den andre forelderen er syk. Altså "barnepassers sykdom". Hvis folk henger seg opp i sånt på andres vegne syns jeg de er litt smålige, for å være ærlig. Det er heller ingen som sjekker om f.eks to yrkesaktive foreldre velger å ta fri begge to når barnet er sykt. Det kan jo være mange gode grunner for å gjøre det! Men det er jo lov å undre seg når vedkommende til stadighet har syke barn og må være hjemme når den andre foreldren er hjemmeværende.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Rettigheten er så vidt jeg vet nedfelt i arbeidsmiljøloven, og der er det ingen krav i forhold til den andre forelderens yrkesaktivitet. Men dersom den andre forelderen er hjemmeværende, kan disse ti dagene brukes enten til syke barn, eller til å ta seg av barna når den andre forelderen er syk. Altså "barnepassers sykdom". Hvis folk henger seg opp i sånt på andres vegne syns jeg de er litt smålige, for å være ærlig. Det er heller ingen som sjekker om f.eks to yrkesaktive foreldre velger å ta fri begge to når barnet er sykt. Det kan jo være mange gode grunner for å gjøre det! ''Det er heller ingen som sjekker om f.eks to yrkesaktive foreldre velger å ta fri begge to når barnet er sykt.'' Vel. Ingen grunn til å tvile på at man trenger de 20 dagene i året - i alle fall når man snakker om småunger. Har aldri turt å sløse med de dagene... Ikke at jeg ville hatt samvitighet til det heller, da. Det har heller blitt til at man måtte ta noen feriedager til hjelp i de verste årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 ''Det er heller ingen som sjekker om f.eks to yrkesaktive foreldre velger å ta fri begge to når barnet er sykt.'' Vel. Ingen grunn til å tvile på at man trenger de 20 dagene i året - i alle fall når man snakker om småunger. Har aldri turt å sløse med de dagene... Ikke at jeg ville hatt samvitighet til det heller, da. Det har heller blitt til at man måtte ta noen feriedager til hjelp i de verste årene. Vi jobber i samme firma så for oss var det helt utenkelig å jukse oss til en felles fridag på den måten. ) Ikke at det har vært aktuelt heller. Som du sier så er de dagene ytterst dyrebare, i alle fall når man har barnehagebarn! Skolebarn blir ikke så raskt syke, ikke hos oss i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Vi jobber i samme firma så for oss var det helt utenkelig å jukse oss til en felles fridag på den måten. ) Ikke at det har vært aktuelt heller. Som du sier så er de dagene ytterst dyrebare, i alle fall når man har barnehagebarn! Skolebarn blir ikke så raskt syke, ikke hos oss i alle fall. Nei,- de siste årene var det jo ikke så ofte at dagene ble brukt opp. Og det er jo ikke hvert år man får influensa. Men, man vet jo aldri hva som kommer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Men det er jo lov å undre seg når vedkommende til stadighet har syke barn og må være hjemme når den andre foreldren er hjemmeværende.... Kanskje hun også er syk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vi har rettighetene Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har opplevd å gå hjemme og være syk samtidig som barnet mitt var sykt. Da tok mannen min ut sine dager for å passe på oss begge. Så det kan være reelle tilfeller. Det kan også være at det finnes flere barn i familien som gjør at mor må passe dem og har mindre tid til et sykt barn i tillegg. Da er det fint at far kan ta sine dager hjemme. Og hvorfor skal man synes det er feil at ikke de sykt barn hjemmedagene brukes om man har hjemmeværende? Det er smålig hvis jobben blir sure av dette. Og at andre bryr seg om hvordan man bruker de 10 dagene sine minner meg om misunnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har opplevd å gå hjemme og være syk samtidig som barnet mitt var sykt. Da tok mannen min ut sine dager for å passe på oss begge. Så det kan være reelle tilfeller. Det kan også være at det finnes flere barn i familien som gjør at mor må passe dem og har mindre tid til et sykt barn i tillegg. Da er det fint at far kan ta sine dager hjemme. Og hvorfor skal man synes det er feil at ikke de sykt barn hjemmedagene brukes om man har hjemmeværende? Det er smålig hvis jobben blir sure av dette. Og at andre bryr seg om hvordan man bruker de 10 dagene sine minner meg om misunnelse. Det er ikke min arbeidsplass det dreier seg om. ) Jeg bare lurte på hvordan regelene var i slike tilfeller og jeg skjønner at arbeidsgiver kan bli oppgitt når det gjentar seg veldig ofte. Men jeg har selv hatt barn som var sykt omtrent annenhver uke en hel vår så jeg vet