Gå til innhold

Respekt

Chios

Anbefalte innlegg

Hei. Er en snart 40 år gammel mann med en datter på snart 14 år. Jeg merker en stadig endring i prøvelse av grenser og i det å vise respekt. Så tenker jeg stadig på; Hvor utrolig "frekke" dagens ungdom har blitt. Når jeg var tenåring så ble jeg ganske bryskt avvist av de voksne og lært opp at jeg skulle ha respekt for de voksne. De voksne var jo gjerne de over 30. Når jeg nå snart har passert 30-årene så har det slått meg gang på gang hvor lite respekt ungdommen viser idag. Jeg har et par eksempler. Her om dagen da jeg kjørte hjem fra jobb syklet det noen ungdommer foran meg, midt i veien. En ganske sterkt trafikkert vei med uoversiktlige svinger. Jeg hadde ikke tenkt å ofre livet med å ta en uforsiktig forbikjøring, men ei heller sitte i 10 km/t helt hjem. Det ble en mellomting, men samtidig noe brysk passering av de syklende. I midspeilet så jeg tre langfingre i været og stygge tilrop. Ikke nok med det. Jeg stoppet på en dagligvareforretning lenger bort i gata, og de samme ungdommene kom imot meg og begynte og kalle meg det ene og det andre. Hva skal man si til sånt. Jeg ignorerte de totalt, men det gjorde faktisk vondt å bli skjelt ut av "småunger". Et siste eksempel da jeg tok to gutter i 13-14 års alderen på fersken i å ødelegge en eplehage. De var helt rabiate. Jeg fikk med meg en annen mann omtrent på min alder og skulle gå inn for å få de til å holde opp med hærverket. Da de ble konfontert så kom de mot oss og begynte å slå. Riktige svingslag for å skade. Samtdig som de skjelte oss ut etter noter. Hva skulle vi gjøre? Ta igjen? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å håndtere de fysisk, men det er de små rakkerne lært opp til at det har vi ikke lov til. Da min "partner" forsøkte å ringe til politiet så stakk de av på syklene sine. Hva er det som er skjedd i samfunnet? Hvor er det blitt av barneoppdragelsen? Jeg synes det er en skremmende utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Du blander litt.

Da du var liten ble DU oppdratt til å ha respekt for andre mennesker. Akkurat som de aller fleste ungdommer i dag har også.

Men da du var ungdom var det nok også noen utskudd som ikke var interessert i å oppføre seg bra et eneste sekund mot noe eller noen - akkurat som det finnes sånne ungdommer nå også.

Alle var slett ikke greie da vi var i tenåra (jeg er ikke akkurat tenåring lenger jeg heller), akkurat som alle slett ikke er det nå.

Men de fleste ungdommer i dag er kjekke greie gutter og jenter. Jeg går natteravn og har ikke annet enn godt å si om tenåringene jeg møter på ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du blander litt.

Da du var liten ble DU oppdratt til å ha respekt for andre mennesker. Akkurat som de aller fleste ungdommer i dag har også.

Men da du var ungdom var det nok også noen utskudd som ikke var interessert i å oppføre seg bra et eneste sekund mot noe eller noen - akkurat som det finnes sånne ungdommer nå også.

Alle var slett ikke greie da vi var i tenåra (jeg er ikke akkurat tenåring lenger jeg heller), akkurat som alle slett ikke er det nå.

Men de fleste ungdommer i dag er kjekke greie gutter og jenter. Jeg går natteravn og har ikke annet enn godt å si om tenåringene jeg møter på ihvertfall.

Jeg synes Chios har flere poeng.

Om jeg som barn slo etter en voksen, ville jeg bryskt blitt tatt hånd om. Himmel og hav, hvem torte vel å gjøre noe slikt! Og det ville ikke nyttet å klage etterpå om man ble både gul og blå. Pøbler fantes da også, men hyppigheten og graden har økt.

Nå har mange barn og ungdommer lært at de kan gjøre nesten hva som helst med en voksen uten at den voksne har lov å forsvare seg. Enhver frihet som ikke også innebærer ansvar vil bli pervertert. Voksne blir i mange sammenhenger bakbundet i å utøve sin voksenrolle.

Jeg tror langt flere voksne i dag føler seg maktesløse i forhold til å håndtere pøbler, fordi nesten ingen inngripender er lov. Og det vet de som vil være drittsekker å utnytte.

Voldsstatistikke blant barn og unge har økt kraftig. Det samme med vinningskrimminalitet og herverk. Alt dette handler om redusert respekt for medmennesker, autoriteter især.

Jeg er i et yrke der jeg blant annet har en del med all slags ungdom å gjøre. Hyppigheten av de uspiselig er økende, selv om det store flertallet forsatt er kjekke. Graden av uspiselighet er også økende.

Som natteravner er det kanskje de hyggeligere representantene for rasen ungdom du kommer i kontakt med? De som vil pøble går vel gjerne et annet sted?

Så selv om antall og grad kan diskuteres, tror jeg Chios har en del rett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...