Gå til innhold

teppe over vognåpning?

thrist

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre - er det ikke litt skummelt å ha tepper over vognåpningen? Etter mitt syn må jo det bli fryktelig varmt og tett. Og hvorfor blir det brukt tykke tepper/pledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datra mi klarer ikke å sovne hvis hun ser meg, og når hun sover har hun perioder hun åpner øynene, og hvis hun ser meg blir søvnen avbrutt og hun våkner til. Så hvis jeg går tur med henne når hun sover, så er jeg nødt til å ha noe foran kalesjen sånn at hun ikke skal se meg.

Men jeg er SELVSAGT oppmerksom på at det er gode "lufteluker", og prøver å sette fra meg vogna så fort jeg kan for å ta vekk teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Ja, jeg har reagert på at enkelte bruker tykke tepper foran vognåpningen. Det må jo sirkulere litt luft der inne. Hvis jeg ikke har parasoll - av og til er det upraktisk med parasoll pga den blåser bare vekk! Så da har jeg et helseteppe for babyer jeg bretter dobbelt og legger over, men jeg har det kun foran, slik at det er åpent på begge sider. Da kommer det luft inn samtidig som babyen får skygge for sola. Hun hater å få sol i øynene. Jeg har dessuten lite klær på babyen når det er varmest og ikke teppe på heller om det er veldig varmt. Har kuttet ut lammeull i vogna for da koker det inne i vogna selv om jeg ikke har teppe foran.

Men ser de som har tykke tepper foran vogna, pluss tykk dyne inni vogna og yttertøy på babyen - midt på sommeren inne i et kjøpesenter! Hallo, har de tenkt å koke barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Datra mi klarer ikke å sovne hvis hun ser meg, og når hun sover har hun perioder hun åpner øynene, og hvis hun ser meg blir søvnen avbrutt og hun våkner til. Så hvis jeg går tur med henne når hun sover, så er jeg nødt til å ha noe foran kalesjen sånn at hun ikke skal se meg.

Men jeg er SELVSAGT oppmerksom på at det er gode "lufteluker", og prøver å sette fra meg vogna så fort jeg kan for å ta vekk teppet.

Babyen min sovner uansett om hun ser meg eller ikke, så er mest for å skjerme for sola jeg har på teppet. Er vi inne i butikken tar jeg det vekk.

Av og til har hun nektet å sovne pga hun ikke ser meg, så da må jeg ha pleddet litt til side så hun ser meg, samtidig som hun får skygge for sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumleste er jo at selv myggnetting gir oksygenverdier i vogna på er "på kanten" til det anbefalte.

Hvordan det da blir med teppe foran, eller noen av de verste jeg har sett: regntrekk med stormåpning OG teppe foran åpningen - det tør jeg ikke tenke på. Oksygenmangel er ikke til å spøke med, og kombinert med ev. høy temperatur .. grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det skumleste er jo at selv myggnetting gir oksygenverdier i vogna på er "på kanten" til det anbefalte.

Hvordan det da blir med teppe foran, eller noen av de verste jeg har sett: regntrekk med stormåpning OG teppe foran åpningen - det tør jeg ikke tenke på. Oksygenmangel er ikke til å spøke med, og kombinert med ev. høy temperatur .. grøss.

Eller den jeg så i vinter: Et tykt, stort ullteppe brettet i fire som dekket åpningen og var brettet og stappet rundt så hele vogna var nærmest hermetisk tettet...

Jeg har alltid stusset litt på denne "moten" med tepper foran åpningen jeg. Forstår ikke vitsen og får nesten klaustrofobi og kvelningsfornemmelser på babyenes vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en mor med et barn for lite

Jeg tenker ofte på at babyene ikke får oksygen nok, og at det er en av risikofaktorene ved krybbedød, så jeg grøsser over den "mote" det er blitt, å dekke til vognåpningen.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Noen ganger gjør det fysisk vondt i kroppen, når jeg ser vogner som er stappet godt igjen med tykke tepper - gjerne på varme dager, inne på buss osv. Et par ganger har jeg vært på nippet til å si fra, men får meg ikke til det.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Jeg tenker ofte på at babyene ikke får oksygen nok, og at det er en av risikofaktorene ved krybbedød, så jeg grøsser over den "mote" det er blitt, å dekke til vognåpningen.

Hilsen

Jeg var imot å ha teppe foran vognåpningen før, men babyen min hater å få sol i øynene, har solhatt og solbriller på henne, men hun tar dem bare bort, og straks sola kommer i øynene vrir hun seg i smerte...

Jeg har derfor et tynt helsepledd for babyer over, men kun på midten av vogna, på sidene er det åpning, og jeg flytter litt på teppe etter hvor sola er. Har brukt parasoll og, men dager der det er litt vind er det så upraktisk, da har jeg heller teppet.

Men å bruke tykke ullpledd som jeg har sett enkelte bruke er jeg imot.

Jeg har myggnetting over og, litt skeptisk når jeg hører at det blir lite oksygen i vogna av det, men jeg er så redd babyen blir stukket av veps osv.

Det er jo huller overalt, så det kommer da luft nok inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor med et barn for lite

Jeg var imot å ha teppe foran vognåpningen før, men babyen min hater å få sol i øynene, har solhatt og solbriller på henne, men hun tar dem bare bort, og straks sola kommer i øynene vrir hun seg i smerte...

Jeg har derfor et tynt helsepledd for babyer over, men kun på midten av vogna, på sidene er det åpning, og jeg flytter litt på teppe etter hvor sola er. Har brukt parasoll og, men dager der det er litt vind er det så upraktisk, da har jeg heller teppet.

Men å bruke tykke ullpledd som jeg har sett enkelte bruke er jeg imot.

Jeg har myggnetting over og, litt skeptisk når jeg hører at det blir lite oksygen i vogna av det, men jeg er så redd babyen blir stukket av veps osv.

Det er jo huller overalt, så det kommer da luft nok inn?

Noe av det jeg tenker på , er om det blir nok sirkulasjon av luften inni vognen, når den største åpningen blir dekket til.

Ser på de nye barnevogner at trekket fra kalesjen ofte går helt ned under selve baggen, hvor barnet ligger, og da blir der jo ingen lufting, når vognåpningen er dekket med et teppe.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...