Gå til innhold

Levere 7-åring kl 7 på sfo?

Gjest bekymretnåja

Anbefalte innlegg

Så spennende med den mellomlederstillinga! Stå på ditt og sørg for å få 80% stilling - det må kunne gå an å tenke familievennlighet for ledelsen selv om det er snakk om mer ansvar i jobben.

Lykke til, jeg er spent på om du går for den. :)

Ja, det er spennende. Den er ikke utlyst ennå, men jeg er jo med i strategi og planleggingsarbeid fremover, og i og med at vi har vokst ganske betydelig (både i antall kunder og litt i antall ansatte), er det behov for en mellomleder.

Blir litt lei av samme typer arbeidsoppgaver år ut og år inn, så det kan blir spennende med litt annen vinkling.

Men vi får se. Mulig den skal utlyses eksternt, slik at jeg må konkurrere med en haug med andre, og det kan jo bli litt vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

11

• Bookworm

7

• Janna

4

• ....AV

4

Mest aktive i denne tråden

Nå vet ikke jeg hvordan din 7-åring er og hvor langt det er til skolen. Men min datter har i hvert fall gått til og fra skolen selv fra 7-års alder. Hun kommer gjerne hjem litt før oss voksne, og da ringer hun og sier at hun har kommet hjem. På den måten justerer hun lengden på dagen sin selv.

Snakk med sønnen din og hør hva han ønsker. Hvis skolen begynner f.eks. 8:30, kan du ikke ringe hjem til ham kl 8 og si at "nå må du kle på deg og gå på skolen". Da får han et valg, enten tidlig start og lange dager, eller mer ansvar og styre dagen selv. Hvis han ikke er klar for dette nå, er det kanskje ikke så lenge til han blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange av "tantene" har mer vondt av at barna er så lenge i barnehagen enn barna selv. Og jeg synes det er forferdelig slemt som barnehageansatt å komme med slike stikk til foreldre som fra før av henger i stroppen og sikkert våkner med kjempesvart samvittighet.

Likestillingens pris er at begge må jobbe ute, sånn er det bare. Så må vi begynne å innse at kanskje de færreste kvinner kan og bør velge redusert arbeid.

Jeg tror at det viktigste er hvordan vi fyller fritiden vår sammen med barna, ikke hvorvidt poden er 1/2 eller 1 time mer på sfo og barnehage enn naboens.

Helt enig med deg i at dette er en uheldig holdning for folk som jobber i barnehage. Jeg tror imidlertid dette synet er i ferd med å endre seg, i takt med at barnehagens innhold og oppgave blir tydeligere, og de ansatte blir stadig dyktigere og mer profesjonelle i arbeidet sitt. En dyktig barnehageansatt sørger for at barnehagedagen blir god for all barn, uavhengig av hvor lang tid de tilbringer der. Dersom barna har lang oppholdstid, må de ansatte tilpasse dagsrytmen til dette, og sørge for rolige perioder og tid til hvile.

De barnehageansatte har misforstått sin rolle fullstendig hvis de bidrar til å gi foreldre dårlig samvittighet for at de benytter seg av tilbudet. Da innrømmer de jo samtidig at det tilbudet de gir og det arbeidet de utfører ikke holder mål. Det kan vel ingen med et snev av yrkesstolthet leve med?

Et problem i barnehagene har vært at de i mange år har rekruttert fra hjemmeværende kvinner, ofte til deltidsstillinger. Dette har særlig vært tilfelle for assistentjobbene. Disse kvinnene har trolig et stort behov for å rettferdiggjøre egne valg, og forfekter derfor synspunkt som ikke er forenelig med de krav en bør ha til barnehageansatte i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg jobber fra 9 til 16 de dagene jeg jobber, og tar den siste halvtimen på pc hjemme om kvelden etter at ungene er lagt. Noen kvelder blir det 1- 1,5 timer, andre kvelder tar jeg helt fri.

Ok :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kopierer inn denne til deg, fra et svar lenger ned her

Å stå tidlig opp er ikke noe problem hvis bare barnet får lagt seg tilsvarende tidlig om kvelden slik at søvn ikke blir mangel.

Men å være 10 timer på skolen totalt sett er mye! Det er mye bedre å bli hentet tidligere om ettermiddagene. Særlig i vinterhalvåret da barna er mye inne på sfo og blir utrolig slitne av mye folk rundt seg etter en lang dag. Det er høylydt på sfo som regel. Om våren og høsten så er de så mye ute at de ikke blir så slitne i hodet sitt, men mer i kroppen.

Men hvis jeg forstår deg rett så gjelder det to dager i uka og den 3 arbeidsdagen din så henter du han klokka 13, da er det sikkert levelig for gutten alikevel med ordningen. Du får se det ann hvordan det går.

Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger.

''De barnehageansatte har misforstått sin rolle fullstendig hvis de bidrar til å gi foreldre dårlig samvittighet for at de benytter seg av tilbudet. Da innrømmer de jo samtidig at det tilbudet de gir og det arbeidet de utfører ikke holder mål. Det kan vel ingen med et snev av yrkesstolthet leve med?''

