....AV Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Verden hadde nok blitt et bedre sted, det tror jeg. Ser jo bare hvordan utviklingen har gått, verden blir bare kaldere og kaldere. Folk glemmer å bry seg om hverandre, det er bare meg og mitt. Karriere og penger betyr alt for mye. Men det er min mening. Man innvisterer i barna sine, og å oppdra dem er den viktigste jobben vi har! Og den best betalte! ''Ser jo bare hvordan utviklingen har gått, verden blir bare kaldere og kaldere. Folk glemmer å bry seg om hverandre, det er bare meg og mitt. Karriere og penger betyr alt for mye.'' Jeg kan til en viss grad være enig i det, men jeg tviler sterkt på om det ville hjelpe at alle mødrene var hjemme med barna sine. De mødrene jeg kjenner som er hjemme med barn er ikke varmere og mer omtenksomme generelt enn de som jobber. Folk bryr seg om barna sine selv om de jobber, vet du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier en barnehageansatt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Å stå tidlig opp er ikke noe problem hvis bare barnet får lagt seg tilsvarende tidlig om kvelden slik at søvn ikke blir mangel. Men å være 10 timer på skolen totalt sett er mye! Det er mye bedre å bli hentet tidligere om ettermiddagene. Særlig i vinterhalvåret da barna er mye inne på sfo og blir utrolig slitne av mye folk rundt seg etter en lang dag. Det er høylydt på sfo som regel. Om våren og høsten så er de så mye ute at de ikke blir så slitne i hodet sitt, men mer i kroppen. Men hvis jeg forstår deg rett så gjelder det to dager i uka og den 3 arbeidsdagen din så henter du han klokka 13, da er det sikkert levelig for gutten alikevel med ordningen. Du får se det ann hvordan det går. Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momtilto Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Å stå tidlig opp er ikke noe problem hvis bare barnet får lagt seg tilsvarende tidlig om kvelden slik at søvn ikke blir mangel. Men å være 10 timer på skolen totalt sett er mye! Det er mye bedre å bli hentet tidligere om ettermiddagene. Særlig i vinterhalvåret da barna er mye inne på sfo og blir utrolig slitne av mye folk rundt seg etter en lang dag. Det er høylydt på sfo som regel. Om våren og høsten så er de så mye ute at de ikke blir så slitne i hodet sitt, men mer i kroppen. Men hvis jeg forstår deg rett så gjelder det to dager i uka og den 3 arbeidsdagen din så henter du han klokka 13, da er det sikkert levelig for gutten alikevel med ordningen. Du får se det ann hvordan det går. Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger. Nå må du ikke ta alle barnehagebarn under ett da .... Vi leverte kl 0630 i barnehagen og hentet ca 1530, altså var barna våre i barnehagen ca 9 timer. Sjeldent og aldri vi møtte sure barn når vi hentet. Vi hadde barna våre i en privat barnehage med masse masse aktiviteter, kanskje det er barnahagen det kommer an på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Verden hadde nok blitt et bedre sted, det tror jeg. Ser jo bare hvordan utviklingen har gått, verden blir bare kaldere og kaldere. Folk glemmer å bry seg om hverandre, det er bare meg og mitt. Karriere og penger betyr alt for mye. Men det er min mening. Man innvisterer i barna sine, og å oppdra dem er den viktigste jobben vi har! Og den best betalte! Beklager å måtte si dette, og det gjelder forhåpentligvis ikke deg... De mødrene jeg kjenner som er hjemme med barna sine, burde heller sørge for å sende de i barnehagen. Mødrene sover til midt på dagen, sitter ved PC'n og ungene flyr rundt med boller og sjokoladeplata i handa, i det hele tatt en "la det suse holdning". Utdannelse gjør nok noe med mennesker, de blir mer reflekterte og får en annen holdning til samfunn og da også barneoppdragelse. Det er jo ofte slik at de som har utdannelse ønsker å jobbe og bidra til samfunnet i tillegg til å oppdra barn og styre AS heimen. Og de fleste jeg kjenner klarer dette utmerket :-) Vet at det selvfølgelig finnes unntak fra det jeg