Gjest Elextra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nei, deg om det. Hva om du og mannen din skulle gå fra hverandre? Hva har du å leve av da? Når dere blir gamle, og mannen din dør før deg, eller forlater deg. Minstepensjonist. Er ikke mye å leve av. Er kanskje ikke så veldig lett å komme seg tilbake i jobb igjen etter mange år som hjemmeværende? I tillegg trives jeg på jobb, har andre voksne å snakke med, drøfte ting med. Snakke om andre ting enn barneoppdragelse. Det er også viktig for meg at jeg kan kunne forsørge meg selv om mine barn, selv om vi er lykkelige sammen, sambo og jeg, og har vært det i mange år. Trivdes godt når jeg hadde permisjon hjemme med barna, men når året var godt lengtet jeg tilbake til jobb igjen. Til å være en voksen sammen andre voksne. Nei, jammen godt vi er forskjellige. Slik tenker jeg også. Men det er jo greit at man har mulighet til å velge selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takk og lov Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er faktisk noen av oss som lever for andre ting enn barna våre også Jeg sier ikke at hun ikke er det viktigste jeg har - men samtidig har jeg meg, og JEG trenger noen utfordringer på andre plan enn barneoppdragelse også. Jeg hatet å være hjemme i permisjon, jeg har vært sykemeldt over en lang periode og hatet det tilsvarende. Jeg må faktisk bruke meg selv for å kunne trives, og det får jeg ikke gjort om jeg skulle vært hjemme størsteparten av tiden. Det gir meg også overskudd til å være mer positiv den tiden vi har sammen, til å oppleve nye ting, reise nye steder, osv. Det er ikke så mange andre femåringer jeg vet om som har vært med på alt det Billa har vært med på. Det kunne hun ikke vært om jeg ikke hadde tjent nok penger til å gjøre de tingene, eller blitt kjent med de menneskene vi kjenner rundt om i verden. Så jeg tror ikke hun har det noe dårliger enn dine barn likevel ''Det er ikke så mange andre femåringer jeg vet om som har vært med på alt det Billa har vært med på. Det kunne hun ikke vært om jeg ikke hadde tjent nok penger til å gjøre de tingene, eller blitt kjent med de menneskene vi kjenner rundt om i verden.'' Takk og lov for at vi ikke alltid trenger godt betalt jobber for å finne på noe med barna våre !!! Er sikker på at mange mange andre 5 åringer har like gode minner om ting de gjør med foreldrene sine som er helt gratis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er faktisk noen av oss som lever for andre ting enn barna våre også Jeg sier ikke at hun ikke er det viktigste jeg har - men samtidig har jeg meg, og JEG trenger noen utfordringer på andre plan enn barneoppdragelse også. Jeg hatet å være hjemme i permisjon, jeg har vært sykemeldt over en lang periode og hatet det tilsvarende. Jeg må faktisk bruke meg selv for å kunne trives, og det får jeg ikke gjort om jeg skulle vært hjemme størsteparten av tiden. Det gir meg også overskudd til å være mer positiv den tiden vi har sammen, til å oppleve nye ting, reise nye steder, osv. Det er ikke så mange andre femåringer jeg vet om som har vært med på alt det Billa har vært med på. Det kunne hun ikke vært om jeg ikke hadde tjent nok penger til å gjøre de tingene, eller blitt kjent med de menneskene vi kjenner rundt om i verden. Så jeg tror ikke hun har det noe dårliger enn dine barn likevel Ja man tar forskjellige valg. Jeg har også behov for å ta vare på meg selv, og det gjør jeg også. Jeg har hobbyer som gir meg utfordringer. Men har kanskje ikke så store krav for hva jeg trenger for å ha det bra. Og våre barn har også opplevd mye gøy, men ikke alt gøy trenger koste penger.... Vi bruker mye skogen til hverdags, der elsker ungene og være. Og ofte har jeg med nabo ungene etter de kommer hjem, de nyter det :0) Det som koster masse penger, det sparer alle til, så gleder vi oss underveis, og ungene lærer at alt ikke er gratis. Jeg mener ikke at din jente har det fælt, jeg sier bare at slik kunne aldri vi hatt det her. