Gå til innhold

Valnøtt eller andre som vet noe om Valnøtt...

Sofies mamma

Anbefalte innlegg

Hehe - nei det ble selvsagt fullt sirkus. Han vrengte ut av seg at jeg skulle vært brent på bål og dette mente han og hele hans familie og såpass skjønte jeg vel? Han fastholdt at ungene GLEDET seg til å dra på ferie men jeg manipulerer dem til å bli hjemme, han mener at jeg lyver når jeg sier at han ikke skulle drikke når han har ungene for han kan ha promille på inntil 0.5 ergo er det bare å drikke, han tok kort og godt helt av.

Men det var et nyttig møte. For nå vet jeg at det udyret han før forvandlet seg til når han var overstadig full - nå er helt fremme i dagen når han er edru også. Jeg forlangte samvær under tilsyn og kun dersom ungene vil, han forlangte å få vite datoen da jeg hadde sex med kjæresten min første gang...

Til slutt ble vi enige om at jeg leverte ungene til familievernkontoret neste dag så kunne han fyren der spørre dem om ferien uten at hverken jeg eller faren var der så fikk de svare uhildet.

Så gjorde vi - ungene tuslet inn på kontoret, ble der inne tre kvarter snaut og kom ut igjen. Eldstemann sa at han hadde sagt alt som det var. At pappa drikker, at de er redde, fortalt om hvilke episoder med vold han hadde blitt redd av og sagt fra at det verste er at pappa blir så sinna og vi aner ikke hvorfor.

Eksen dukket opp rett før de kom ut og forsvant inn på kontoret der da vi gikk, så jeg gikk ut fra at han fikk passet påskrevet.

MEN.... Neste dag får jeg mail fra eksen - han skal fortsatt ha med ungene hit og dit og han har nå ihvertfall fått bekreftet fra fam. vern at det ihevrtfall ikke er snakk om fyll og fanteri fra hans side. (???)

Jeg ringte fam.vern igjen og spurte hvordan i alle ville dager faren kan sitte igjen med et slikt inntrykk når jeg vet at ungen min nettopp har forklart der inne at han er utsatt for vold ved flere episoder mens faren er full.

Men mannen der ville på ferie. Han ville ikke høre på hvem som drakk hva når og hvor for det kunne ikke han vite noe om så når faren mente han ikke hadde drukket så var det vel noe annet. En misforståelse eller tre eller noe sånt. Hvis faren sier at han ikke har rørt ungene og ikke vært sint så har han sikkert ikke vært det heller - uansett hva ungene sa. Og det ble altfor mye jobb med oss også. Han var sliten og syntes det var vanskelig og hørtes nesten på gråten ut uti samtalen.

Så da står vi der...

Jeg nekter fortsatt å sende ungene noe sted uten tilsyn. Ungene nekter fortsatt å dra, og jeg viser til barneloven og sier at de har rett til å bestemme selv når de er så store og når jeg støtter valgene de tar. De gidder ikke svare telefonen når faren ringer, farne ringer meg isteden og kjefter fordi han mener at jeg ikke skjønner hva moren min egentlig sier når hun skriver hva hun mener (for det mener han at han har en hel del med nemlig), og sånn går nu dagan....

Om to uker er det møte med barnevernet. Jeg vedder ti kroner på at de dropper saken med unnskyldning om at det er en konflikt mellom foreldrene.

I den sammenhengen skulle jeg forresten gjerne hatt noen som kunne fortelle meg om en familie hvor far banker ungene i fylla - uten at det blir en konflikt mellom foreldrene ut av det...?

Jaja - vi har ihvertfall ikke fritidsproblemer her :-)

Synes konklusjonen og sluttoppfølgingen fra familiekontoret var horribel. Sliten og skal på ferie?? Helt uakseptabelt å si noe sånt, og i tillegg at barna ikke blir trodd. Er det en daglig leder du kan snakke med der? Kan du be om utskrift fra journal, spesielt det som ble konkludert da barna var der?

Synes nesten du bør forlange å få to fra det kontoret, når de er så unnvikende i etterkant.

Evt hør med sjefen om saksbehandleren bare prøvde å være diplomatisk?

