AnaLexia Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Var på ABUP i dag, og sønnen min fikk endelig diagnosen. Har jo visst den for meg selv egentlig, men kunne jo ikke si noe høyt før "fagfolka" hadde satt diagnosen. Han har fått ADHD med Tourettes. Er sikkert noen her som har barn med samme diagnose. Kan dere fortelle litt om deres barn, evnt. hverdag, hva dere gjør for å få det bedre etc.? Ja, litt tips? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men ja.. er slitsomt til tider. Er ikke så lenge siden jeg selv fikk diagnosen bipolar. Jeg føler vi to er ganske like på mange måter. Har liksom en felles forståelse... men går det ann at det i noen familier er en blanding av folk med bipolar og ADHD f.eks? Er jo arvelig begge deler, og har visse fellestrekk... Mulig jeg kommer på flere spørsmål underveis.. Jo.. vi har fått tilbud om ritalin. Må svare i slutten av uken. Har dere god erfaring med ritalin? Evnt. bivirkninger? Han nevnte dårlig matlyst etc. Men så sa han noe som gjorde meg litt urolig.. fordi at jeg har BP og sønnen min begynner på ritalin så KAN han plutselig bli manisk som en bivirkning av ritalinen og da måtte vi kontakte lege med en gang. OM han har det latent liksom.. Håper dere har mange gode råd. Trenger det virkelig! Tusen takk!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Vil anbefale å prøve ritalin, vi fikk et "nytt" barn og hun selv vil ikke være uten. Hun merker selv hvor mye bedre hun har det med medisin, er mye mer stabil i humør og sier hun er så mye mer glad og fornøyd. Det er forøvrig mange likhetstrekk mellom bipolar og adhd, men de setter ikke diagnosen bipolar på barn. Dette gjør at mange (kanskje uriktig?) får diagnosen adhd som barn, men når de blir voksne og havner i voksenpsykiatrien får endret denne til bipolar! Forstå det den som vil...! Dette kan vel være forklaringen på de tilfellene ritalin etc ikke har noe effekt, da dette er en medisin som kun virker dersom du virkelig har adhd. Dette er opplysninger jeg har fått via BUP og VOP. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Vil anbefale å prøve ritalin, vi fikk et "nytt" barn og hun selv vil ikke være uten. Hun merker selv hvor mye bedre hun har det med medisin, er mye mer stabil i humør og sier hun er så mye mer glad og fornøyd. Det er forøvrig mange likhetstrekk mellom bipolar og adhd, men de setter ikke diagnosen bipolar på barn. Dette gjør at mange (kanskje uriktig?) får diagnosen adhd som barn, men når de blir voksne og havner i voksenpsykiatrien får endret denne til bipolar! Forstå det den som vil...! Dette kan vel være forklaringen på de tilfellene ritalin etc ikke har noe effekt, da dette er en medisin som kun virker dersom du virkelig har adhd. Dette er opplysninger jeg har fått via BUP og VOP. Tusen takk for kjempefint svar! Da blir jeg litt tryggere på at vi skal prøve det. Har forsåvidt sagt ja til det også. Venter bare på neste trekk fra dem. Han ønsker selv å begynne på dem, for som han sier selv: Jeg er lei av å "klikke" for hver minste ting! Han skjønner jo ikke hvorfor det plutselig skjer. Så vi satser på det. Jeg kjenner meg igjen i han, og vi har en god dialog siden jeg klarer å sette meg inn i åssen han har det. Kjenner meg igjen i ham fra da jeg var liten og åssen jeg hadde det på skolen etc. Takk for mange nyttige opplysninger! Tar imot alt med stor takk! Flott at det går så mye bedre med jenta di! Det ble jeg glad for å høre. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Tusen takk for kjempefint svar! Da blir jeg litt tryggere på at vi skal prøve det. Har forsåvidt sagt ja til det også. Venter bare på neste trekk fra dem. Han ønsker selv å begynne på dem, for som han sier selv: Jeg er lei av å "klikke" for hver minste ting! Han skjønner jo ikke hvorfor det plutselig skjer. Så vi satser på det. Jeg kjenner meg igjen i han, og vi har en god dialog siden jeg klarer å sette meg inn i åssen han har det. Kjenner meg igjen i ham fra da jeg var liten og åssen jeg hadde det på skolen etc. Takk for mange nyttige opplysninger! Tar imot alt med stor takk! Flott at det går så mye bedre med jenta di! Det ble jeg glad for å høre. :-) Det beste er jo at hun selv kjenner forandring. Vi merket det med en gang, mye mer rolig og harmonisk. Hun har fortsatt temperament, men det er jo ikke personligheten