hvordan det er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har opplevd å gå hjemme og være syk samtidig som barnet mitt var sykt. Da tok mannen min ut sine dager for å passe på oss begge. Så det kan være reelle tilfeller. Det kan også være at det finnes flere barn i familien som gjør at mor må passe dem og har mindre tid til et sykt barn i tillegg. Da er det fint at far kan ta sine dager hjemme. Og hvorfor skal man synes det er feil at ikke de sykt barn hjemmedagene brukes om man har hjemmeværende? Det er smålig hvis jobben blir sure av dette. Og at andre bryr seg om hvordan man bruker de 10 dagene sine minner meg om misunnelse. Man har rett til å være hjemme i inntil 10 dager hvis det er nødvendig. Hvis det IKKE er nødvendig har en IKKE rett til å være hjemme. Hvis barnet er sykt og den ene foreldren er hjemmeværende vil man normalt ikke anse det for nødvendig at den andre er hjemme. Hvis det er den hjemmeværende (barnepasser) som er syk så er et naturlig at den andre foreldren må ta seg av barnet/barna. Misbruk av egenmeldingsreglene kan føre til at man mister denne rettigheten. ''Og hvorfor skal man synes det er feil at ikke de sykt barn hjemmedagene brukes om man har hjemmeværende? Det er smålig hvis jobben blir sure av dette. Og at andre bryr seg om hvordan man bruker de 10 dagene sine minner meg om misunnelse.'' Misunnelse? Hvorfor skulle ikke arbeidsgiver reagere hvis arbeistaker skulker? Jeg synes folk er veldig opptatt av hvilke rettigheter en har, men ikke spesielt opptatt av sine plikter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det kommer litt an på. Hvis man er hjemmeværende "frivillig", dvs uten lønn, permisjonspenger eller andre ytelser, så har den forelderen som forsørger hele familien bla skatteklasse 2 fordi han er eneforsørger. (Eller hun). Da har han ikke krav på sykt barn dager hvis barnet er sykt, men jeg tror han kan ha det hvis barnets hjemmeværende forelder er sykt. Slik vi andre har krav på slike dager feks ved syk dagmamma. Hvis ungen er skikkelig syk og den som er hjemme er utslitt ved feks å ha vært oppe med et sykt barn flere netter, synes jeg ikke det er å presse grenser at den som jobber tar en sykt barn dag og hjelper til. Hvis den som er hjemme skal ut og shoppe synes jeg det ikke ser bra ut at den andre tar fri fra jobb med sykt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Det kommer litt an på. Hvis man er hjemmeværende "frivillig", dvs uten lønn, permisjonspenger eller andre ytelser, så har den forelderen som forsørger hele familien bla skatteklasse 2 fordi han er eneforsørger. (Eller hun). Da har han ikke krav på sykt barn dager hvis barnet er sykt, men jeg tror han kan ha det hvis barnets hjemmeværende forelder er sykt. Slik vi andre har krav på slike dager feks ved syk dagmamma. Hvis ungen er skikkelig syk og den som er hjemme er utslitt ved feks å ha vært oppe med et sykt barn flere netter, synes jeg ikke det er å presse grenser at den som jobber tar en sykt barn dag og hjelper til. Hvis den som er hjemme skal ut og shoppe synes jeg det ikke ser bra ut at den andre tar fri fra jobb med sykt barn. Det er akkurat det - vi vet jo ikke noe om hvordan situasjonen er i heimen, bortsett fra at den ene foreldren altså er hjemmeværende. Det er altså ikke min arbeidsplass det er snakk om. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er akkurat det - vi vet jo ikke noe om hvordan situasjonen er i heimen, bortsett fra at den ene foreldren altså er hjemmeværende. Det er altså ikke min arbeidsplass det er snakk om. ) Da ville jeg prøvd å ikke tenke på det jeg. Man vet aldri om den som er hjemme sliter med ett eller annet, kanskje de har det kjempetøft, kanskje de snylter litt, man vet aldri så man får la tvilen komme dem til gode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Vi jobber i samme firma så for oss var det helt utenkelig å jukse oss til en felles fridag på den måten. ) Ikke at det har vært aktuelt heller. Som du sier så er de dagene ytterst dyrebare, i alle fall når man har barnehagebarn! Skolebarn blir ikke så raskt syke, ikke hos oss i alle fall. Jeg ser det ikke som å "jukse seg til" en ekstra fridag. Vi har aldri tatt sykedager samtidig, men en venninne har gjort det i tilfeller hvor kanskje mer enn en av ungene har vært syke samtidig, og hvor de har vært VELDIG dårlige. Hun har litt hysteriske tendenser, og da kan det nok være godt å være to. Vet også om mange som har tatt fri begge hvis barnet skal opereres, f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.