skriver her... men det er desverre en sannhet i det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momtilto Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Beklager å måtte si dette, og det gjelder forhåpentligvis ikke deg... De mødrene jeg kjenner som er hjemme med barna sine, burde heller sørge for å sende de i barnehagen. Mødrene sover til midt på dagen, sitter ved PC'n og ungene flyr rundt med boller og sjokoladeplata i handa, i det hele tatt en "la det suse holdning". Utdannelse gjør nok noe med mennesker, de blir mer reflekterte og får en annen holdning til samfunn og da også barneoppdragelse. Det er jo ofte slik at de som har utdannelse ønsker å jobbe og bidra til samfunnet i tillegg til å oppdra barn og styre AS heimen. Og de fleste jeg kjenner klarer dette utmerket :-) Vet at det selvfølgelig finnes unntak fra det jeg skriver her... men det er desverre en sannhet i det... Enig med deg. Barn har det bra i barnehage og på SFO !!! At de lærer mer enn hva de gjør hjemme med en hjemmeværende mamma er 100% sikkert. Kjedelig da å være hjemme med mamma, når de aller fleste vennene får kjempeopplevelser i barnehagen og på SFO. Da jeg var hjemme i svangerskapspermisjon, valgte vi mindre barnehageplass for vår eldste, gjett om det var ei som kjedet seg de dagene hun var hjemme, ikke alltid selvfølgelig, men stort sett. Hun ville mye heller være i barnehagen enn å være hjemme med mamma og babyen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Men visst du da klatrer til topps må du vel jobbe mer... Og jeg forstår ikke hvordan folk kan trives med å være så lite hjemme med sine små.. Uff, jeg tenker på alt jeg hadde gått glipp av om jeg hadde valgt jobb fremfor ungene! Men det er meg da.. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe ;0) Men man er jo forskjellige. ''Og jeg forstår ikke hvordan folk kan trives med å være så lite hjemme med sine små..'' Jobber ikke mannen din heller? Eller er det slik at med "folk" mener du egentlig kvinner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''Og jeg forstår ikke hvordan folk kan trives med å være så lite hjemme med sine små..'' Jobber ikke mannen din heller? Eller er det slik at med "folk" mener du egentlig kvinner? *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ikke noen som er hjemme rundt her heller om dagene..Det er hovedgrunnen til at snuppen nå skal begynne i barnehagen.. Når jeg var liten var det fullt med unger! Triste greier.. Men er det egentlig så trist at også kvinnene har kommet seg ut i arbeidslivet, er blitt økonomisk selvstendige og at vi er langt mer likestilt enn våre mødre? Er ikke så sikker på det! *S* Er enig i at barna ideelt sett burde se foreldrene noe mer enn mange gjør i dag, i min verden ville det ideelle vært at vi begge jobbet kanskje 70-80%. Men det er ikke alltid så lett å få til i praksis, særlig ikke om man ønsker å bevare oppgaver og ansvar på jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg for min del synes dette er fyktelig tidlig, men nå er vi nå b-mennesker hele gjengen, og liker å sove så lenge vi har mulighet, og gå rett på skole/jobb/barnehage så seint som mulig. Slik vi hadde det forrige skoleår, gikk skolebarna 8.15 rett på skolen, og vi voksne + barnehagebarnet litt etterpå, slik at vi var på jobb ca 9. Med det resultat at vi sjelden var hjemme før ca 16.30. Mulig vi etterhvert prøver å komme oss ut av huset i -tida, slik at vi får litt mer ut av ettermiddagen, Hun på barnehagen synes det er kjipt å bli hentet sist nesten hver dag.... Men fy søren for en omstilling det blir til uka for oss ferie-b-mennesker!!!!!!! '' slik at vi var på jobb ca 9. Med det resultat at vi sjelden var hjemme før ca 16.30.'' Men om man er på jobb kl. 9 og er hjemme 16.30 kan man umulig ha full stilling? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Dette blir selvsagt veldig lange dager for 7-åringen. Jeg tror også at det kommer litt an på om han er A eller B menneske. Men jeg tror vel at jeg ville søkt om redusert stilling dersom det er mulighet for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Å stå tidlig opp er ikke noe problem hvis bare barnet får lagt seg tilsvarende tidlig om kvelden slik at søvn ikke blir mangel. Men å være 10 timer på skolen totalt sett er mye! Det er mye bedre å bli hentet tidligere om ettermiddagene. Særlig i vinterhalvåret da barna er mye inne på sfo og blir utrolig slitne av mye folk rundt seg etter en lang dag. Det er høylydt på sfo som regel. Om våren og høsten så er de så mye ute at de ikke blir så slitne i hodet sitt, men mer i kroppen. Men hvis jeg forstår deg rett så gjelder det to dager i uka og den 3 arbeidsdagen din så henter du han klokka 13, da er det sikkert levelig for gutten alikevel med ordningen. Du får se det ann hvordan det går. Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger. ''Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger.'' Enig i at det ikke er ideelt med så lange dager, men du må ikke glemme at barnehage er noe helt annet enn skole og SFO. Mer voksenkontakt og dessuten innlagte hvilepauser, de minste sover dessuten gjerne en time eller to i løpet av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ikke nødvendigvis mer jobbing. Mer intensiv jobbing og mer ansvar - men ikke nødvendigvis overtid. På min jobb får jeg kanskje valget om å søke på en mellomlederstilling eller forbli der jeg er (der jeg har vært i 12 år). Siden jeg nå er ferdig med "barneproduksjonsårene" er det fristende å prøve noe nytt - men jeg kommer til å stå på at jeg ikke vil jobbe mer enn 80% hvis det blir aktuelt. oppgavene blir mer ansvarsfulle og mer interessante, og lønna blir litt bedre. Mannen min og jeg må bli flinkere til å komme oss ut av huset litt tidligere, slik at vi får mer ut av ettermiddagene. Det tror jeg vi fint kan kombinere med familien :-) Så spennende med den mellomlederstillinga! Stå på ditt og sørg for å få 80% stilling - det må kunne gå an å tenke familievennlighet for ledelsen selv om det er snakk om mer ansvar i jobben. Lykke til, jeg er spent på om du går for den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''Og jeg forstår ikke hvordan folk kan trives med å være så lite hjemme med sine små..'' Jobber ikke mannen din heller? Eller er det slik at med "folk" mener du egentlig kvinner? Godt sagt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er kanskje ikke nødvendig å dra det helt ut i det ekstreme og gå i skyttergraven med en eneste gang? Vi gjør alle de valgene som føles riktige for oss til enhver tid og som vi har mulighet for å gjøre. Noen ganger er det slik at historien (vår egen eller samfunnets) viser oss at det ikke var det optimale likevel. Margreth Olin skriver slik: "Det var ikke barna som hindret våre mødre i å leve verdige liv. Barn hindrer ikke voksne i å leve i sannhet. Barn knytter menn og kvinner uløselig til hverandre. Vi eier med ett hverandres tid, og vi må gjøre avtaler. Barnet har også tid. En tid for mamma. En tid for pappa. En tid for barnehage. Barnet gråter og trenger nærhet, trenger beskyttelse. Hun trenger oss. Så vokser hun, holder hendene over hodet og viser hvor stor hun er. Du klapper og ler slik stolte fedre gjør, og da smiler hun slik en datter kun smiler til sin far. (...) Å studere og jobbe er gaver. Avgjørende gaver. Å få barn har vært et under. Alt har sin tid." Fine ord 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 9 timer om dagen???!!! Er det verste jeg har hørt. *sjokkert* Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det... ''Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det...'' Fint du dropper det . Jeg stusser bestandig om foreldre (les: mødre) mener vitsen med å få barn er å tilbringe dagen sammen med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg synes det kommer an på både hvordan deres SFO er, hvordan deres 7-åring er (i døgnrytmen) og totalen for familien. Noen SFO-tilbud er slik at ungene ikke trives der, eller har så dårlige fysiske forhold (luft, støy,...) at man blir sliten bare av å oppholde seg der. Da er det jo ingen god løsning å være der såpass lenge før skoledagen starter. Synes junior det er trivelig der og dere klarer å få til tidlige morgener uten stress, blir det noe helt annet. Mange her vet ikke hvordan det er å bo i f.eks. randkommunene rundt en storby. Mange barn er vant til å bli levert i barnehagen fra 0700 fra de er små, fordi foreldrene f.eks. pendler fra bostend i Akershus til jobb i Oslo. Det er tusenvis av barn som har vokst opp med akkurat dette, så _uforsvarlig_ er det ikke. Men dersom det betyr at hele familien stresser søvnige og gretne rundt hver morgen, er det jo ikke noe _hyggelig_. Da synes jeg nok man heller bør vurdere andre løsninger. Generelt er det ofte bedre for barn å komme tidlig enn å bli hentet sent. Men barn er forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meimei Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ja, barna er nok ikke så fryktelig interessert i om foreldrene er ledere eller bare "vanlige" lønnsmottakere - men samtidig er det jo viktig å ha foreldre som trives i jobben sin - og hvis et skritt opp på karrierestigen medfører økt trivsel for foreldrene, så kan barna også merke det på at foreldrene trives på jobben sin! Ser at mange råder trådstarter til å redusere arbeidstiden sin. Da får vi nok en generasjon kvinner som betaler prisen for familielivet og ender opp som minstepensjonister. Begriper ikke at kvinner aldri lærer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3-barns mammaen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nå må du ikke ta alle barnehagebarn under ett da .... Vi leverte kl 0630 i barnehagen og hentet ca 1530, altså var barna våre i barnehagen ca 9 timer. Sjeldent og aldri vi møtte sure barn når vi hentet. Vi hadde barna våre i en privat barnehage med masse masse aktiviteter, kanskje det er barnahagen det kommer an på. Jeg tror mange av "tantene" har mer vondt av at barna er så lenge i barnehagen enn barna selv. Og jeg synes det er forferdelig slemt som barnehageansatt å komme med slike stikk til foreldre som fra før av henger i stroppen og sikkert våkner med kjempesvart samvittighet. Likestillingens pris er at begge må jobbe ute, sånn er det bare. Så må vi begynne å innse at kanskje de færreste kvinner kan og bør velge redusert arbeid. Jeg tror at det viktigste er hvordan vi fyller fritiden vår sammen med barna, ikke hvorvidt poden er 1/2 eller 1 time mer på sfo og barnehage enn naboens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 '' slik at vi var på jobb ca 9. Med det resultat at vi sjelden var hjemme før ca 16.30.'' Men om man er på jobb kl. 9 og er hjemme 16.30 kan man umulig ha full stilling? Jeg jobber fra 9 til 16 de dagene jeg jobber, og tar den siste halvtimen på pc hjemme om kvelden etter at ungene er lagt. Noen kvelder blir det 1- 1,5 timer, andre kvelder tar jeg helt fri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Verden hadde nok blitt et bedre sted, det tror jeg. Ser jo bare hvordan utviklingen har gått, verden blir bare kaldere og kaldere. Folk glemmer å bry seg om hverandre, det er bare meg og mitt. Karriere og penger betyr alt for mye. Men det er min mening. Man innvisterer i barna sine, og å oppdra dem er den viktigste jobben vi har! Og den best betalte! Jada Verden hadde nok blitt et bedre sted. Men det er fantasi. Hverdagen er helt annerledes. Vi skal være glad for at SFO finnes. I disse dager med høy rente er det mange som sliter økonomisk selv om de jobber fullt. Jeg arbeider selv i redusert stilling, men det er mest for å greie å være mor etter at jeg er ferdig på jobb. Jeg har også råd til det. Hva som er det ideelle og hva som er virkelighet er to helt forskjellige ting. Det er ikke sikkert at kvaliteten på samværet med barna blir bedre om hun leverer kl 08 istedet for kl 07. Det hele er avhengig hvor god man er til å planlegge og legge til rette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.