Kan ikke si meg mer enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De barnehageansatte har misforstått sin rolle fullstendig hvis de bidrar til å gi foreldre dårlig samvittighet for at de benytter seg av tilbudet. Da innrømmer de jo samtidig at det tilbudet de gir og det arbeidet de utfører ikke holder mål. Det kan vel ingen med et snev av yrkesstolthet leve med?''

Kan ikke si meg mer enig

Helt enig. Jeg har hatt et av mine barn i en familiebarnehage. Der var det direkte press fra dun som drev barnehagen om å holde barnet hjemme hvis jeg selv hadde fri. Hun ble sur hvis jeg hadde fri, leverte ungen og dro på ikea.

Jeg har senere fått et inntrykk av at det er en vanlig oppfatning blant drivere av fam. bhger at de som holder ungene hjemme når de selv har fri er gode mødre. Helt sykt. Aldri mer fam. bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Jeg har hatt et av mine barn i en familiebarnehage. Der var det direkte press fra dun som drev barnehagen om å holde barnet hjemme hvis jeg selv hadde fri. Hun ble sur hvis jeg hadde fri, leverte ungen og dro på ikea.

Jeg har senere fått et inntrykk av at det er en vanlig oppfatning blant drivere av fam. bhger at de som holder ungene hjemme når de selv har fri er gode mødre. Helt sykt. Aldri mer fam. bhg.

Sånn var det ikke i vår familiebarnehage, altså, vi var kjempefornøyde og hadde begge ungene der til de var 4 og måtte over i vanlig barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det ikke i vår familiebarnehage, altså, vi var kjempefornøyde og hadde begge ungene der til de var 4 og måtte over i vanlig barnehage.

Da var dere heldige. Eller kanskje jeg var uheldig. Jeg byttet familie barnehage etter et år. Det ble litt bedre, men mye mas om å hente tidlig på fredager og fri i høstferie/ vinterferie osv. Slitsomt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg har lagt ned mye jobb i å gi ungene kortere dager på sfo og i sin tid i barnehagen, og føler at de har hatt mye igjen for det. Så hvis han blir sliten og trøtt så ville jeg nok forsøkt å finne en løsning hvor han slapp den stunden på morgenen.

Men du kan jo se det an. Blir han ikke spes sliten av det så er det jo ikke noe problem for ham kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det...''

Fint du dropper det :). Jeg stusser bestandig om foreldre (les: mødre) mener vitsen med å få barn er å tilbringe dagen sammen med dem.

Fint folk er ulike :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*slår av pc'en*

*slukker lyset*

*går inn til ungene, snur dyna, og sjekker at alt er ok*

*prøver å få med meg en sovende mann fra sofaen og opp trappa og opp i senga*

*tar av linsene*

*tisser*

*pusser tennene*

*tasser i seng*

*sover*

Hi, hi, jeg tror jeg var i seng FØR deg ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg forstår ikke hvordan folk kan trives med å være så lite hjemme med sine små..''

Jobber ikke mannen din heller? Eller er det slik at med "folk" mener du egentlig kvinner?

Joda, min mann jobber. Men han jobber skift, så han har mye fri.

Han jobber aldri overtid, om ikke sjefen er heeelt i krise, da stiller han jo opp!

Så han ser ungene kjempe masse han :0)

Og så lenge jeg er hjemme har mulighet til å være sammen som familie hver gang han har fri, uavhengig om det er ettermiddag eller formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si dette, og det gjelder forhåpentligvis ikke deg...

De mødrene jeg kjenner som er hjemme med barna sine, burde heller sørge for å sende de i barnehagen. Mødrene sover til midt på dagen, sitter ved PC'n og ungene flyr rundt med boller og sjokoladeplata i handa, i det hele tatt en "la det suse holdning".

Utdannelse gjør nok noe med mennesker, de blir mer reflekterte og får en annen holdning til samfunn og da også barneoppdragelse. Det er jo ofte slik at de som har utdannelse ønsker å jobbe og bidra til samfunnet i tillegg til å oppdra barn og styre AS heimen. Og de fleste jeg kjenner klarer dette utmerket :-)

Vet at det selvfølgelig finnes unntak fra det jeg skriver her... men det er desverre en sannhet i det...

Man kan ha utdannelse fordi om man velger gå hjemme når man får barn...

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver, heldigvis!

Men klart vi sover lenger om morraen enn de som må rekke jobb og barnehage. Vi slipper det stresset og har muligheten til å ta det i vårt tempo, uten at vi sover bort hele dagen :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det egentlig så trist at også kvinnene har kommet seg ut i arbeidslivet, er blitt økonomisk selvstendige og at vi er langt mer likestilt enn våre mødre? Er ikke så sikker på det! *S*

Er enig i at barna ideelt sett burde se foreldrene noe mer enn mange gjør i dag, i min verden ville det ideelle vært at vi begge jobbet kanskje 70-80%. Men det er ikke alltid så lett å få til i praksis, særlig ikke om man ønsker å bevare oppgaver og ansvar på jobben.