som skal "medisineres bort". Nå kan hun bli sint, men likevel være i stand til å opptre fornuftig og hente seg inn igjen. Og aggressiviteten er betraktelig redusert. Vi er foreløpig i testfasen med utprøving av doser og type medisin, og merker at det er stor forskjell på f.eks ritalin og conserta. Det tar nok en stund før vi har riktig dose for henne på plass, men er kjempeoptimist. Gleder meg til skolestart for å se hvordan det er med konsentrasjonen der, det er det som har vært utløsende for diagnosen. Hadde kjempetrøbbel, og begynte å henge etter i de fleste fag. Ingenting i veien med evnene sier de etter tester, men klarer rett og slett ikke ha to ting i hodet på en gang. Lykke til med utprøving, krysser fingrene og håper dere har like gode resultater som snuppa vår! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faren_til_to Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det beste er jo at hun selv kjenner forandring. Vi merket det med en gang, mye mer rolig og harmonisk. Hun har fortsatt temperament, men det er jo ikke personligheten som skal "medisineres bort". Nå kan hun bli sint, men likevel være i stand til å opptre fornuftig og hente seg inn igjen. Og aggressiviteten er betraktelig redusert. Vi er foreløpig i testfasen med utprøving av doser og type medisin, og merker at det er stor forskjell på f.eks ritalin og conserta. Det tar nok en stund før vi har riktig dose for henne på plass, men er kjempeoptimist. Gleder meg til skolestart for å se hvordan det er med konsentrasjonen der, det er det som har vært utløsende for diagnosen. Hadde kjempetrøbbel, og begynte å henge etter i de fleste fag. Ingenting i veien med evnene sier de etter tester, men klarer rett og slett ikke ha to ting i hodet på en gang. Lykke til med utprøving, krysser fingrene og håper dere har like gode resultater som snuppa vår! Hart selv 2 barn med ADHD og har ADHD selv. Beste er å begynne med Concerta. Concerta er mye bedre enn Ritalin selv om det har samme virkestoffet. Leger har vært skeptisk til i noen tilfeller til å begynne direkte på Concerta siden dosen ikke kan finjusteres det kan den 27mg Concerta finnes på registeringsfritak. Vi fikk en resept på 18mg og en på 27mg. Vi begynte på 18mg trappet opp hver 3 dag eller 1 uke avhengig av divirkninger fra 18mg, 27mg, 36mg(2x18mg), 45mg(18mg+27mg) osv til klar klinisk effekt. Legen kan starte direkte på Concerta må ikke gå via Ritalin Kapsler. Concerta kan være førstevalg dersom det er gode medisinske grunner for det. Det er det i 80 til 90% av tilfellene trenger virketid utover 8 timer som en får ved ritalin kapsler Concerta gir virketid i 12 timer. Elste sønnen går på Strattera nå det gjør jeg også yngste fortsatt på Concerta. Siden det er fare for biopolar hadde jeg spurt om å begynne direkte på Strattera. Dersom du må begynne på Ritalin så hvorfor ikke spørre om å begynne direkte på Concerta husk registeringsfritak for 27mg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faren_til_to Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det beste er jo at hun selv kjenner forandring. Vi merket det med en gang, mye mer rolig og harmonisk. Hun har fortsatt temperament, men det er jo ikke personligheten som skal "medisineres bort". Nå kan hun bli sint, men likevel være i stand til å opptre fornuftig og hente seg inn igjen. Og aggressiviteten er betraktelig redusert. Vi er foreløpig i testfasen med utprøving av doser og type medisin, og merker at det er stor forskjell på f.eks ritalin og conserta. Det tar nok en stund før vi har riktig dose for henne på plass, men er kjempeoptimist. Gleder meg til skolestart for å se hvordan det er med konsentrasjonen der, det er det som har vært utløsende for diagnosen. Hadde kjempetrøbbel, og begynte å henge etter i de fleste fag. Ingenting i veien med evnene sier de etter tester, men klarer rett og slett ikke ha to ting i hodet på en gang. Lykke til med utprøving, krysser fingrene og håper dere har like gode resultater som snuppa vår! http://www.legemiddelverket.no/upload/76636/960222816-2-200610382-7.pdf Under denne refusjonsraporten kan du lese punktet at Concerta kan være førstevalget. Kansje printe den ut det er ikke alltis legene er klarover det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hart selv 2 barn med ADHD og har ADHD selv. Beste