Gå til innhold

Lillesøster kan skrive!

Noraførr

Anbefalte innlegg

Advarsel!! Dette er et skryteinnlegg

Lillesøster har knekt skrivekoden! De siste dagene har hun vært veldig opptatt av hvordan ditt og datt skrives. I går tok hun fram ark og blyant - og spurte om jeg kunne si hvilke ord hun skulle skrive.

Jeg sa: sol - is - bil - bok - tak - fot - mat

Og hun klarte dem alle - uten hjelp!

I dag har suksessen gjentatt seg overfor to av storesøstrene, som skulle gi henne ord å skrive.

Alderen hennes er 4 år og 7 mnd.

Ikke så rart at mamman hennes er stolt vel??? .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink jente!

4-åringer er kjappe til å lære, vi har også flere av den sorten i familien. Veldig moro når de knekker koden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Så koselig.

Det er ikke mange som kan skrive i fireårsalderen.

Jeg har en som kunne lese som 4 1/2 åring, han lærte det samtidig som storebror gikk i første klasse.

Men det er meget sjeldent, og han gikk ut av gymnaset med 9 seksere av 14 mulige.

Så du har sikkert fått et lite skolelys i familien.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig.

Det er ikke mange som kan skrive i fireårsalderen.

Jeg har en som kunne lese som 4 1/2 åring, han lærte det samtidig som storebror gikk i første klasse.

Men det er meget sjeldent, og han gikk ut av gymnaset med 9 seksere av 14 mulige.

Så du har sikkert fått et lite skolelys i familien.

Hilsen

Såå sjeldent er det vel ikke? Jeg kjenner personlig ihvertfall 10-12stk som kunne lese og skrive som 4-åringer.

Alle har ikke fortsatt karrieren som skolelys heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå sjeldent er det vel ikke? Jeg kjenner personlig ihvertfall 10-12stk som kunne lese og skrive som 4-åringer.

Alle har ikke fortsatt karrieren som skolelys heller.

Du har helt rett i at det ikke er helt uvanlig at fireåringer skriver, selv om de fleste ikke behersker skrivekunsten før i 1. klasse.

Storebror her i huset skrev de fleste ord med to og tre bokstaver da han var 3,5. Da han hadde fylt fire så skrev han ord med 7-8 bokstaver. I dag er han seks og skal starte på skolen til høsten og er likevel ikke noen racer til å lese, som man kanskje skulle tro ettersom skrivinga kom så tidlig.

Skriving er en langt lettere prosess enn lesing, siden man i skriveprosessen kan konsentrere seg om en og en lyd. I lesing må man huske flere lyder som skal dras sammen, og dette er langt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det ikke er helt uvanlig at fireåringer skriver, selv om de fleste ikke behersker skrivekunsten før i 1. klasse.

Storebror her i huset skrev de fleste ord med to og tre bokstaver da han var 3,5. Da han hadde fylt fire så skrev han ord med 7-8 bokstaver. I dag er han seks og skal starte på skolen til høsten og er likevel ikke noen racer til å lese, som man kanskje skulle tro ettersom skrivinga kom så tidlig.

Skriving er en langt lettere prosess enn lesing, siden man i skriveprosessen kan konsentrere seg om en og en lyd. I lesing må man huske flere lyder som skal dras sammen, og dette er langt vanskeligere.

Guttungen min, som lærte å lese som 4-åring, begynte ikke å lese for alvor før de hadde lesediplomer på skolen i 1. klasse. Da raste han igjennom alle de gamle barnebøkene sine (Ludde, Emma & Thomas etc) og lå langt foran de andre i klassen. De begynner å ta ham igjen nå tror jeg.

Nå i sommer (han er 9) går det i Donald Pocket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min, som lærte å lese som 4-åring, begynte ikke å lese for alvor før de hadde lesediplomer på skolen i 1. klasse. Da raste han igjennom alle de gamle barnebøkene sine (Ludde, Emma & Thomas etc) og lå langt foran de andre i klassen. De begynner å ta ham igjen nå tror jeg.

Nå i sommer (han er 9) går det i Donald Pocket...

''Nå i sommer (han er 9) går det i Donald Pocket...''

Høres kjent ut... Poden her har imidlertid nå tatt steget inn i bøkenes verden og har i sommer pløyd gjennom alle LassaMajas detektivbyrå-bøkene + Nelly Rapp-serien til Martin Widmark. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå i sommer (han er 9) går det i Donald Pocket...''

Høres kjent ut... Poden her har imidlertid nå tatt steget inn i bøkenes verden og har i sommer pløyd gjennom alle LassaMajas detektivbyrå-bøkene + Nelly Rapp-serien til Martin Widmark. :o)

Har prøvd de på guttungen også, men han har ikke fått helt fot. Han vil helst at jeg skal lese bok for ham om kvelden, det er mye mer behagelig ;-)

Donald leser han på eget initiativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Du har all grunn til å være stolt :) Jeg synes også det er så kjekt når de mestrer noe nytt. Da datteren min som nå er 5,5 år lærte å lese og skrive lærte jeg henne de små bokstavene i samme slengen. Hun var så utrolig motivert da. Nå er den interessen over for en stund, men hun lærte å svømme i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster lærte også å skrive før hun lærte å lese. Det var egentlig ganske komisk, for hun kumme sitte konsentrert å skrive hele setninger - og etter kort tid kom hun til meg for å spørre hva hun hadde skrevet :o)

Store søster knakk lesekoden rett før hun ble 5 år - men det er ikke før de siste mnd. at lesingen har fått fart på seg. Nå kan hun ofte se hva det står uten å ta bokstav for bokstav. Hun er nå 6 år og 8 mnd. - og altså ferdig med 1. klasse.

Dette føyer seg godt inn i din argumentasjon om at det er lettere å lære seg å skrive enn å lese :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster lærte også å skrive før hun lærte å lese. Det var egentlig ganske komisk, for hun kumme sitte konsentrert å skrive hele setninger - og etter kort tid kom hun til meg for å spørre hva hun hadde skrevet :o)

Store søster knakk lesekoden rett før hun ble 5 år - men det er ikke før de siste mnd. at lesingen har fått fart på seg. Nå kan hun ofte se hva det står uten å ta bokstav for bokstav. Hun er nå 6 år og 8 mnd. - og altså ferdig med 1. klasse.

Dette føyer seg godt inn i din argumentasjon om at det er lettere å lære seg å skrive enn å lese :o)

hi hi, jeg har også hatt mange slike episoder der storebror kom med et ark han hadde skrevet på noen dager tidligere og så ut som et stort spørsmålstegn. "Hva er det jeg har skrevet her da mamma...?" Ikke så veldig rart at det ble vanskelig å lese heller når det var "avhandlnger" av denne typen:

"Triceratops var en dinosaur som levde i juratida den var planteeter og bodde i nordamerika"...Ikke det letteste å øve lesing på...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, hun er flink! Forhåpentlig får hun tilpassede utfordringer i tiden som kommer.

Selv har jeg ikke forsøkt å påvirke mine barn til å lese tidlig. Kunne selv lese og skrive i god tid før jeg begynte på skolen, og trodde altfor lenge jeg var superflink og aldri trengte å gjøre noen lekser :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :-) forstår at du er stolt ja:-)

Vår 5 åring skriver også, han har skrevet i oppgavebøker hele sommeren!

I fjor høst så kom han og lurte på hvordan ditt og datt skrives, så jeg måtte bare forklare...

Gøy med småsøsken ;-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...