AAA Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det skrives her at foreldre ikke alltid handler utifra hva som er bast for ungene, at mange har egne, egoistiske motiv for de valgene de gjør. Det tror jeg er helt rett for en del som velger et liv der jobb står i sentrum og går foran barnas behov. Men jeg tror at dette også gjelder for en del mødre som velger å være hjemme med barna sine. For å forsvare sitt ønske om å være hjemme, for å rettferdiggjøre det at de velger å stå utenfor arbeidslivet, bruker de barnas behov som vikarierende motiv. Dette er svært ofte kvinner med lav eller ingen utdannelse, og som på ingen måte kan velge og vrake i spennende jobber. Det å skape et ”fiendebilde” av barnehagen og SFO gjør at de kan forsvare sin hjemmetilværelse. Dette handler ikke om barnas behov. Slett ikke alle hjemmeværende mødre er bollebakende tusenkunstnere med kompetanse til å lære sine barn om alle sider av livet. De aller fleste barn har stor glede av å tilbringe mye tid sammen med andre barn og nytte av å lære å omgås andre voksne enn foreldrene. Samtidig har barnehagene fått et helt annet faglig innhold enn tidligere, og i dagens samfunn er det helt nødvendig med en basiskompetanse for å henge med i utdanningsløpet. Dette løpet starter i dag i barnehagen. Mange av disse hjemmeværende mødrene har en overdreven tro på at de selv kan lære ungene hva det måtte være, og at jo mer tid de tilbringer med sine barn, jo bedre. Dette er på mange måter en rotfestet norsk holdning, der barna blir ansett som ”privat eie”. ’I andre land, også i Europa, tenker man at dette er samfunnets barn som har godt av å delta og lære av et liv utenfor hjemmet. Så det jeg ønsker å si er: ja, mange foreldre som jobber livet av seg mens de har små barn handler utfra egoistiske ønske og ikke på bakgrunn av barnas behov. Men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er barnas behov som alltid ligger bak valg om å være mye hjemme når barna er små. Ofte blir barnas behov brukt som vikarierende motiv for å kunne velge å holde seg utenfor arbeidslivet. Vel talt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Poenget er vel hvilke valg man har her og nå og i fremtiden - det man har gjort tidligere får man ikke gjort noe med. Jeg har stor tro på betydningen av at hver og en av oss tar ansvar i våre egne liv og ser alvoret i at de valg vi tar har betydning for vår fremtid. Allikevel mener jeg man skal være ydmyk i forhold til det faktum at det er forskjell på hvilke valgmuligheter mennesker har. "Allikevel mener jeg man skal være ydmyk i forhold til det faktum at det er forskjell på hvilke valgmuligheter mennesker har" Orker ikke å engasjere meg i tråden, men vil bare si at jeg er enig i det du sier her:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg er helt enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.