Gå til innhold

Hvor mye sover babyen din?

Sofline

Anbefalte innlegg

Eller du som ikke har baby lenger, husker du hvor mye h*n/de sov da h*n/de var små?

Jeg er ved å bli gal (eller har jeg kanskje allerede blitt det?) av å få sønnen min på 3,5 mnd til å sove. Det er svært sjelden han sover mer enn tre kvarter av gangen. Og han virker som regel trøtt når han våkner, men det eneste som kan få ham til å sove igjen og bli ved med å sove er bilkjørsel, og jeg verken kan eller har råd til å kjøre rundt med ham i fire fem timer om dagen som han skal sove for å virke uthvilt.

Det eneste tidspunktet på døgnet hvor han er ordentlig våken, blid og aktiv er rett etter at vi har stått opp om morgenen. Nå lurer jeg på om det er normalt? Alle andre jeg har snakket med hittil sier at deres babyer sover to tre lurer om dagen i den alderen og minst 1,5-2 timer av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har alltid sovet mye. Jeg husker ikke akkurat hvordan det var så tidlig, men de sov gjerne 2,5-3 timer i strekk begge to.

Det høres slitsomt ut å ha det slik du har det nå, og det eneste fornuftige jeg kan komme på, er å råde deg til å legge opp løpet litt etter minsten, slik at du også legger deg til å sove litt på dagtid sammen med han. Å ligge og amme er behagelig og søvndyssende for både mor og barn. ;)

Hvordan går navnedebatten hjemme hos dere, forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har inntrykk av at "alt" er normalt. Det er veldig ulikt hvor mye spedbarna sover i døgnet og hvordan dette fordeles.

Sistemann hos meg sov ikke mer enn en time i strekk på dagen etter at han var et par måneder. Men han sov 11 timer om natten i strekk fra han var åtte uker! :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at "alt" er normalt. Det er veldig ulikt hvor mye spedbarna sover i døgnet og hvordan dette fordeles.

Sistemann hos meg sov ikke mer enn en time i strekk på dagen etter at han var et par måneder. Men han sov 11 timer om natten i strekk fra han var åtte uker! :).

Virket han som om han trengte mer søvn på dagtid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har alltid sovet mye. Jeg husker ikke akkurat hvordan det var så tidlig, men de sov gjerne 2,5-3 timer i strekk begge to.

Det høres slitsomt ut å ha det slik du har det nå, og det eneste fornuftige jeg kan komme på, er å råde deg til å legge opp løpet litt etter minsten, slik at du også legger deg til å sove litt på dagtid sammen med han. Å ligge og amme er behagelig og søvndyssende for både mor og barn. ;)

Hvordan går navnedebatten hjemme hos dere, forresten? :)

Jeg uttrykte meg visst litt mangelfullt i hovedinnlegget. Om natten sover han OK, så jeg går ikke med konstant søvnunderskudd.

Navnedebatten... Tja, den endte med at jeg gav meg på alle punkter. Jeg angrer fælt og spekulerer på å rekvirere navneendringspapirer for å legge til et navn, for nå, etter at navnet er meldt til folkeregisteret, er samboeren på gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover ikke lengre om du triller tur, da, rett etter at han har fått bleie og pupp og virker trøtt? Begge mine har likt å sove i vogn sm beveger seg.

Minsten min sov heller ikke lange perioder på dagtid, men hun sov natta rundt (8-11 timer i strekk) fra hun var fire uker, på kun pupp, så jeg turte aldri klage over noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sover ikke lengre om du triller tur, da, rett etter at han har fått bleie og pupp og virker trøtt? Begge mine har likt å sove i vogn sm beveger seg.

Minsten min sov heller ikke lange perioder på dagtid, men hun sov natta rundt (8-11 timer i strekk) fra hun var fire uker, på kun pupp, så jeg turte aldri klage over noe som helst.

Hva er "ikke lange perioder"? :-)

Noen få ganger hjelper det å trille og trille og trille ham, men som oftest våkner han etter "normal" sovetid og ligger og er grinete nede i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "ikke lange perioder"? :-)

Noen få ganger hjelper det å trille og trille og trille ham, men som oftest våkner han etter "normal" sovetid og ligger og er grinete nede i vogna.

