Gå til innhold

Friminutt i 1.klasse

vici

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det? Hvor lange av gangen hos dere?

Hva gjør de når det regner? Er det på med regntøy og støvler eller er de inne da? Hva viss dem blir våt i 1. friminutt (eller på vei til skolen) Er det noen som passer på at de skifter klær eller går de helt på "villstyr" når det gjelder dette?

Hva med skolesekken? Gutten får 1,5 km skolevei og skal gå sammen med en gjeng andre. Hva når det pøsregner (bor på vestlandet så her regner det vannrett av og til), de har sånt regntrekk til skolesekken, men hvor gjør de av det dryppvåte trekket når de kommer til skolen?

En siste ting. Førsteklassingene hos oss skal ha 3 timer uteskole hver uke. De skal da ha med matpakke, drikke osv. Bruker de da skolesekken på tur? (jeg har glemt å spørre), ser for meg at denne blir gjennomvåt, sølete og tenker jeg på bøkene inni når de er ute på tur med våte termoser, matbokser, votter osv.

Hønemor jeg? Ja det vet jeg og jeg er så gammel at jeg ikke husker hva jeg gjorde når jeg selv gikk på skolen. Jeg kjenner ennå ingen som har skolebarn så derfor håper jeg dere kan svare på dette praktiske som var en selvfølge at barnehagen passet på......! Snart førsteklassingen vår er klar til skolestart om 14 dager, men mor har klump i halsen..... selv om jeg vet at det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hvordan fungerer det? Hvor lange av gangen hos dere?''

Det er jeg jaggu ikke sikker på... :o) Jeg tror de har ett langt friminutt?

''Hva gjør de når det regner? Er det på med regntøy og støvler eller er de inne da?''

De er ute ja - nesten uansett vær. Husker Snuppa var inne en hel dag i førsteklasse da de voksne hadde som unnskyldning at det var så glatt ute... Jeg tente på alle plugger, det var ikke såååå ille overalt og resten av uka var de ute. :o)

''Hva viss dem blir våt i 1. friminutt (eller på vei til skolen) Er det noen som passer på at de skifter klær eller går de helt på "villstyr" når det gjelder dette?''

De skal ha skiftetøy liggende på skolen, men jeg tviler på at læreren har kapasitet til å følge opp om 23 unger har tørre sokker til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friminuttene tok 1.klassene utenom resten av skolen i begynnelsen. Tror de har 45 minutters spisefri (ifølge 9-åringen min), i tillegg til småfriminutter.

Hvis det regner kler de på seg regntøy sjøl, tror ikke læreren følger mer opp enn å be dem ta på regntøy? De sier nok fra hvis de ser unger i inneklær ute i silregn, det er jo inspeksjon i friminuttene! Har ikke opplevd at guttungen har kommet hjem altfor våt, så det funker vel. Hva han gjør med regntrekket til sekken vet jeg heller ikke, men det er ikke blitt borte på de 3 åra guttungen har gått på skoen.

Vi har hatt egen tursekk på turdagene, for å skåne skolesekken fra saftsøl, grillpølser, søle og slitasje.

Det går veldig fint, selvom man mister litt kontroll på hva ungene driver med i forhold til barnehagen så vokser og modnes ungene voldsomt de første månedene i 1. kl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friminuttene tok 1.klassene utenom resten av skolen i begynnelsen. Tror de har 45 minutters spisefri (ifølge 9-åringen min), i tillegg til småfriminutter.

Hvis det regner kler de på seg regntøy sjøl, tror ikke læreren følger mer opp enn å be dem ta på regntøy? De sier nok fra hvis de ser unger i inneklær ute i silregn, det er jo inspeksjon i friminuttene! Har ikke opplevd at guttungen har kommet hjem altfor våt, så det funker vel. Hva han gjør med regntrekket til sekken vet jeg heller ikke, men det er ikke blitt borte på de 3 åra guttungen har gått på skoen.

Vi har hatt egen tursekk på turdagene, for å skåne skolesekken fra saftsøl, grillpølser, søle og slitasje.

Det går veldig fint, selvom man mister litt kontroll på hva ungene driver med i forhold til barnehagen så vokser og modnes ungene voldsomt de første månedene i 1. kl

Godt å se at det ikke er bare jeg som ikke har oversikten helt, begynte å lure på om jeg er steinsløv. :o) Men ungene begynner nå i 3. og 5. klasse og trives godt og har klart seg fint så langt, så...