Bare noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Nuvel, nå må jeg nesten sutre litt... :)

Det er godt å høre at vi bidrar med NOE da, selv om det ikke velter store lass. Små tuer osv :)

Jeg tenker hvertfall på deg, og er imponert, og stolt og full av respekt for deg, dine handlinger, og ditt mot.

Hehe - ikke grin du :-) Husk en ting - jeg har det igrunnen ganske bra jeg tross det hele. Jeg har et deilig hjem, en liten kattunge, flotte unger og en samboer jeg elsker med hud og hår :-)

Se heller for deg stakkaren på famvern som sitter der og gleder seg til ferien mens han prøver å ta inn over seg at hans stamkunder sitter der og tar opp plass på kontoret hans. Og forsøker å tenke ut hvilket ansiktsutrykk som passer best idet faren til ungene forteller at jeg hadde LATT UNGENE RINGE BESTEFAREN SIN. Og det trengtes visst ikke å forklares ytterligere at verre provokasjon enn at barnebarna inviterte bestefar på kaffe og hjemmelaget blåbærsyltetøy neppe har vært sett i slektens historie - og her snakker vi om en slekt med gamle tyskertilhengere så dette er alvorlige saker.

Alle som har lest populærmusikk fra Vittula kjenner nok godt igjen dette som utidige provokasjoner ja :-)))

Det er en del som skjer oppi dette som vekker litt latter også - nå som ungene er ute av det og jeg vet at de er trygge her hos meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Synes konklusjonen og sluttoppfølgingen fra familiekontoret var horribel. Sliten og skal på ferie?? Helt uakseptabelt å si noe sånt, og i tillegg at barna ikke blir trodd. Er det en daglig leder du kan snakke med der? Kan du be om utskrift fra journal, spesielt det som ble konkludert da barna var der?

Synes nesten du bør forlange å få to fra det kontoret, når de er så unnvikende i etterkant.

Evt hør med sjefen om saksbehandleren bare prøvde å være diplomatisk?

Bare noen tanker...

Det jeg synes var det verste var at ungene gikk derfra med senkede skuldre. Endelig hadde en mann pappa ville høre på hørt på dem - nå kom pappa til å skjønne at de har tatt et oppgjør med behandlingen de får og sagt at det skal stoppe.

Også svikter han tilliten deres. Pappa får ikke tilbakemeldingen han skulle fått og får ikke vite at han er på jordet.

Forøvrig har vi en skriftlig avtale på at far ikke skal drikke med barna. I den står det at han aldri kan ha en promille som overstiger 0,5. Dette presterer famvern mannen altså å si at det ikke er så rart at faren har eksperimentert med siden det er en sånn grense som sier at litt er lov. (Grensen måtte settes der fordi han ikke godtok å skrive 0 eller noen andre spesifikasjoner).

Så når ungene forteller at pappa har drukket så er det kun innenfor grensen. Når de forteller at han drakk 5 glass whisky og en flaske vin så forklares det med at de "sikkert har trodd det var vin i glasset". Sukk&sukk.

Jeg kjenner på meg at det går mot et klagebrev til famvern - hvis jeg orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

Hei :-)

Jo - man må jo le iblant. Enten blir man gal eller så må man bare se humoren.

Og siden han nå er så elskverdig å fortelle skriftlig at han kunne kidnappet ungene ved nevnte anledninger hvis han hadde villet, så regner jeg med å få forståelse for det tilsynet jeg forlanger for å slippe ungene avgårde.

Hvis barnevernet ikke vil gjøre noe, så blir ungene hjemme så lenge de har lyst. Og jeg kommer til å fortsette å forlange tilsyn når de skal til faren. Så får vi heller gå våre runder i retten.

Advokaten er heldigvis snart tilbake fra ferie, men jeg har fått noen råd underveis i ferien hans også, så jeg har orden i galskapen så langt.

Jeg har brukt mye tid på å forsøke å forstå hvorfor han ikke skjønner at han ikke kan holde på som han gjør og skremme ungene sine sånn, men jeg får ikke tak på det. Så da får jeg heller fokusere på at jeg kan gjøre en del for å begrense skadene fremover isteden.