Så kort at da jeg hadde fått gjort unna det som ikke gikk an å gjøre med en våken baby - ta en dusj og tømme oppvaskmaskina, feks, så våknet hun. Typisk kortere enn jeg ønsket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort at da jeg hadde fått gjort unna det som ikke gikk an å gjøre med en våken baby - ta en dusj og tømme oppvaskmaskina, feks, så våknet hun. Typisk kortere enn jeg ønsket...

''ta en dusj og tømme oppvaskmaskina, feks, så våknet hun. Typisk kortere enn jeg ønsket...

''

Mao. ikke innberegnet dol-tid. Dårlig, asså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg visst litt mangelfullt i hovedinnlegget. Om natten sover han OK, så jeg går ikke med konstant søvnunderskudd.

Navnedebatten... Tja, den endte med at jeg gav meg på alle punkter. Jeg angrer fælt og spekulerer på å rekvirere navneendringspapirer for å legge til et navn, for nå, etter at navnet er meldt til folkeregisteret, er samboeren på gli.

Go, go, go! *Heier ivrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som her da, bortsett fra at min ikke sover 11 timer i strekk om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som her da, bortsett fra at min ikke sover 11 timer i strekk om natta.

Det var en periode hun gjodre det, da. Hun startet med knapt åtte, så økte det, og nå er vi nede i 9-10 igjen :-( Hun ble to år i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ta en dusj og tømme oppvaskmaskina, feks, så våknet hun. Typisk kortere enn jeg ønsket...

''

Mao. ikke innberegnet dol-tid. Dårlig, asså! ;)

Vanskelige prioriteringer :-/ Dessuten hadde jeg visst dol-overdose....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Minsten her i huset sov ikke mer enn max en halvtime om gangen på dagtid fram til hun var ca 10 mnd. Etter det økte hun gradvis til halvannen-to timer. Hun begynte tidlig å sove lenge om natten. Men det var slitsomt i perioder å aldri ha noe tid til å puste ut på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden mine var babyer, men noe husker man da.:-)

Den eldste, sov maks 9 timer i døgnet. Ca to timer i strekk om natta og 30-60 min på dagtid. Sov hun lenger gikk vi og sjekket hele tiden fordi vi var sikre på at noe var galt. Hun har fremdeles lite søvnbehov.

Nr 2. Kunne sove opp til 5 timer på natta ( men ikke hver natt), og innimellom strekte han dagsøvnen til et par timer. Vanlige var to ganger en time på dagen.

Lillemor kunne sove, i vogn og på armen, et par timer om dagen, Hun sov masse i forhold til sine søsken, men litt mindre enn gjennomsittet i vennegjengen...

Jeg tror det meste er normalt. Ett av barna i barselgruppa til den eldste, sov 18 timer i døgnet ( dobbelt som mye som mitt barn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Virket han som om han trengte mer søvn på dagtid da?

Nei. Han sov jo et par lurer i løpet av dagen den første tiden, men lengste var altså ikke mer enn en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden mine var babyer, men noe husker man da.:-)

Den eldste, sov maks 9 timer i døgnet. Ca to timer i strekk om natta og 30-60 min på dagtid. Sov hun lenger gikk vi og sjekket hele tiden fordi vi var sikre på at noe var galt. Hun har fremdeles lite søvnbehov.

Nr 2. Kunne sove opp til 5 timer på natta ( men ikke hver natt), og innimellom strekte han dagsøvnen til et par timer. Vanlige var to ganger en time på dagen.

Lillemor kunne sove, i vogn og på armen, et par timer om dagen, Hun sov masse i forhold til sine søsken, men litt mindre enn gjennomsittet i vennegjengen...

Jeg tror det meste er normalt. Ett av barna i barselgruppa til den eldste, sov 18 timer i døgnet ( dobbelt som mye som mitt barn!)

Jeg har åpenbart snakket med "feil" folk. Godt det ikke bare er min baby som nesten ikke sover om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...