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nei, deg om det. Hva om du og mannen din skulle gå fra hverandre? Hva har du å leve av da? Når dere blir gamle, og mannen din dør før deg, eller forlater deg. Minstepensjonist. Er ikke mye å leve av. Er kanskje ikke så veldig lett å komme seg tilbake i jobb igjen etter mange år som hjemmeværende? I tillegg trives jeg på jobb, har andre voksne å snakke med, drøfte ting med. Snakke om andre ting enn barneoppdragelse. Det er også viktig for meg at jeg kan kunne forsørge meg selv om mine barn, selv om vi er lykkelige sammen, sambo og jeg, og har vært det i mange år. Trivdes godt når jeg hadde permisjon hjemme med barna, men når året var godt lengtet jeg tilbake til jobb igjen. Til å være en voksen sammen andre voksne. Nei, jammen godt vi er forskjellige. Jeg legger bort penger til min pensjon hver mnd. Og om vi en gang skulle reise fra hverandre klarer jeg meg utmerket.Vi har nemlig valgt å ikke låne så mye penger. Jeg kan få jobb når jeg vil, men akkurat nå vil jeg være hjemme. Og fordi om jeg går hjemme treffer jeg jo andre voksne... Og fordi om man går hjemme kan man snakke om annet enn barneoppdragelse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Huff, det ble seint... Glemte å ta pennicillintabletten min :-( Men jeg fikk sove til halv ni, så jeg er opplagt i dag :-) Ha en fin dag!!!!! Deilig å sove litt! Ha en fin dag du også :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn har vi det Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Slik tenker jeg også. Men det er jo greit at man har mulighet til å velge selv. Ja, absolutt. Det er vel da ting funker best, når vi kan få lov til å gjøre som det passer oss og vår familie best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn har vi det Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg legger bort penger til min pensjon hver mnd. Og om vi en gang skulle reise fra hverandre klarer jeg meg utmerket.Vi har nemlig valgt å ikke låne så mye penger. Jeg kan få jobb når jeg vil, men akkurat nå vil jeg være hjemme. Og fordi om jeg går hjemme treffer jeg jo andre voksne... Og fordi om man går hjemme kan man snakke om annet enn barneoppdragelse! Godt vi kan gjør som vi synes er best for våre familier, og at det fungerer godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Godt vi kan gjør som vi synes er best for våre familier, og at det fungerer godt. Heldigvis :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Sånn var det ikke i vår familiebarnehage, altså, vi var kjempefornøyde og hadde begge ungene der til de var 4 og måtte over i vanlig barnehage. Samme erfaring her. Mine gutter startet i en flott familbarnehage og var der til de var 3,5. Jeg vurderte aldri den kommunale barnehagen som aldri kunne konkurere med det opplegget vi fikk i familiebarnehagen; voksne damer kombinert med unge studenter skapte et ualminnelig stabilt og trygt miljø for gutta våre. På tre år i den barnehagen møtte vi aldri på en vikar. Det var ti barn der på det meste og alle barna fikk full oppmerksomhet. Skulle de sove 40 minutter ordnet de det, skulle de ikke sove i det hele tatt så var det like greitt. En rolig og god atmosfære der man alltid møtte strålende barn når man skulle hente. For ikke å snakke om varm lunch hver dag, uten noe tillegg i pris *mimre*.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier en barnehageansatt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''De barnehageansatte har misforstått sin rolle fullstendig hvis de bidrar til å gi foreldre dårlig samvittighet for at de benytter seg av tilbudet. Da innrømmer de jo samtidig at det tilbudet de gir og det arbeidet de utfører ikke holder mål. Det kan vel ingen med et snev av yrkesstolthet leve med?'' Kan ikke si meg mer enig Så du mener at barna har godt av å tilbringe så lenge i barnehagen hver dag istedenfor å få lov til å være sammen med foreldrene sine? Du er heldig hvis du ALDRI har opplevd et slitent barn etter en lang dag i barnehagen din. Vi opplever samtidig at hvis vi ringer foreldre om at deres barn har en dårlig dag og ser sykt ut og er slapp , at noen av disse foreldrene ikke kommer for å hente barnet sitt tidligere. Det sier meg at jobb og karriere kommer først og hva er vitsen med barn da? Man skal ta seg tid til å få barn. Barnehage er flott hvis det balanseres mellom den og foreldre. Men når foreldre ikke er sammen med sine barn mer enn 3-4 timer i hverdagen så er det ikke lenger bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Så du mener at barna har godt av å tilbringe så lenge i barnehagen hver dag istedenfor å få lov til å være sammen med foreldrene sine? Du er heldig hvis du ALDRI har opplevd et slitent barn etter en lang dag i barnehagen din. Vi opplever samtidig at hvis vi ringer foreldre om at deres barn har en dårlig dag og ser sykt ut og er slapp , at noen av disse foreldrene ikke kommer for å hente barnet sitt tidligere. Det sier meg at jobb og karriere kommer først og hva er vitsen med barn da? Man skal ta seg tid til å få barn. Barnehage er flott hvis det balanseres mellom den og foreldre. Men når foreldre ikke er sammen med sine barn mer enn 3-4 timer i hverdagen så er det ikke lenger bra. 3-4 timer, og da er du raus! