Gjest hvis jeg dør Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hei! Jeg er alene med foreldreansvaret for min datter på 5 år. Barnefaren er utenlandsk og bor i utlandet. Han er på besøk fra tid til annen, men det er ingen nær kontakt. Jeg er samboer med en mann jeg elsker og som to barn fra før. De bor hos oss 50 prosent av tiden og barna er glade i hverandre. Hun er veldig knyttet til stefaren sin og han behandler henne som han behandler sine egne barn. Så har jeg begynt å tenke og bekymre meg..som mødre noen ganger er veldig flinke til:) Hva om jeg skulle falle fra mens hun fortsatt er barn? Det KAN jo skje og jeg føler det er viktig å ha det avklart. Jeg har lest om det på ulike sider på nettet, men situasjonen er spesiell siden jeg har foreldreansvaret alene og faren bor i utlandet. Derfor har jeg ikke blitt noe klokere. Jeg ønsker at hun skal bli boende med min samboer om jeg faller fra. Han er villig til å påta seg ansvaret. Er dette noe jeg kan bestemme selv? Hvordan går jeg fram for å sikre dette? Om jeg ikke kan sikre det så ønsker jeg iallfall at mitt ønske skal være formelt lagt fram på en eller annen måte. Hvordan gjøres dette? Med vitner? Advokat? Må faren godkjenne det? Noen som har peiling? PS: Barnet og jeg er norske statsborgere, faren er det ikke. Vet ikke om det er av betydning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hvem som skal ha ansvaret er ikke noe du kan bestemme, men din mening vil bli tillagt stor vekt. Siden ingen andre enn deg har foreldreansvaret i dag, så vil retten måtte ta stilling til hvem som skal ha foreldreansvaret. Din samboer kan da fremsette krav om dette. Dersom ingen andre fremsetter krav om foreldreansvar, så vil han få det med mindre retten finner at han er helt uskikket. Jeg anbefaler at du får skrevet et barnetestament, der du beskriver hva du ønsker skal skje dersom du dør. Der kan du si hvem du mener bør ha ansvaret for datteren din. Videre er det lurt å snakke med nærmeste familie om dine ønsker, slik at de vet at du ønsker at det er samboeren din som skal ta ansvaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Har du tenkt på muligheten for at mannen din kan adoptere henne, nå mens du fortsatt lever? Det krever vel samtykke av biologisk far, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg synes det bør være gode grunner til at du ikke ønsker at biologisk far ikke skal ha foreldreansvaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvis jeg dør Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg synes det bør være gode grunner til at du ikke ønsker at biologisk far ikke skal ha foreldreansvaret. Hvorfor skulle hun flytte til et fremmed land med et fremmed språk og bo hos en mann hun ikke kjenner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvorfor skulle hun flytte til et fremmed land med et fremmed språk og bo hos en mann hun ikke kjenner? Fordi det er faren hennes!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvis jeg dør Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Fordi det er faren hennes!! Man kan ikke se seg blind på det da. Det ER andre forhold som teller. Er han i tillegg ikke egnet som far hjelper ikke det heller. Jeg har nå bestilt time hos advokat for å få uttrykt ønskene mine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.