Og det stemmer det du sier om at 1. klasse har frimuntt utenom de andres i begynnelsen, sånn er det hos oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi med regntøy og klesskift på skolen. Førsteklassingene hadde friminutt for seg selv, og hadde utedag en dag i uka. Det gikk veldig greit, de våte klærne kom hjem i plastpose og ikkeno ble borte. Jeg tror nok at lærerne passer på, særlig i begynnelsen. Etter hvert kommer ungene inn i rutiner og da klarer de mye sjøl. Det er som regel en lærer til stede for elevene hele tiden i begynnelsen, også ute her hos oss. Ungen min brukte skolesekken til alt - på utedagen ble bøkene lagt på skolen, vi hadde en pose til sitteunderlag og pølser :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Hvordan fungerer det? Hvor lange av gangen hos dere?''

Hos oss har ikke 1. klassingene egne friminutt-tider, men de har en egen del av skolegården som er forbeholdt dem. Lærerne er ute sammen med dem.

''Hva gjør de når det regner? Er det på med regntøy og støvler eller er de inne da?''

Niks, aldri inne. De får beskjed om å ta på regntøy og støvler, men det følges ikke opp vesentlig mer hos oss.

''Hva viss dem blir våt i 1. friminutt (eller på vei til skolen) Er det noen som passer på at de skifter klær eller går de helt på "villstyr" når det gjelder dette?''

Er ungene synlig bløte, får de beskjed om å skifte. Er man f.eks. bløt på bena, er det ingen som sjekker etter dette - det må ungene selv ta ansvar for å skifte.

''Hva med skolesekken? Gutten får 1,5 km skolevei og skal gå sammen med en gjeng andre. Hva når det pøsregner (bor på vestlandet så her regner det vannrett av og til), de har sånt regntrekk til skolesekken, men hvor gjør de av det dryppvåte trekket når de kommer til skolen?''

Regntrekket blir hengt i gangen, på elevens plass, og det kan bli nokså sølete, ja...

''En siste ting. Førsteklassingene hos oss skal ha 3 timer uteskole hver uke. De skal da ha med matpakke, drikke osv. Bruker de da skolesekken på tur?''

Hos oss gjør de det. Det er et stort poeng, for her har ungene slike oransje sekker i 1. klasse, og det er et fint "spotpunkt" ute på tur. Det har ikke skjedd noen ulykker for vår del, men bøkene er ikke med på den faste turdagen, da (hos oss er det 1 fast turdag i uka hele 1. klasse gjennom).

Ingen tvil om at det er en stoooor overgang fra barnehage til skole, men heldigvis er barnehagene her i byen veldig opptatt av dette med å gjøre ungene klare for skolen. Det gjelder både tall og bokstaver og orden i garderoben.

Vi er nettopp gjennom vårt første år som skolebarnforeldre, og det er helt utrolig at det har gått så bra som det har gjort. Vår snuppe tar ansvar i stor grad, men når det går noen dager mellom hver gang hun er på SFO (tar da buss til og fra), så finner vi mye rart på plassen hennes - særlig våte klær som hun glemmer å ta med hjem... Lite oppfølging av lærerne på dette med påkledning, men det er kanskje ikke så rart når de er nesten 60 elever fordelt på 4 lærer og 2 assistenter...

Det kommer nok til å gå helt fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen vår så ble ungene sendt ut i friminuttene uansett. Det er definitivt det beste for barna, nesten uansett vær :)

De får hjelp til å bli minnet om å ha på seg passende uteklær, og litt hjelp fikk de også med gjenstridige knapper, glidelåser osv.

1. klassingene våre hadde gjerne litt lengre friminutt enn de eldre elevene, og av og til også til litt andre tider.

Hos oss var det uteskole 1 dag i uka. Da behøvde de ikke ha med skolesekken, men en tursekk med nok mat, drikke og passende klær.

Skifteklær har vi liggende på skolen. På vinteren stort sett også ekstra sett med votter og luer.

Skolen har 2 tørkeskap der våte klær tørkes mellom friminuttene.

Regntrekkene til sekkene tørker ganske fort så lenge de får være ute.

Når jeg husker tilbake til egne skoledager, så gikk jeg 2 km til skolen. Vi var ofte våte, men hadde aldri skiftetøy med.

Vi satt inne i timene med boblebukser og vintersko på. Brukte ikke dyrebar tid i friminuttene til å kle på oss slikt :)

Tidene har forandret seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forskjellig

Dette varierer veldig fra lærer til lærer. Noen sluntrer mest mulig unna og er der kun for lønna andre er samvittighetsfulle og hjelper barna der det trengs. ikke noe er mere urettferdig her i samfunnet enn når det gjelder skole og lærere. Er man uheldig har man ingen ting man skulle sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart å bli skolemor istedenfor barnehagemor! :-)

Nå har jeg førsteklassing for tredje ( og siste gang ...sukk), og jeg er nok mye roligere nå.