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier en barnehageansatt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nå må du ikke ta alle barnehagebarn under ett da .... Vi leverte kl 0630 i barnehagen og hentet ca 1530, altså var barna våre i barnehagen ca 9 timer. Sjeldent og aldri vi møtte sure barn når vi hentet. Vi hadde barna våre i en privat barnehage med masse masse aktiviteter, kanskje det er barnahagen det kommer an på. Kanskje sov dine barn lenger i barnehagen som gjorde at de ikke var så trøtte. Men vi får beskjed av noen foreldre om at deres 1.5 årige barn skal kun sove i 1 time om dagen. Da er det faktisk ikke rart at barnet blir utslitt til slutt. Og i de fleste barnehager er det 20-30 barn på en småbarnsavdeling som gjør at det ikke finnes et fang til alle barna når de har behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Så du mener at barna har godt av å tilbringe så lenge i barnehagen hver dag istedenfor å få lov til å være sammen med foreldrene sine? Du er heldig hvis du ALDRI har opplevd et slitent barn etter en lang dag i barnehagen din. Vi opplever samtidig at hvis vi ringer foreldre om at deres barn har en dårlig dag og ser sykt ut og er slapp , at noen av disse foreldrene ikke kommer for å hente barnet sitt tidligere. Det sier meg at jobb og karriere kommer først og hva er vitsen med barn da? Man skal ta seg tid til å få barn. Barnehage er flott hvis det balanseres mellom den og foreldre. Men når foreldre ikke er sammen med sine barn mer enn 3-4 timer i hverdagen så er det ikke lenger bra. Skriver under på denne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scapa_c (som også er bhgansatt) Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Å stå tidlig opp er ikke noe problem hvis bare barnet får lagt seg tilsvarende tidlig om kvelden slik at søvn ikke blir mangel. Men å være 10 timer på skolen totalt sett er mye! Det er mye bedre å bli hentet tidligere om ettermiddagene. Særlig i vinterhalvåret da barna er mye inne på sfo og blir utrolig slitne av mye folk rundt seg etter en lang dag. Det er høylydt på sfo som regel. Om våren og høsten så er de så mye ute at de ikke blir så slitne i hodet sitt, men mer i kroppen. Men hvis jeg forstår deg rett så gjelder det to dager i uka og den 3 arbeidsdagen din så henter du han klokka 13, da er det sikkert levelig for gutten alikevel med ordningen. Du får se det ann hvordan det går. Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger. ''Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger.'' Da må jo du som bhgansatt hjelpe med å legge til rette for disse barna da, slik at det ikke er fullt så synd på dem selvom de er slitne og trøtte på slutten av dagen! Neida, det er ikke rart de er slitne; de har jo lange dager i bhg de barna som har foreldre som ikke kan skreddersy arbeidstiden sin etter bhg og barna. MEN de dør ikke av det heller! Synes det er veldig opp til bhg jeg da, å gjøre de lange dagene til disse barna gode slik at selvom de er slitne så har de det bra kl 16:30. Det hjelper jo ikke akkurat at personalet sitter og lyser utålmodighet og oppgitthet når slitne og kanskje litt stressa foreldre kommer for å hente barnet sitt. De trenger ikke å få høre dag etter dag hvor slitent barnet er; det klarer de sikkert både å gjette seg til og å se helt av seg selv....! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''Det er ikke så mange andre femåringer jeg vet om som har vært med på alt det Billa har vært med på. Det kunne hun ikke vært om jeg ikke hadde tjent nok penger til å gjøre de tingene, eller blitt kjent med de menneskene vi kjenner rundt om i verden.'' Takk og lov for at vi ikke alltid trenger godt betalt jobber for å finne på noe med barna våre !!! Er sikker på at mange mange andre 5 åringer har like gode minner om ting de gjør med foreldrene sine som er helt gratis. For all del, men vi synes det er gøy å mate giraffer, holde koalaer, og snorkle med Nemo f.eks 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier en barnehageansatt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''Det som er mye verre er barnehagebarn som hver dag er 9-10 timer i barnehagen. De har det forferdelig på slutten av dagen. Slitne og ikke på lag. Stakkars unger.'' Da må jo du som bhgansatt hjelpe med å legge til rette for disse barna da, slik at det ikke er fullt så synd på dem selvom de er slitne og trøtte på slutten av dagen! Neida, det er ikke rart de er slitne; de har jo lange dager i bhg de barna som har foreldre som ikke kan skreddersy arbeidstiden sin etter bhg og barna. MEN de dør ikke av det heller! Synes det er