Nei, det er jo denne likesillingen da...Uff, er litt lei av det der...

Klart mann og kvinne skal ha like rettigheter på like jobber ovs..

Men jeg vil heller være litt gammeldags ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, det er jo denne likesillingen da...Uff, er litt lei av det der...

Klart mann og kvinne skal ha like rettigheter på like jobber ovs..

Men jeg vil heller være litt gammeldags ;0)

Ok, deg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn har vi det

9 timer om dagen???!!!

Er det verste jeg har hørt. *sjokkert*

Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn.

Men skal droppe det...

Det er da ikke noe uvanlig at barna er i barnehage/sfo-skole 9 timer om dagen.

Sønnen vår har vært i barnehagen/sfo stort sett 8 - 8 1/2 time hver dag siden han var 1 år. Ja, han måtte begynne i barnehage når han var 1 år. Han er nå 6 1/2 år. Trives på sfo og trivdes i barnehagen da han gikk der.

Det var det korteste vi klarte og klarer, vi jobber og må jobbe fulltbegge foreldrene. Jeg jobber fra 8-16, da drar jeg rett avgårde og henter han så fort det lar seg gjøre, men hender det tar votter og vinter å komme fram i trafikken. Far begynner på jobb 9, så han leverer på sfo 0830. Sønnen lider heller ikke av å være der de lange dagene. Har vi hatt fri så har så klart gutten vært hjemme med oss.

Sånn blir det fortsatt hos oss, sånn er bare hverdagen nødt til å være for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Verden hadde nok blitt et bedre sted, det tror jeg.

Ser jo bare hvordan utviklingen har gått, verden blir bare kaldere og kaldere. Folk glemmer å bry seg om hverandre, det er bare meg og mitt. Karriere og penger betyr alt for mye.

Men det er min mening.

Man innvisterer i barna sine, og å oppdra dem er den viktigste jobben vi har! Og den best betalte!

Det er faktisk noen av oss som lever for andre ting enn barna våre også :)

Jeg sier ikke at hun ikke er det viktigste jeg har - men samtidig har jeg meg, og JEG trenger noen utfordringer på andre plan enn barneoppdragelse også.

Jeg hatet å være hjemme i permisjon, jeg har vært sykemeldt over en lang periode og hatet det tilsvarende.

Jeg må faktisk bruke meg selv for å kunne trives, og det får jeg ikke gjort om jeg skulle vært hjemme størsteparten av tiden.

Det gir meg også overskudd til å være mer positiv den tiden vi har sammen, til å oppleve nye ting, reise nye steder, osv.

Det er ikke så mange andre femåringer jeg vet om som har vært med på alt det Billa har vært med på. Det kunne hun ikke vært om jeg ikke hadde tjent nok penger til å gjøre de tingene, eller blitt kjent med de menneskene vi kjenner rundt om i verden.

Så jeg tror ikke hun har det noe dårliger enn dine barn likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe uvanlig at barna er i barnehage/sfo-skole 9 timer om dagen.

Sønnen vår har vært i barnehagen/sfo stort sett 8 - 8 1/2 time hver dag siden han var 1 år. Ja, han måtte begynne i barnehage når han var 1 år. Han er nå 6 1/2 år. Trives på sfo og trivdes i barnehagen da han gikk der.

Det var det korteste vi klarte og klarer, vi jobber og må jobbe fulltbegge foreldrene. Jeg jobber fra 8-16, da drar jeg rett avgårde og henter han så fort det lar seg gjøre, men hender det tar votter og vinter å komme fram i trafikken. Far begynner på jobb 9, så han leverer på sfo 0830. Sønnen lider heller ikke av å være der de lange dagene. Har vi hatt fri så har så klart gutten vært hjemme med oss.

Sånn blir det fortsatt hos oss, sånn er bare hverdagen nødt til å være for oss.

Ja, man tar forskjellige valg.

Personlig ville jeg aldr i verden hatt det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi, jeg tror jeg var i seng FØR deg ;0)

Huff, det ble seint... Glemte å ta pennicillintabletten min :-(

Men jeg fikk sove til halv ni, så jeg er opplagt i dag :-)

Ha en fin dag!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn har vi det

Ja, man tar forskjellige valg.

Personlig ville jeg aldr i verden hatt det slik.

Nei, deg om det.

Hva om du og mannen din skulle gå fra hverandre? Hva har du å leve av da?

Når dere blir gamle, og mannen din dør før deg, eller forlater deg. Minstepensjonist. Er ikke mye å leve av.

Er kanskje ikke så veldig lett å komme seg tilbake i jobb igjen etter mange år som hjemmeværende?

I tillegg trives jeg på jobb, har andre voksne å snakke med, drøfte ting med. Snakke om andre ting enn barneoppdragelse.

Det er også viktig for meg at jeg kan kunne forsørge meg selv om mine barn, selv om vi er lykkelige sammen, sambo og jeg, og har vært det i mange år.

Trivdes godt når jeg hadde permisjon hjemme med barna, men når året var godt lengtet jeg tilbake til jobb igjen. Til å være en voksen sammen andre voksne. Nei, jammen godt vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...