Gå til innhold

Skal babyen alltid ha lue?

Gjest dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig mor?

Føler liksom andre foreldre passer på meg, det hater jeg. Enhver mor vet da best for sitt eget barn? F.eks. var det en varm julidag, men det var litt vind av og til... jeg mente det var en mild vind da. Babyen min svetter så lett og vi hadde akkurat sittet i bil og var på vei et sted. Da møtte jeg ei dame jeg kjenner. Første hun utbryter: Burde hun ikke hatt noe på hodet? Syns det er sånn trekk i dag jeg!

Eh jo... jeg ble helt målløs og følte meg som en elendig mor.

Hadde det vært host og kald vind hadde jeg jo selvsagt hatt på henne lue, men hun blir så fort varm...

Så jeg spør: Er det vanlig å ha på lue på babyen bare en skal en liten tur ut av døra? Og hva med varme dager på lengre trilleturer, bør jeg da ha lue på babyen?

Ligger i vogna og jeg har enten teppe eller parasoll over for å skjerme, så hun får jo ikke så mye trekk på seg og heller ikke sol som hun måtte skygges for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten solhatt er fint nå på sommeren, små babyer har mye større hode i forhold til kroppen enn det vi har og de mister fort mye varme gjennom hodet, selv om det er varmt ute kan en liten trekk føre til at babyen blir kald på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, babyer trenger ikke alltid ha lue på hodet! Men hvis det er trekk i lufta og babyen skal være ute lenge ville jeg vudert å ha noe på hodet til babyen. I vogn bruker ikke min baby lue nå på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dårlig mor?

En liten solhatt er fint nå på sommeren, små babyer har mye større hode i forhold til kroppen enn det vi har og de mister fort mye varme gjennom hodet, selv om det er varmt ute kan en liten trekk føre til at babyen blir kald på hodet.

Men definer ordet trekk. En mild svak vind er da ikke trekk? Hun har i alle fall ikke blitt syk ennå :)

er det kaldere trekk så har jeg selvsagt på lue. Men en bør vel velge lue med ørebeskyttere, de som bare dekker hodet er vel liten vits i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Nei, babyer trenger ikke alltid ha lue på hodet! Men hvis det er trekk i lufta og babyen skal være ute lenge ville jeg vudert å ha noe på hodet til babyen. I vogn bruker ikke min baby lue nå på sommeren.

Nei jeg mener at så lenge babyen er i vogn på sommeren og det er mildt i været trenger ikke babyen lue. Samme inne i en varm bil, da er det tortur for babyen å ha på lue.. Og inne i butikksenterene, ta av luene på babyene, selv om det er vinter ute så er det stuetemperatur inne stort sett. Men vær litt forsiktig ved kjøleavdelingene på supermarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hurium

Men definer ordet trekk. En mild svak vind er da ikke trekk? Hun har i alle fall ikke blitt syk ennå :)

er det kaldere trekk så har jeg selvsagt på lue. Men en bør vel velge lue med ørebeskyttere, de som bare dekker hodet er vel liten vits i?

''En mild svak vind er da ikke trekk?''

Selvsagt er det også trekk. Trekk er ikke ensbetydende med kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vurder etter situasjon

det er kald trekk som er farligst. Du kan kjenne på hodet til babyen og ørene om det er for kaldt til ikke å ha lue. Korte turer - f.eks. ut av bil og inn i butikk, da trenger du ikke lue med mindre det er kaldt og trekkfullt.

I vogna når det ikke blåser særlig trenger ikke babyen lue.

Og det er forskjell på babyer med mye hår og lite hår.

Babyen min svetter lett på hodet og blir veldig grinete om jeg har på henne lue når det er fint vær ute. Bittelitt "småvind" er bare deilig for henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjenn etter

Jeg bruker en tynn lue om sommeren for å beskytte mot solen. Ligger babyen i en varm vogn og det ikke blåser så mye at det kommer trekk i vogna lar jeg henne ligge uten lue. Skal du ha henne opp av vogna, så ha på henne solkrem for babyer, tynne klær og en stor solhatt for babyer :)

Hvis det blåser litt er det lurt å ha en tynn lue med "ørelapper" så du beskytter ørene og.

Selv har jeg brukt veldig lite lue på ungene mine om sommerene selv om det har vært litt mild vind.. men de har aldri vært syke :)

Bare pass på at de ikke blir kald på hodet eller ørene, kjenn etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sløv med lue til babyen min denne gangen, men før jeg fikk førstemann leste jeg at de alltid skulle ha noe på hodet utendørs det første leveåret. Solhatt, tynn tynn hatt, bomullslue, eller vanlige luer. Men selv da lot jeg det være på årets varmeste dager når vi var i skyggen.

''Enhver mor vet da best for sitt eget barn?''

Eh, nei. Definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% av kroppens varmetap stammer fra hodet.Om sommeren er nok babyen varm nok fra før, og vil nok synes det er deilig å ikke ha den på.

Kan ikke skjønne at litt trekk være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man trenger ikke lue med øreklaffer om sommeren, det er bevist at trekk på ørene ikke øker faren for ørebetennelser. Men babyen har et stort varmetap fra det store hodet, derfor bør det stort sett dekkes lett til når barnet er utendørs det første leveåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Neida, man trenger ikke lue med øreklaffer om sommeren, det er bevist at trekk på ørene ikke øker faren for ørebetennelser. Men babyen har et stort varmetap fra det store hodet, derfor bør det stort sett dekkes lett til når barnet er utendørs det første leveåret.

Men hvis babyen er svett og klam, og varm i hodet og, da er det jo tortur å ha på lue ute? Spez når det er varmere ute enn inne som det har vært siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mora2

Å detter er så typisk...Jeg kunne ha to bukser på snuppen, under dressen, men når mormor kledde av han utbrøt hun forskrekket :"har han ikke strømpebukse på?"

Jeg har alltid hatt lue på om vinden er litt kjølig, men det er godt for de å lufte hodet litt! Du vet best for ditt barn! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Å detter er så typisk...Jeg kunne ha to bukser på snuppen, under dressen, men når mormor kledde av han utbrøt hun forskrekket :"har han ikke strømpebukse på?"

Jeg har alltid hatt lue på om vinden er litt kjølig, men det er godt for de å lufte hodet litt! Du vet best for ditt barn! :0)

Takk, endelig noen "fornuftige" :-)

En må huske på at noen babyer blir fort varme- også i hodet,

og om hodet er overopphetet så er det faktisk farlig!

Er det kald trekk - selvsagt har hun lue på da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...