Det var bare en tanke som slo meg....en mulighet for deg og ungene er kanskje å kontakte en sakkyndig, for eksempel en psykolog med spesialisering på barn/familie og få en uttalelse fra ham/henne om hva som er best for barna, samt hvordan han/hun vurderer tryggheten for barna i et evt samvær med faren.

Det burde fått fart på saken hos barnevernet vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hehe - ikke grin du :-) Husk en ting - jeg har det igrunnen ganske bra jeg tross det hele. Jeg har et deilig hjem, en liten kattunge, flotte unger og en samboer jeg elsker med hud og hår :-)

Se heller for deg stakkaren på famvern som sitter der og gleder seg til ferien mens han prøver å ta inn over seg at hans stamkunder sitter der og tar opp plass på kontoret hans. Og forsøker å tenke ut hvilket ansiktsutrykk som passer best idet faren til ungene forteller at jeg hadde LATT UNGENE RINGE BESTEFAREN SIN. Og det trengtes visst ikke å forklares ytterligere at verre provokasjon enn at barnebarna inviterte bestefar på kaffe og hjemmelaget blåbærsyltetøy neppe har vært sett i slektens historie - og her snakker vi om en slekt med gamle tyskertilhengere så dette er alvorlige saker.

Alle som har lest populærmusikk fra Vittula kjenner nok godt igjen dette som utidige provokasjoner ja :-)))

Det er en del som skjer oppi dette som vekker litt latter også - nå som ungene er ute av det og jeg vet at de er trygge her hos meg :-)

Heh, det er godt du klarer å se den siden av det :)

Jeg hadde ganske god kontakt med en dame som jobbet på fvk er periode - og hun hadde noen tilsvarende historier å fortelle. Om foreldre som var HELT SJOKKERT over hva den andre kunne finne på, typisk i samme kategori som blåbærsyltetøyet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Heh, det er godt du klarer å se den siden av det :)

Jeg hadde ganske god kontakt med en dame som jobbet på fvk er periode - og hun hadde noen tilsvarende historier å fortelle. Om foreldre som var HELT SJOKKERT over hva den andre kunne finne på, typisk i samme kategori som blåbærsyltetøyet :)

Hehe - ja, det er nok en del henvendelser som er mye luft og lite innhold både på fvk og barvenernet. Man merker godt det når man snakker med dem - de får et avvisende blikk med det samme man sier at det gjelder at ungene ikke har det bra under samvær.

De tenker nok at det er enda en mamma som har fått hjem poden med ulike sokker på seg, eller noe i den stilen.

Skulle bare ønske de kunne høre etter når det ikke er sokker, men rus og vold som er tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg synes var det verste var at ungene gikk derfra med senkede skuldre. Endelig hadde en mann pappa ville høre på hørt på dem - nå kom pappa til å skjønne at de har tatt et oppgjør med behandlingen de får og sagt at det skal stoppe.

Også svikter han tilliten deres. Pappa får ikke tilbakemeldingen han skulle fått og får ikke vite at han er på jordet.

Forøvrig har vi en skriftlig avtale på at far ikke skal drikke med barna. I den står det at han aldri kan ha en promille som overstiger 0,5. Dette presterer famvern mannen altså å si at det ikke er så rart at faren har eksperimentert med siden det er en sånn grense som sier at litt er lov. (Grensen måtte settes der fordi han ikke godtok å skrive 0 eller noen andre spesifikasjoner).

Så når ungene forteller at pappa har drukket så er det kun innenfor grensen. Når de forteller at han drakk 5 glass whisky og en flaske vin så forklares det med at de "sikkert har trodd det var vin i glasset". Sukk&sukk.

Jeg kjenner på meg at det går mot et klagebrev til famvern - hvis jeg orker.

Kan Bup også være et alternativ? Jeg synes de var kjempeflinke. Jeg vil sterkt tro at de tar barnas situasjon på alvor. De er jo der for barna liksom.

Lykke til!

Du skrev noe om at en gang kommer det en bok eller noe sånn, håper det, for dette trenger Norge å vite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...