Gå til innhold

Badebasseng i hagen

AneM1365380603

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Vi har et ganske stort basseng som rommer over tusen liter. Vi har det ikke helt fullt. Jeg er ikke helt sikker på hvor stort det er, men det er slik at en kan svømme litt fram og tilbake.

Hvor ofte bør jeg bytte vann der med tanke på bakterier, og er det noe jeg kan ha i vannet for at det skal holde seg mer enn et par dager?

Nå bruker jeg et algemiddel, i tillegg til at jeg har kjøpt utstyr for å fjerne smuss som både flyter og legger seg på bunnen. Men så var det disse bakteriene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er bakteriene, kjøp rensepumpe på clas O, el. Enda viktiger er loven..og hva den sier om tildekking:

Teknisk forskrift §7-48:

1. Generelle krav

Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2m.

2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske

Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping.

Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

En ting er bakteriene, kjøp rensepumpe på clas O, el. Enda viktiger er loven..og hva den sier om tildekking:

Teknisk forskrift §7-48:

1. Generelle krav

Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2m.

2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske

Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping.

Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet.

Vi har et renseopplegg og noe vi dekker bassenget til med hver kveld, men jeg vet ikke hvor ofte vi bør bytte vann. Vi har ikke slik rens som tar vekk bakterier, men noe som fjerner all smuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det hører med

Vi har et renseopplegg og noe vi dekker bassenget til med hver kveld, men jeg vet ikke hvor ofte vi bør bytte vann. Vi har ikke slik rens som tar vekk bakterier, men noe som fjerner all smuss.

Har dere ikke klortabletter oppi ? Ikke det at jeg har greie på alt dette, men har hørt fra andre :).

Noen venner av oss har et basseng, ca 4000 liter vann rommer det, de pleier bytte vann to ganger pr sesong.

De har kjøpt pumpe via bassengspesialisten, ca 2000 kr, de andre er for dårlige mente de, så har de oppi klortabletter og algemiddel. Pumpen kjører de hele natten. De har trekk som de har over når det ikke er i bruk.

Vi vurderte å kjøpe et basseng på ca 3000 liter hos Byggmakker, da de hadde tilbud på de til ca 500 kroner, men når vi hørte om alt styret så valgte vi å stå over. Her koser barna seg med sprederen under trampolina istedenfor :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Har dere ikke klortabletter oppi ? Ikke det at jeg har greie på alt dette, men har hørt fra andre :).

Noen venner av oss har et basseng, ca 4000 liter vann rommer det, de pleier bytte vann to ganger pr sesong.

De har kjøpt pumpe via bassengspesialisten, ca 2000 kr, de andre er for dårlige mente de, så har de oppi klortabletter og algemiddel. Pumpen kjører de hele natten. De har trekk som de har over når det ikke er i bruk.

Vi vurderte å kjøpe et basseng på ca 3000 liter hos Byggmakker, da de hadde tilbud på de til ca 500 kroner, men når vi hørte om alt styret så valgte vi å stå over. Her koser barna seg med sprederen under trampolina istedenfor :).

Klortabletter skal jeg forhøre meg om. Det er sikkert en god ide! Vi bytter vann hver tredje dag, og noe pumperensesystem har vi ikke. Jeg ble litt skeptisk da jeg leste om badestamper ute som er smittebomber. Det sto om legionellafare osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanningsforbud

Jøss. Kan dere det? Her er det vanningsforbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det hører med

Jøss. Kan dere det? Her er det vanningsforbud...

Det blåser jeg da i ..... det vannet ungene bruker når de hopper på trampisen det skal de få lov til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egoismen lenge leve

Det blåser jeg da i ..... det vannet ungene bruker når de hopper på trampisen det skal de få lov til å bruke.

Hehe, hva om alle tenkte slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det hører med

Hehe, hva om alle tenkte slik?

Ja, da etter noen måneder ville det vel blitt tomt for vann da .... og da er vanningsforbudet over for lenge siden.

Her er det vann nok, det er pumpene i anleggene som ikke tåler den store belastningen hvis alle skulle hatt på vanning døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrollet

''Her koser barna seg med sprederen under trampolina istedenfor :).''

Vet ikke om jeg har forstått deg riktig, men det står å lese at man skal unngå å bruke trampolinen når den er våt.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download.php?tid=47855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mor

''Her koser barna seg med sprederen under trampolina istedenfor :).''

Vet ikke om jeg har forstått deg riktig, men det står å lese at man skal unngå å bruke trampolinen når den er våt.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download.php?tid=47855

Det er vel fordi det kan tenkes at den blir glatt? Mine barn gjør også det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...