er å begynne med Concerta. Concerta er mye bedre enn Ritalin selv om det har samme virkestoffet. Leger har vært skeptisk til i noen tilfeller til å begynne direkte på Concerta siden dosen ikke kan finjusteres det kan den 27mg Concerta finnes på registeringsfritak. Vi fikk en resept på 18mg og en på 27mg. Vi begynte på 18mg trappet opp hver 3 dag eller 1 uke avhengig av divirkninger fra 18mg, 27mg, 36mg(2x18mg), 45mg(18mg+27mg) osv til klar klinisk effekt. Legen kan starte direkte på Concerta må ikke gå via Ritalin Kapsler. Concerta kan være førstevalg dersom det er gode medisinske grunner for det. Det er det i 80 til 90% av tilfellene trenger virketid utover 8 timer som en får ved ritalin kapsler Concerta gir virketid i 12 timer. Elste sønnen går på Strattera nå det gjør jeg også yngste fortsatt på Concerta. Siden det er fare for biopolar hadde jeg spurt om å begynne direkte på Strattera. Dersom du må begynne på Ritalin så hvorfor ikke spørre om å begynne direkte på Concerta husk registeringsfritak for 27mg Vi startet med ritalin long og hadde bedre effekt av de enn av concerta. Vår lege sier at de som har effekt av concerta har veldig god effekt, men at noen kan ha problemer med å bryte ned innkapslingsstoffene slik at virkestoffene ikke frigjøres. Dette er årsaken til at de oftest starter med ritalin, for å se om det virker. Hvis du starter med concerta er det vanskelig å si om det virker, eller om du kanskje er av de som ikke klarer å bryte ned innkapslingsstoffene. Dessverre kan det se ut til at vår datter er av dem :-( Ser helt klart fordelen med depotkapsler, særlig til litt vimsete barn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Det beste er jo at hun selv kjenner forandring. Vi merket det med en gang, mye mer rolig og harmonisk. Hun har fortsatt temperament, men det er jo ikke personligheten som skal "medisineres bort". Nå kan hun bli sint, men likevel være i stand til å opptre fornuftig og hente seg inn igjen. Og aggressiviteten er betraktelig redusert. Vi er foreløpig i testfasen med utprøving av doser og type medisin, og merker at det er stor forskjell på f.eks ritalin og conserta. Det tar nok en stund før vi har riktig dose for henne på plass, men er kjempeoptimist. Gleder meg til skolestart for å se hvordan det er med konsentrasjonen der, det er det som har vært utløsende for diagnosen. Hadde kjempetrøbbel, og begynte å henge etter i de fleste fag. Ingenting i veien med evnene sier de etter tester, men klarer rett og slett ikke ha to ting i hodet på en gang. Lykke til med utprøving, krysser fingrene og håper dere har like gode resultater som snuppa vår! Takk igjen... :-) Kjempeglad på dine vegne! Ja, det gjelder bare å være tålmodig og ikke gi opp om de ikke virker med en gang. Som du sier så kan det ta litt tid før man finner riktig dose. Lykke til med datteren din på skolen. Håper det går bra. Om du har lyst til å gi meg en oppdatering på det så hadde jeg blitt glad, men det ser du jo. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 http://www.legemiddelverket.no/upload/76636/960222816-2-200610382-7.pdf Under denne refusjonsraporten kan du lese punktet at Concerta kan være førstevalget. Kansje printe den ut det er ikke alltis legene er klarover det Tusen takk!!! Greit å ha ja.. noe sier det og andre sier det, så det er lett å bli forvirret.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Hart selv 2 barn med ADHD og har ADHD selv. Beste er å begynne med Concerta. Concerta er mye bedre enn Ritalin selv om det har samme virkestoffet. Leger har vært skeptisk til i noen tilfeller til å begynne direkte på Concerta siden dosen ikke kan finjusteres det kan den 27mg Concerta finnes på registeringsfritak. Vi fikk en resept på 18mg og en på 27mg. Vi begynte på 18mg trappet opp hver 3 dag eller 1 uke avhengig av divirkninger fra 18mg, 27mg, 36mg(2x18mg), 45mg(18mg+27mg) osv til klar klinisk effekt. Legen kan starte direkte på Concerta må ikke gå via Ritalin Kapsler. Concerta kan være førstevalg dersom det er gode medisinske grunner for det. Det er det i 80 til 90% av tilfellene trenger virketid utover 8 timer som en får ved ritalin kapsler Concerta gir virketid i 12 timer. Elste sønnen går på Strattera nå det gjør jeg også yngste fortsatt på Concerta. Siden det er fare for biopolar hadde jeg spurt om å begynne direkte på Strattera. Dersom du må begynne på Ritalin så hvorfor ikke spørre om å begynne direkte på Concerta husk registeringsfritak for 27mg Takk for gode råd. Hadde også lurt på concerta egentlig. Mye fordi det har lang virkningstid. Men han som utredet Steinar virket liksom så sikker på ritalin, og man tenker jo at de vet best..hm.. vel, skal iallefall ha det i tankene..takk igjen. Glad på deres vegne at dere har funnet medisiner som funker for dere. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Vi startet med ritalin long og hadde bedre effekt av de enn av concerta. Vår lege sier at de som har effekt av concerta har veldig god effekt, men at noen kan ha problemer med å bryte ned innkapslingsstoffene slik at virkestoffene ikke frigjøres. Dette er årsaken til at de oftest starter med ritalin, for å se om det virker. Hvis du starter med concerta er det vanskelig å si om det virker, eller om du kanskje er av de som ikke klarer å bryte ned innkapslingsstoffene. Dessverre kan det se ut til at vår datter er av dem :-( Ser helt klart fordelen med depotkapsler, særlig til litt vimsete barn ;-) Ok.. det har jeg ikke hørt før nei... er jo ganske nytt for meg dette her så jeg er veldig glad for alle gode råd. :-) Mye å tenke på..ta med ja.. kan godt skrive litt om åssen det går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faren_til_to Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ok.. det har jeg ikke hørt før nei... er jo ganske nytt for meg dette her så jeg er veldig glad for alle gode råd. :-) Mye å tenke på..ta med ja.. kan godt skrive litt om åssen det går. Nå viser det seg at flere responderer på Concerta enn Ritalin og Ritalin kapsler. Dersom dosene er samenlignbare. Hvis en ikke får effekt av 36mg Concerta og gir 40mg kapsler så er ikke det en doseøkning på 10%. 40mg kapsler er det samme som 72mg Concerta siden vireketiden er lengere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faren_til_to Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ok.. det har jeg ikke hørt før nei... er jo ganske nytt for meg dette her så jeg er veldig glad for alle gode råd. :-) Mye å tenke på..ta med ja.. kan godt skrive litt om åssen det går. Min erfaring er at leger generelt har dårlig kunnskap om medisiner. En må finne ut av det selv. Jeg anbefaler deg www.concerta.net Synes det er merkelig at sønnen din som har tourette og han kan være genetisk disponert for biopolar ikke skal begynne direkte på Strattera. Concerta og ritalin kan forværre tourette og biopolar. DStrattera kan ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Min erfaring er at leger generelt har dårlig kunnskap om medisiner. En må finne ut av det selv. Jeg anbefaler deg www.concerta.net Synes det er merkelig at sønnen din som har tourette og han kan være genetisk disponert for biopolar ikke skal begynne direkte på Strattera. Concerta og ritalin kan forværre tourette og biopolar. DStrattera kan ikke. Ja, og han nevnte det også med bipolar. Sa at jeg nok merket det om han ble manisk sånn plutselig. Og det gjør jeg jo, men vel... får man dårlig matlyst av stratera også? Han nevnte det, og jeg synes ikke at sønnen min må ta av noe mer, for han er tynn nok som han er.. nei, skal ikke ta sorgene på forskudd da.. satser på at det går bra. Takk for fine svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faren-til-to Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja, og han nevnte det også med bipolar. Sa at jeg nok merket det om han ble manisk sånn plutselig. Og det gjør jeg jo, men vel... får man dårlig matlyst av stratera også? Han nevnte det, og jeg synes ikke at sønnen min må ta av noe mer, for han er tynn nok som han er.. nei, skal ikke ta sorgene på forskudd da.. satser på at det går bra. Takk for fine svar! strattera gir ovtere enn concerta dårlig matlyst i starten av behandlingen. men i følge kliniske studier er det ingen som sluttet på strattera på grunn av dårlig matlyst. concerta er dårlig matlyst i starten av behandlingen vanlig men mindre vanlig enn hos strattera. på langt sikt så er det etter kliniske studier barn som slutter på grunn av dårlig matlyst. så på langt sikt blir den dårlige matlysten bedrehos de fleste på concerta men ikke hos alle. på strattera blir matlysten bedre hos alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.