Gjest bekymretnåja... Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg skrev et innlegg her i går om sønnen vår på 7 år og om å levere han kl. 7 på sfo. I dag har mannen min forhørt seg på jobben sin (en privavat bedrift) om han kan få 10 % omsorgspermisjon for å slippe å levere sønnen så tidlig. Dette trodde de ikke de kunne si ja til. Jeg trodde at en hadde rett på dette når en hadde små barn, innenfor en periode på et par år. Jeg har forsøkt å lese arbeidsmiljøloven § 12, men klarte ikke helt å tyde det som sto der. Er det noen her innne som kan noe om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mxy Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 så vidt meg bekjent har man rett til perm. intil barnet fyller 3 år....desverre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 En har ikke automatisk rett til permisjon fra jobben, selv med små barn. Bedriften kan nekte hvis det medfører vesentlig ulempe for bedriften. Nå har det jo litt betydning hvilken stilling din mann innehar, men slik jeg ser det vil det i veldig mange stillinger medføre vesentlig ulempe at en ansatt er borte 1 time hver dag. Det er veldig vanskelig å erstatte en person for en time hver dag. Da er det enklere å erstatte hele dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 En slik permisjon vil han nok få vansker med å få innvilget ja. Det han har rett på er å gå imidlertidig ned i stilling så lenge barnet er under 10 år så lenge dette ikke medfører noen ulempe for arbeidsgiver. Og det vil jeg jo si at dette gjør da... Men begynner de skolen så sent som kl. 9 da? Her begynner de 8:15. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bekymretnåja... Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 En slik permisjon vil han nok få vansker med å få innvilget ja. Det han har rett på er å gå imidlertidig ned i stilling så lenge barnet er under 10 år så lenge dette ikke medfører noen ulempe for arbeidsgiver. Og det vil jeg jo si at dette gjør da... Men begynner de skolen så sent som kl. 9 da? Her begynner de 8:15. Jeg skrev feil, det skulle stå kl 7 :-) Mannen min begynner kl 7 på sin jobb og vi hadde håpet at han kunne begynne kl 8. Det skulle jo bare være midlertidig frem til sommeren 09. Det ser vel ikke ut til at han kan det da :-( Jeg trodde det var en smal sak jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 En slik permisjon vil han nok få vansker med å få innvilget ja. Det han har rett på er å gå imidlertidig ned i stilling så lenge barnet er under 10 år så lenge dette ikke medfører noen ulempe for arbeidsgiver. Og det vil jeg jo si at dette gjør da... Men begynner de skolen så sent som kl. 9 da? Her begynner de 8:15. ''Men begynner de skolen så sent som kl. 9 da? Her begynner de 8:15.'' Her begynner også skolen kl 9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest attekattenoa Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Han kan søke om redusert arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-2 fjerde ledd. Arbeidsgiver må ha vesentlige ulemper med dette for å kunne si nei. De har ikke lov å si nei hvis det bare er for at det passer litt dårlig. Jeg ville uansett søkt om dette, så får det blir opp til arbeidsgiver å begrunne hvorfor det i tilfelle ikke lar seg gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1218046778' post='3929382] ''Men begynner de skolen så sent som kl. 9 da? Her begynner de 8:15.'' Her begynner også skolen kl 9 Halv ni hos oss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg skrev feil, det skulle stå kl 7 :-) Mannen min begynner kl 7 på sin jobb og vi hadde håpet at han kunne begynne kl 8. Det skulle jo bare være midlertidig frem til sommeren 09. Det ser vel ikke ut til at han kan det da :-( Jeg trodde det var en smal sak jeg... Kommer vel litt an på hva han jobber med? På skoler, i barnehager, på busser, i butikker osv er det jo ikke så lett å bare utsette det en time... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Såvidt jeg vet har man kun krav på dette frem til barnet er tre år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Han kan søke om redusert arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-2 fjerde ledd. Arbeidsgiver må ha vesentlige ulemper med dette for å kunne si nei. De har ikke lov å si nei hvis det bare er for at det passer litt dårlig. Jeg ville uansett søkt om dette, så får det blir opp til arbeidsgiver å begrunne hvorfor det i tilfelle ikke lar seg gjøre. Til gjengjeld har bedriften styringsrett på hvordan denne tiden tas ut og kan dermed kreve at han tar alt i løpet av en dag og da er de like langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Til gjengjeld har bedriften styringsrett på hvordan denne tiden tas ut og kan dermed kreve at han tar alt i løpet av en dag og da er de like langt. Likevel verdt ett forsøk mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Til gjengjeld har bedriften styringsrett på hvordan denne tiden tas ut og kan dermed kreve at han tar alt i løpet av en dag og da er de like langt. Nei - ikke slik jeg leser en kommentar utgave til loven - der står det at man kan ta ut nesten hvordan man vil - enten en dag i uken, arbeidsfrieperioder eller litt hver dag f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Nei - ikke slik jeg leser en kommentar utgave til loven - der står det at man kan ta ut nesten hvordan man vil - enten en dag i uken, arbeidsfrieperioder eller litt hver dag f.eks. Bedriften har en del styringsrett allikevel i forhold til at det ikke skal medføre vesentlig ulempe for dem og da er det f.eks. ikke vanskelig å se at det å være borte ca 1 time hver morgen i en produksjonstilling er vanskelig. Det er enklere for oss som har muligheten til å flekse til en hvis grad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Bedriften har en del styringsrett allikevel i forhold til at det ikke skal medføre vesentlig ulempe for dem og da er det f.eks. ikke vanskelig å se at det å være borte ca 1 time hver morgen i en produksjonstilling er vanskelig. Det er enklere for oss som har muligheten til å flekse til en hvis grad. Hei Dette med vesentlig ulempe synes jeg er så diffust, men det skal gå an å anke et evt. negativt svar til en uavhengig instans, og da skal visstnok vesentlig ulempe være stor for å godtgjøre et avslag - når det er sagt har jeg selv fått avslag fra arbeidsgiver på 10 dagers arbeidsfri periode, selvom begrunnelsen er ivaretakelse av helsen til mitt eget sterkt funksjonshemmede barn.... og det virker da som "vesentlig ulempe" er en enkel måte å avslå på... har ikke anket det. Vil liksom ikke komme i konflikt med arb.giver... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.