Gå til innhold

Oppbevaring av niste

Gjest førstismamma

Anbefalte innlegg

Gjest førstismamma

På vår skole/SFo har barna kun matpakkemat hele dagen. Dvs at om de blir levert til frokost, spiser de fra matpakka tre ganger, frokost, skolelunsj og ettermiddagsmat på SFO. Matpakka må ligge i sekken, da det ikke er noe kjølig sted å oppbevare den.

Jeg tenker at jeg som voksen ikke ville likt å forsyne meg av samme matpakka gang på gang, stadig mer svett og sammenfiltret pga varmen. Derfor vil jeg jo heller ikke at barnet mitt skal gjøre det heller. Skrev en mail til både mattilsynet forå høre om det fantes regler for oppbevaring av niste på skolen. Det gjorde det selvsagt ikke. Jeg videresendte mailen fra mattilsynet til barneombudet, og fikk svar om at når nista skal ligge så lenge ute i romtemperatur burde vi som foreldre ta dette opp med FAU, og enten spørre om skolen kan gå til innkjøp av kjøleskap, eller at foreldrene spleiser på kjøleskap, for barna bør få oppbevare mat på samme standard som vi voksne ville likt å få maten vår. Jeg kunne ikke vært mer enig, og kjenner jeg er litt misunnelig på våre naboer i vest som har varm skolemat å servere barna.

Vi vet jo hvor viktig det er at barna spiser sunn skolemat for skoleprestasjonene og konsentrasjonen. Ikke nok med at barnet mitt ikke er så glad i denne sunne maten, men den er svett og ugrei i tillegg.

Vi kunne jo hatt slik minikjølebag, men sekken er alt ganske full av pennal, drikkeflaske og vanlig matboks. Det er mye å drasse på for disse små.

Så greit det kunne vært om barna fra morgenen kunne puttet matboksen sin i en kurv som ble satt i et kjøleskap. Ordenselevene kunne jo hente kurven og skolemelka. Det behøver jo ikker å bli så komplisert, det.

Noen tanker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har diskutert det samme i FAU hos oss. Skoleledelsen synes det er en god ide, men har ikke penger...

Samma gamle leksa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hos oss brukes kjøleskapet på SFO til oppbevaring av mat for de minste, men hva de gjør lengre oppe i systemet vet jeg ikke.

Jeg ville gått sterkt inn for å bruke av klassekassa for å kjøpe et kjøleskap.

Alternativt kjøpt matboks med plass til kjøleelement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hos oss har vi kjøleskap, også får de mat på sfo.

Men en idé - hva med å legge et lite fryseelement i bunnen av matboksen så holder maten seg kald lenger?

Eller sende med mat som tåler å ligge litt istedenfor brødmaten - ihvertfall noen dager? Fruktposer med oppskjært frukt og grønnsaker i holder innholdet fint lenge. Man kan legge nedi knekkebrød og porsjonspakker av syltetøy, makrell, kaviar etc som de tar på når de skal spise så er maten nysmurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp har et 110-liters kjøleskap til en tusenlapp.

Tror jeg hadde sendt forespørsel til foreldre i klassen om de var interessert i å bli med på et innkjøp... Er det 20 elever i klassen blir det en femtilapp på hver...

Alternativt kunne jeg sikkert funnet på å bare spørre om de hadde plass til det, og kjøpt det selv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synesjegikkenoeom

Hos oss brukes kjøleskapet på SFO til oppbevaring av mat for de minste, men hva de gjør lengre oppe i systemet vet jeg ikke.

Jeg ville gått sterkt inn for å bruke av klassekassa for å kjøpe et kjøleskap.

Alternativt kjøpt matboks med plass til kjøleelement.

Og hvor skulle det kjøleskapet stå og brumme , i klasserommet??? Synes ikke det er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Og hvor skulle det kjøleskapet stå og brumme , i klasserommet??? Synes ikke det er en god ide.

Tja, lyden tror jeg ikke ville skape særlig problemer, og det er jo et poeng å ha kjøleskap til maten der maten både kan passes på og hvor den er lett tilgjengelig. Meningsløst med et kjøleskap som står f.eks. på lærerrommet.

Hva synes du er en god idè, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synesjegikkenoeom

Tja, lyden tror jeg ikke ville skape særlig problemer, og det er jo et poeng å ha kjøleskap til maten der maten både kan passes på og hvor den er lett tilgjengelig. Meningsløst med et kjøleskap som står f.eks. på lærerrommet.

Hva synes du er en god idè, da?

Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser problemet. Barn har da til alle tider oppbevart nistematen i skolesekken. Legg noen kjøle-elementer i matboksen hvis det er viktig å holde maten kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser problemet. Barn har da til alle tider oppbevart nistematen i skolesekken. Legg noen kjøle-elementer i matboksen hvis det er viktig å holde maten kald.

Tja, det har jo f.eks. ikke vært så lange skoledager som nå "til alle tider".

Mange barn spiser frokost og ettermiddagsmat på SFO i tillegg til lunsj på skolen. Da blir det ganske mange timer for ei matpakke å ligge i sekken, og innholdet kan bli ganske så ekkelt.

Å spise gjennom dagen er viktig for alle, og de barna som fra før er småspiste kan godt slite ekstra når matpakka i tillegg er udelikat. Det er stor forskjell på ei matpakke som har ligget i sekken i 2,5 time mot ei som har vært der i 6 timer.

Men for all del - jeg opplever ikke dette som problematisk på vår skole, det var trådstarter som spurte - og jeg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min har med oppskjærte brødskiver pakket i plast, og små bokser med porsjonspakning med leverpostei, eller tubeost i matboksen. Funker helt fint, for hun nekter å spise "svett ost" eller vassen servelat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Brumme??? Hvilket århundre er kjøleskapet ditt fra 'a?

Kjøleskap i dag er såpass stille at jeg tviler på at man ville hørt det :-)

Klart det skal stå i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor lager dere ikke i hvertfall to ulike matpakker, så blir det noe mer hygienisk?

Vi sender med to matbokser hver dag - én til skolelunsjen og én til SFO på ettermiddagen. Frokost spises hjemme.

Hos oss har de heller ikke kjøleskap til matboksene, hvilket de selvfølgelig helst skulle hatt, men det går rimelig bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mind_p

Brumme??? Hvilket århundre er kjøleskapet ditt fra 'a?

Kjøleskap i dag er såpass stille at jeg tviler på at man ville hørt det :-)

Klart det skal stå i klasserommet.

mitt bråker,og det er nytt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Det skal ikke bråke. Er du sikker på at det står rett? Sjekk støynivå på det på nett. Trodde ingen kjøleskap bråkte mer jeg. Mitt er da noen år nå men det bråker ikke i det hele tatt. Kan ikke høre at det starter eller stopper om man sitter ved siden av det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mind_p

Det skal ikke bråke. Er du sikker på at det står rett? Sjekk støynivå på det på nett. Trodde ingen kjøleskap bråkte mer jeg. Mitt er da noen år nå men det bråker ikke i det hele tatt. Kan ikke høre at det starter eller stopper om man sitter ved siden av det engang.

hmm...ja,skal sjekke litt.kjedelig med den irriterende lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

hmm...ja,skal sjekke litt.kjedelig med den irriterende lyden

Jeg vet iallefall at vaskemaskiner som ikke står hundre prosent i water bråker og rister noe helt fryktelig - kommer de i water blir de ofte omtrent lydløse - til vaskemaskiner å være da. Kanskje kjøleskap har noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Klag. Vårt nye bråkte, og da var det innsnevring iett rør, noe som ofte skjedde. Vi fikk nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...