Gå til innhold

Hvor lenge er babyer våken på dagtid?

Gjest søvnsøvnsøvn

Anbefalte innlegg

Gjest søvnsøvnsøvn

Babyen min på ca. 4 mnd sover hele natten men også flere ganger om dagen, av og til tar hun seg en 3 timers lur tidlig på dag - uten at dette påvirker nattesøvnen. Mellom enkelte pupper sovner hun med en gang og sover ca. en time, mens et par tre ganger i løpet av dagen, vil hun ikke sove, ikke alltid vil hun ha pupp heller og skriker uten at jeg vet hvorfor, men roer seg når hun får ligge under en babyuro eller at vi tuller med henne... så tydeligvis behov for å være våken litt. Men jeg merker at holder vi henne for lenge våken blir hun grinete og vanskelig å få til å sove igjen, ikke vil hun ha pupp heller pga hun er overtrøtt, så da kan vi kanskje styre med henne i over en time før hun endelig finner roen og sovner, eller at vi tar en trilletur, det pleier å hjelpe.

Så jeg lurer på hvor mange ganger en baby bør ha våkenperioder på dagen og hvor lenge? Og hvor lenge er for lenge? Har ikke helt tatt tiden på hvor lenge som er for lenge for henne, men merker at hun blir overtrøtt...

Er et par 1 timers perioder på dagen passe? Holder henne ikke våken mot hennes vilje da, er hun trøtt og vil sove så får hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har hatt 1 time våkentid på morgenen i den alderen der, og så noen flere våkenperioder på 1-1,5 time. Mye tid går bort i amming og bleieskift, og etter hvert blir det gradvis tid til litt aleneligging på gulvet på magen eller under en babygym, også har vi alltid kost oss med å ha de liggende på fanget og bable med de. På den alderen tror jeg natta hennes begynte 22-23 tiden, og så ble det gradvis tidligere og nå er det legging allerede 18.30 (hun er snart 1 år).

Veldig lurt å legge henne når du ser at hun er trøtt, for stort sett alltid blir det bare tøys ved å holde de våkne mot deres vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har hatt 1 time våkentid på morgenen i den alderen der, og så noen flere våkenperioder på 1-1,5 time. Mye tid går bort i amming og bleieskift, og etter hvert blir det gradvis tid til litt aleneligging på gulvet på magen eller under en babygym, også har vi alltid kost oss med å ha de liggende på fanget og bable med de. På den alderen tror jeg natta hennes begynte 22-23 tiden, og så ble det gradvis tidligere og nå er det legging allerede 18.30 (hun er snart 1 år).

Veldig lurt å legge henne når du ser at hun er trøtt, for stort sett alltid blir det bare tøys ved å holde de våkne mot deres vilje.

Hmm, har du inntrykk av at det er vanlig å legge en 1åring så tidlig? Og tror du det vil bli seinere leggetid med det første? Tenker på at det er trist å legge barnet så tidlig når de er i barnehage hele dagen! Man får jo ikke mer enn badet dem, gitt dem mat og latt dem se barnetv før det er leggetid:-(

Selvfølgelig er vel dette også individuelt, og har jo også med når de står opp om morgenen men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har du inntrykk av at det er vanlig å legge en 1åring så tidlig? Og tror du det vil bli seinere leggetid med det første? Tenker på at det er trist å legge barnet så tidlig når de er i barnehage hele dagen! Man får jo ikke mer enn badet dem, gitt dem mat og latt dem se barnetv før det er leggetid:-(

Selvfølgelig er vel dette også individuelt, og har jo også med når de står opp om morgenen men...

Natta er 12 timer for henne, og jeg skulle ønske den heller var fra 20 til 08, enne fra 18.30 til 6.30, men det er liksom ikke jeg som styrer det.

Hun vil uansett ikke få mange fulle dager i barnehagen, jeg blir student og mannen jobber skift, så det blir nok av tid. ;)

3-åringen har lagt seg klokken 19.00 i lange tider. Nå har det blitt nærmere 19.30 i det siste, men håper å holde på det et par år til iallfall. ;)

"Ingen unger er SÅ greie at det ikke er deilig når de legger seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta er 12 timer for henne, og jeg skulle ønske den heller var fra 20 til 08, enne fra 18.30 til 6.30, men det er liksom ikke jeg som styrer det.

Hun vil uansett ikke få mange fulle dager i barnehagen, jeg blir student og mannen jobber skift, så det blir nok av tid. ;)

3-åringen har lagt seg klokken 19.00 i lange tider. Nå har det blitt nærmere 19.30 i det siste, men håper å holde på det et par år til iallfall. ;)

"Ingen unger er SÅ greie at det ikke er deilig når de legger seg."

Nei det er sant det når man har vært sammen med dem en hel dag! Men for de som henter ungene sine når barnehagen stenger (17.00), vil jeg tro det er litt sårt å legge ungen klokken 18.30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant det når man har vært sammen med dem en hel dag! Men for de som henter ungene sine når barnehagen stenger (17.00), vil jeg tro det er litt sårt å legge ungen klokken 18.30!

Ja, det kan nok hende. Men en overtrøtt 1-åring er heller IKKE morsom, altså. ;)

Vi henter 14.30-15.00 hver dag, og føler vi har godt med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammamiaaa

Ja, jeg syns kl 20 hadde vært perfekt. Babyen min har ikke fast leggetid ennå, men sånn i åttetida skifter jeg på henne og har på henne pysjamas og lar det være mest mulig ro rundt henne. Så får hun pupp, sovner, våkner etter en time... slik fortsetter hun til 22-23-tiden før hun endelgi finner natta og sovner til morgenen. Jeg syns det er er ganske greit. Selv legger vi oss ikke før i ellevetia, så da passer det godt for oss at hun legger seg den tiden. Sove gjør hun også på dagen, så hun får nok søvn i alle fall. Når hun begynner på barnehagen blir det vel mindre lurer på dagtid, og da trenger hun å sove lenger på natta... og sånn jeg har beregnet det må vi stå opp ca. 7 om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok hende. Men en overtrøtt 1-åring er heller IKKE morsom, altså. ;)

Vi henter 14.30-15.00 hver dag, og føler vi har godt med tid.

Ja har man den muligheten, så er jo det fint! Men de fleste jobber jo minst til 15.00... Jeg mener ikke at man skal holde ungen oppe når den er trett selvfølgelig, men jeg ville nok ønsket at hun la seg litt seinere hvis jeg ikke fikk henne hjem før 17.00!

Det er bare trist å tenke på at man kanskje ikke skal få mer enn 3 timer om dagen med barnet sitt, mens barnehagen kanskje får 9:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...