Gjest bekymretnåja Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 På grunn av arbeidstid og pendling må vi levere sønnen vår kl 7 på sfo, tre dager i uka. Jeg synes dette er sinnsykt tidlig og lurer på om det egentlig er "forsvarlig" Litt dumt formulert kanskje, men er barn opplagt kl 08.30 når de kommer så tidlig... Sønnen vår blir hentet kl 16 og 13 på fredager. Jeg vurderer å søke om redusert arbeidstid, selv om vi egentlig ikke har økonomi til det. Er det andre her inne som har noen tanker/erfaringer å dele med meg? Jeg tenker mye på hvordan vi skal løse dette. Er det meg som bekymrer meg for mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er som du sier sinnsykt tidelig, og jeg personlig, tror ikke at barn har godt av det.... Barn er barn, ikke små pakker vi skal levere fra oss, når det passer oss. Jeg vil definitivt anbefale deg å jobbe mindre, så barnet ser deg mer! Bare foreldre trenger flotte karrierer, barn ønsker bare foreldre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Synes ikke du skal bekymre deg, mange barn leveres jo i barnehage og sfo kl 7 og jeg tror ingen lider nød. Det betinger jo selvsagt at ungen kommer seg i seng på kvelden og får nok søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ToneVe Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har dere mulighet for å gjøre noen omprioriteringer i fht økonomi, slik at du kan korte ned arbeidstiden uten at dere får økonomiske bekymringer? Jeg tror du vil være glad for det på lang sikt, at du prioriterte barnet ditt og heller hadde litt dårlig råd en periode. Barneårene går uansett så fryktelig fort, og det er en dyrebar tid. Hvordan barn reagerer på å tilbringe så mye tid på SFO- skole er sikkert individuellt, og det kan sikkert gå greit. Et annet spørsmål er om du ønsker ha en så stressende hverdag, i tillegg til bekymring og dårlig samvittighet i fht sønnen din... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det som betyr noe er vel hvor mye tid barnet tilbringer på SFO totalt, og ikke når det leveres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottimer1365381115 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hei ! Det kommer jo også an på om barnet trives på sfo, synes jeg. Vi leverer ofte våre barn på sfo/barnehage kl 7(jobber i turnus), og de stortrives begge to.Da blir de hentet ca 15. Kommer jeg tidlig og henter, har de ikke tid til å bli med Vi bor i en pendlerkommune, og det er ikke uvanlig at barn er på sfo/skole fra 7.30 til 16.30. Venner på sfo betyr mye, og så sant 7 åringen din ikke gir uttrykk for mistrivsel, synes jeg ikke du skal bekymre deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Vi kan selvfølgelig synse i vei om dette uten å vite så mye sikkert egentlig. Det viktigste er hvordan det oppleves for dere og hva din magefølelse forteller deg. Personlig har jeg valgt å jobbe i redusert stilling fordi jeg ønsker å være sammen med barnet mitt, mener hun har best av at mesteparten av tiden tilbringes hjemme og ikke i barnehagen og trives med den pulsen og rytmen det gir i livet vårt, men det er jo mitt valg, utfra vår situasjon og rammebetingelser. Ditt liv er ditt. Kjenn etter hva som er riktig for dere akkurat nå. Vær åpen for ulike løsningsalternativ, kanskje finnes det også noen som ikke er åpenbare for deg nå. Og samme hva du velger nå er det sannsynligvis mulig å gjøre om på valget om en måned eller fem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er som du sier sinnsykt tidelig, og jeg personlig, tror ikke at barn har godt av det.... Barn er barn, ikke små pakker vi skal levere fra oss, når det passer oss. Jeg vil definitivt anbefale deg å jobbe mindre, så barnet ser deg mer! Bare foreldre trenger flotte karrierer, barn ønsker bare foreldre! Yeah rigth.. - Og verden hadde blitt et bedre sted hvis alle mødre hadde vært hjemme på heltid.. Og ingen hadde kjeftet på barn sine, og ingen hadde kranglet og alle hadde spist noe sunt til middag hver eneste dag. Mange barn begynner på SFO kl 07. Det er vanlig. De fleste foreldre begynner faktisk på jobb før 0830. Det er absolutt ikke skadelig for en 7 åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Vi har levert kl. 7.30 på SFO i alle år. Eldstemann som nå skal begynne i 5. klasse, foretrekker å være der når de åpner. Han liker den rolige timen før skolen starter hvor han kan lese litt, spille et spill og treffe kameratene. Så etter min erfaring går ikke morgen-sfo utover opplagtheten på skolen forutsatt selvfølgelig at de legger seg i rimelig tid slik at de får nok søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Yeah rigth.. - Og verden hadde blitt et bedre sted hvis alle mødre hadde vært hjemme på heltid.. Og ingen hadde kjeftet på barn sine, og ingen hadde kranglet og alle hadde spist noe sunt til middag hver eneste dag. Mange barn begynner på SFO kl 07. Det er vanlig. De fleste foreldre begynner faktisk på jobb før 0830. Det er absolutt ikke skadelig for en 7 åring. Det er kanskje ikke nødvendig å dra det helt ut i det ekstreme og gå i skyttergraven med en eneste gang? Vi gjør alle de valgene som føles riktige for oss til enhver tid og som vi har mulighet for å gjøre. Noen ganger er det slik at historien (vår egen eller samfunnets) viser oss at det ikke var det optimale likevel. Margreth Olin skriver slik: "Det var ikke barna som hindret våre mødre i å leve verdige liv. Barn hindrer ikke voksne i å leve i sannhet. Barn knytter menn og kvinner uløselig til hverandre. Vi eier med ett hverandres tid, og vi må gjøre avtaler. Barnet har også tid. En tid for mamma. En tid for pappa. En tid for barnehage. Barnet gråter og trenger nærhet, trenger beskyttelse. Hun trenger oss. Så vokser hun, holder hendene over hodet og viser hvor stor hun er. Du klapper og ler slik stolte fedre gjør, og da smiler hun slik en datter kun smiler til sin far. (...) Å studere og jobbe er gaver. Avgjørende gaver. Å få barn har vært et under. Alt har sin tid." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trodde tilbudet var likt over hele landet Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Vi har levert kl. 7.30 på SFO i alle år. Eldstemann som nå skal begynne i 5. klasse, foretrekker å være der når de åpner. Han liker den rolige timen før skolen starter hvor han kan lese litt, spille et spill og treffe kameratene. Så etter min erfaring går ikke morgen-sfo utover opplagtheten på skolen forutsatt selvfølgelig at de legger seg i rimelig tid slik at de får nok søvn. 5. klassing på SFO ? Her varer tilbudet t.o.m. 4. kl, men de fleste kutter ut SFO iløpet av 3.kl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidlig ja, men vi måtte Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hmmmm, da barna våre gikk i barnehagen ble de levert der kl 0630 ....... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 5. klassing på SFO ? Her varer tilbudet t.o.m. 4. kl, men de fleste kutter ut SFO iløpet av 3.kl. Nei, han har sluttet nå:-) Men han gikk der hele 4. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dingsedama Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Yeah rigth.. - Og verden hadde blitt et bedre sted hvis alle mødre hadde vært hjemme på heltid.. Og ingen hadde kjeftet på barn sine, og ingen hadde kranglet og alle hadde spist noe sunt til middag hver eneste dag. Mange barn begynner på SFO kl 07. Det er vanlig. De fleste foreldre begynner faktisk på jobb før 0830. Det er absolutt ikke skadelig for en 7 åring. har selv jobbet på sfo hvor vi åpnet kl 7. den første timen tok vi det alltid rolig, var stort sett max ti unger til stede, !normalt" lå det mellom 5-7, og vi brukte tiden til fellesfrokost, lese eventyr og andre rolige aktiviteter, samt snakke litt om hva de hadde hatt i lekser, hvordan de tenkte på forskjellige ting osv, tror de ungene som var der satte pris på oppmerksomheten og starten på dagen, samt kunne være klare for skolen når den startet fremfor å komme stressende med enda mer stressa foreldre rett før skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er som du sier sinnsykt tidelig, og jeg personlig, tror ikke at barn har godt av det.... Barn er barn, ikke små pakker vi skal levere fra oss, når det passer oss. Jeg vil definitivt anbefale deg å jobbe mindre, så barnet ser deg mer! Bare foreldre trenger flotte karrierer, barn ønsker bare foreldre! ''Jeg vil definitivt anbefale deg å jobbe mindre, så barnet ser deg mer!'' Hvis ikke familien sånn helt naturlig står opp veldig tidlig hver morgen, så ser de neppe mer til hverandre om hun reduserer arbeidstiden sin. Tidlige morgner brukes vel helst til å sove - ikke sosialt samvær... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Dette går veldig bra, dere er innstilt på det alle sammen, og har rutiner i hverdagen som takler så tidlige morgner. :-) Å være borte fra barna sine i 9 timer om dagen er ikke så helt uvanlig, om det så er fra 7-16 eller 8-17. Det er neppe noe verre for en 7-åring enn for f.eks. en 3-åring i barnehage. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg personlig ville aldri hatt det slik... Jeg vil ha mest mulig tid med ungene mine selv, ikke bare et par timer hver dag før legging.. Denne tiden kommer aldri igjen, ungene vokser så fort. Nyt tiden, og barna dine mens du kan :0) Økonomi ornder seg, bare senke litt på kravene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Dette går veldig bra, dere er innstilt på det alle sammen, og har rutiner i hverdagen som takler så tidlige morgner. :-) Å være borte fra barna sine i 9 timer om dagen er ikke så helt uvanlig, om det så er fra 7-16 eller 8-17. Det er neppe noe verre for en 7-åring enn for f.eks. en 3-åring i barnehage. :-) 9 timer om dagen???!!! Er det verste jeg har hørt. *sjokkert* Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg for min del synes dette er fyktelig tidlig, men nå er vi nå b-mennesker hele gjengen, og liker å sove så lenge vi har mulighet, og gå rett på skole/jobb/barnehage så seint som mulig. Slik vi hadde det forrige skoleår, gikk skolebarna 8.15 rett på skolen, og vi voksne + barnehagebarnet litt etterpå, slik at vi var på jobb ca 9. Med det resultat at vi sjelden var hjemme før ca 16.30. Mulig vi etterhvert prøver å komme oss ut av huset i -tida, slik at vi får litt mer ut av ettermiddagen, Hun på barnehagen synes det er kjipt å bli hentet sist nesten hver dag.... Men fy søren for en omstilling det blir til uka for oss ferie-b-mennesker!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er som du sier sinnsykt tidelig, og jeg personlig, tror ikke at barn har godt av det.... Barn er barn, ikke små pakker vi skal levere fra oss, når det passer oss. Jeg vil definitivt anbefale deg å jobbe mindre, så barnet ser deg mer! Bare foreldre trenger flotte karrierer, barn ønsker bare foreldre! ''Bare foreldre trenger flotte karrierer, barn ønsker bare foreldre!'' Flott sagt, og helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.