Det med friminutt kan nok løses på ulike måter, og men jeg tror de vanligvis beregner lengre friminutt til de yngste, fordi av og påkledning tar lengre tid.

Bran er ute, mye, heldigivs. Dessverre er det blitt mindre, det er puttet mer teori inn i førsteklasse også.

Skifteklær er viktig. Gjerne flere sett om du har ett barn som tiltrekkes av vann og søle. Spør etter våte klær hver dag;-)

Hos oss får barna hjelp til påkledning og til "å huske på ting" om det trengs, men det er lurt å øve på det hjemme på forhånd. En lærer på 20 barn, da blir det lite utetid da om alle skal ha hjelp til alt.

Skolesekken kan brukes til turer, men hos oss velger de fleste å kjøpe en lite tursekk til slikt. Letter å bære og skolesekken blir ikek så skitten.

Lykke til med skoelstart. jeg har ei her som nesten ikke kan vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Hvordan fungerer det? Hvor lange av gangen hos dere? ''

På skolen "vår" bruker de ikke lenger ringeklokka, men tar pauser etter behov. I første klasse kunne derfor friminuttenes lengde variere noe etter vær og temperatur.

''Hva gjør de når det regner? Er det på med regntøy og støvler eller er de inne da? Hva viss dem blir våt i 1. friminutt (eller på vei til skolen) Er det noen som passer på at de skifter klær eller går de helt på "villstyr" når det gjelder dette?''

Ut gikk de uansett, og derfor må man sende med klær etter været. Vår snart tredjeklassing har hatt et ekstra sett med regntøy hengende på knaggen hele tida, for mor i huset er ikke spesielt flink til å følge med på værmeldinga.

Var de synlig søkkvåte fikk de beskjed om å skifte, men var de litt våte sånn at det ikke syntes måtte de finne det ut selv. Hos oss hadde de egen kurv med skifteklær, og det var opp til oss foreldre å holde den oppdatert. Våte klær kom hjem i plastpose.

''Hva med skolesekken? Gutten får 1,5 km skolevei og skal gå sammen med en gjeng andre. Hva når det pøsregner (bor på vestlandet så her regner det vannrett av og til), de har sånt regntrekk til skolesekken, men hvor gjør de av det dryppvåte trekket når de kommer til skolen?''

Den problemstilling er ukjent for meg, som bor på et av landets tørreste steder :-). Ungene mine kjører dessuten buss. Er regntrekket avtagbart vil jeg tro de kan henge det på knaggen i gangen, ellers sitter det vel fast på sekken?

''En siste ting. Førsteklassingene hos oss skal ha 3 timer uteskole hver uke. De skal da ha med matpakke, drikke osv. Bruker de da skolesekken på tur? (jeg har glemt å spørre), ser for meg at denne blir gjennomvåt, sølete og tenker jeg på bøkene inni når de er ute på tur med våte termoser, matbokser, votter osv.''

Når de har gått på tur her har de hatt en stor seremoni i klasserommet hvor de har tatt ut av sekken alt som ikke skal være med, dvs bøker, penal og slikt. Mange har kjøpt egen tursekk til ungene som de bruker på turdager. Send med ekstra votter i en plastpose og jobb med at ungen legger våte votter i posen når han skifter. Etter hvert går det nok inn...

''Hønemor jeg? Ja det vet jeg og jeg er så gammel at jeg ikke husker hva jeg gjorde når jeg selv gikk på skolen.''

Er vi ikke alle det, til en viss grad? :-) Og det er ikke sikkert din egen skoletid er spes. relevant, for skolen har endret seg MYE. Men det går nok bra, skal du se. Lykke til som skolemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra lærer til lærer. Noen sluntrer mest mulig unna og er der kun for lønna andre er samvittighetsfulle og hjelper barna der det trengs. ikke noe er mere urettferdig her i samfunnet enn når det gjelder skole og lærere. Er man uheldig har man ingen ting man skulle sagt.

Dette var jo et veldig godt svar på spørsmålet til trådstarter, da!?

At det varierer, er helt sikkert. Men det gjør det jo også i f.eks.ligningsvesenet, på service-institusjoner osv, også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona38

Og noen har tydeligvis sluntret med å lære deg rettskriving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...