veldig opp til bhg jeg da, å gjøre de lange dagene til disse barna gode slik at selvom de er slitne så har de det bra kl 16:30. Det hjelper jo ikke akkurat at personalet sitter og lyser utålmodighet og oppgitthet når slitne og kanskje litt stressa foreldre kommer for å hente barnet sitt. De trenger ikke å få høre dag etter dag hvor slitent barnet er; det klarer de sikkert både å gjette seg til og å se helt av seg selv....! Skulle veldig gjerne hatt 10 knefang slik at alle barna kunne sittet og kost på slutten. Men dessverre slik vet du jo at virkeligheten ikke er. Og når foreldrene har sine ønsker om sovetid som for mange av barna er alt for lite så sier det seg selv at man synes synd på barna. Hadde vært bra om det hadde blitt inført 7,5 - maks 8 timers dag i barnehagen. Det har jo de fleste av oss foreldre som er kjempetrøtte etter en lang arbeidsdag. Og skulle vi ansatte i barnehagen ikke synes synd på barna som har lengre dager enn dette og er ofte utslitte så ville vi jo ikke vist empati og kunne jo ikke vært i jobben vår. Vår jobb er for barnas beste og ikke foreldrene. Om foreldrene blir sure fordi vi vil deres barn det beste så er det noe galt. Et trøtt barn ønsker oppmerksomhet og et godt kosefang å sitte i når det lir på sen ettermiddag. Og det er ikke nok fang til voksne å sitte i. Som ansatt føler man seg jo da utilstrekkelig, men kan ikke gjøre mer enn å sette dem rundt seg og vente. Barna er ikke motakelige for å leke mer eller forming på denne siste biten av dagen. Dette er barn som er på småbarnsavdeling. Fra 8 mnd og oppover til 3 år. Større barn tåler mer, men de dagene som de blir hentet tidligere så løper disse barna rundt og forteller gledesstrålende at i dag skal de tidlig hjem! Klart det gleder oss som jobber med dem! Slikt er ekte glede! De skal være sammen med det kjæreste de har..en mamma eller pappa eller en bestemor/tante. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Skulle veldig gjerne hatt 10 knefang slik at alle barna kunne sittet og kost på slutten. Men dessverre slik vet du jo at virkeligheten ikke er. Og når foreldrene har sine ønsker om sovetid som for mange av barna er alt for lite så sier det seg selv at man synes synd på barna. Hadde vært bra om det hadde blitt inført 7,5 - maks 8 timers dag i barnehagen. Det har jo de fleste av oss foreldre som er kjempetrøtte etter en lang arbeidsdag. Og skulle vi ansatte i barnehagen ikke synes synd på barna som har lengre dager enn dette og er ofte utslitte så ville vi jo ikke vist empati og kunne jo ikke vært i jobben vår. Vår jobb er for barnas beste og ikke foreldrene. Om foreldrene blir sure fordi vi vil deres barn det beste så er det noe galt. Et trøtt barn ønsker oppmerksomhet og et godt kosefang å sitte i når det lir på sen ettermiddag. Og det er ikke nok fang til voksne å sitte i. Som ansatt føler man seg jo da utilstrekkelig, men kan ikke gjøre mer enn å sette dem rundt seg og vente. Barna er ikke motakelige for å leke mer eller forming på denne siste biten av dagen. Dette er barn som er på småbarnsavdeling. Fra 8 mnd og oppover til 3 år. Større barn tåler mer, men de dagene som de blir hentet tidligere så løper disse barna rundt og forteller gledesstrålende at i dag skal de tidlig hjem! Klart det gleder oss som jobber med dem! Slikt er ekte glede! De skal være sammen med det kjæreste de har..en mamma eller pappa eller en bestemor/tante. Uff..Nå fikk jeg tårer i øynene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Uff..Nå fikk jeg tårer i øynene... Av hva da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 9 timer om dagen???!!! Er det verste jeg har hørt. *sjokkert* Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det... Det er greit å ha tatt et valg ifbm hvordan man vil legge opp dagene sine etter at man har fått barn, men å rakke ned på andre for hvordan _de_ har gjort det, synes jeg ikke hører noe sted hjemme, Mora2 - jeg ville bare kommentere det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ''Har lyst å si stakkars unger, og lurer på vitsen med å få barn. Men skal droppe det...'' Fint du dropper det . Jeg stusser bestandig om foreldre (les: mødre) mener vitsen med å få barn er å tilbringe dagen sammen med dem. '' Jeg stusser bestandig om foreldre (les: mødre) mener vitsen med å få barn er å tilbringe dagen sammen med dem.'' Her er det to ytterpunkter i hvordan man kan legge opp livet sitt etter at man har fått barn, og hver enkelt må få ta det valget, uten at andre nødvendigvis må legge seg opp i det og mene at det er feil...DET skjønner ikke jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.