Gjest snart barnehage Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har fått brev om at vi har fått barnehageplass i dag. O glede! Aberet er at vi søkte om plass fra 1. desember da permisjonen går ut, og har fått plass fra 1. september. Skjønner at det nok kan bli vanskelig å få forandret på datoen i forhold til barnehagen, og tror ikke vi tør si i fra oss plassen og gamble på at vi får plass på et annet tidspunkt. Så da må evt alternativet bli å betale for plassen (har 50% plass) i 3 mnd uten å bruke den. Men hva skjer i så fall i forhold til permisjonen? Jeg vil jo uansett bruke de siste 3 mnd av permisjonen, og kan ikke komme tilbake på jobb før det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ingenting. Permisjonen din har da ingenting med barnehageplassen å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart barnehage Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ingenting. Permisjonen din har da ingenting med barnehageplassen å gjøre. I og for seg er det to forskjellige ting. Men jeg lurte på om trygdekontoret kan trøble med at vi på papiret har barnehageplass. For å sette det på spissen: det kan jo f.eks. umulig være sånn at man kan ha barnet 100% i barnehage mens man har fødselspermisjon, da faller jo liksom grunnen til permisjonen bort... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 I og for seg er det to forskjellige ting. Men jeg lurte på om trygdekontoret kan trøble med at vi på papiret har barnehageplass. For å sette det på spissen: det kan jo f.eks. umulig være sånn at man kan ha barnet 100% i barnehage mens man har fødselspermisjon, da faller jo liksom grunnen til permisjonen bort... Jo, såvidt jeg vet har ikke fødselspermisjonen noe med barnehageplassen å gjøre, men du kan ikke uten videre jobbe i permisjonstiden. At man må betale for en ubenyttet bhg-plass en tid i slutten av permisjonstiden er ikke uvanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 I og for seg er det to forskjellige ting. Men jeg lurte på om trygdekontoret kan trøble med at vi på papiret har barnehageplass. For å sette det på spissen: det kan jo f.eks. umulig være sånn at man kan ha barnet 100% i barnehage mens man har fødselspermisjon, da faller jo liksom grunnen til permisjonen bort... Har ingen betydning. Det er kontantstøtten som faller bort hvis du har barnehageplass. Ingen "bryr" seg om hvem som passer barnet ditt når du har permisjon, men du kan ikke ha annen arbeidsinntekt samtidig. Ganske mange barn begynnerr i barnehage i løpet av den siste tiden foreldrene er i permisjon, de trekker ikke penger for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det er mange som betaler for barnehageplass flere mnd uten å bruke den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 I og for seg er det to forskjellige ting. Men jeg lurte på om trygdekontoret kan trøble med at vi på papiret har barnehageplass. For å sette det på spissen: det kan jo f.eks. umulig være sånn at man kan ha barnet 100% i barnehage mens man har fødselspermisjon, da faller jo liksom grunnen til permisjonen bort... Du kan gjerne føde barnet, sette det til dagmamma eller barnehage eller hva som helst omtrent fra starten og likevel ha rett på fødselspermisjonen din. Men det er ikke så mange som gjør akkurat det da :-) Barnehageåret starter jo på høsten, så det er ganske vanlig at man får plass fra da av, også tar man den i bruk når man er klar. Du kan jo søke betalingsfritak de månedene og håpe på et forståelsesfullt styre, men ellers må du nok betale :-( Du kan ta fordelen av en kjeeempelang og forsiktig innkjøring da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 I og for seg er det to forskjellige ting. Men jeg lurte på om trygdekontoret kan trøble med at vi på papiret har barnehageplass. For å sette det på spissen: det kan jo f.eks. umulig være sånn at man kan ha barnet 100% i barnehage mens man har fødselspermisjon, da faller jo liksom grunnen til permisjonen bort... Joda, man kan godt ha barnet i bhg og fremdeles få permisjonspengene. Kontantstøtten derimot faller bort ved bhg-plass. Du kan ikke konvertere de siste månedene til tidskonto da, og ta kortere dager eller kortere uke i f.eks 6 mndr? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Snakk med barnehagen og hør om de har noen permisjonsordning som gjør at betalingen blir utsatt til dere virkelig bruker plassen. Hvis det er tilfelle, kan dere søke permisjon f.eks. de to første månedene. Den siste måneden - evt. hele perioden hvis dere uansett må betale - hadde jeg benyttet til en langsom innkjøring. Samarbeid med barnehagen og kom først på besøk når det passer, og deretter kan dere starte på deltid (fortsatt i samarbeid med barnehagen, slik at det ikke blir brysomt for dem). Som de andre har skrevet, har det ikke noe å si for permisjonspengene dine, så lenge du ikke har inntekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gratulererduda Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Når søkte du og når fikk du baby? Jeg fikk i april og begynner på jobb igjen i januar... Kunne ikke søke før jeg fikk babyen da og fristen var i mars. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart barnehage Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk for hjelpa til dere som svarte, man bekymrer seg for så mangt. Det løste seg faktisk helt perfekt. Stakk innom barnehagen og pratet med styreren, som forandret på datoen til 15. november. Det hadde jeg aldri trodd, det lønner seg nok å møte opp personlig. Så får mor bruke de siste mnd på å venne seg til tanken til at lillesøster tilbringer dagen med andre enn meg. Gruer meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart barnehage Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Når søkte du og når fikk du baby? Jeg fikk i april og begynner på jobb igjen i januar... Kunne ikke søke før jeg fikk babyen da og fristen var i mars. Søkte så fort vi kunne, men vi søkte etter fristen. I vår kommune får man barnehageplass etter ansiennitet, så da var det kanskje vår tur i køen? Trodde ikke vi fikk plass, leser at det er flere hundre som ikke har fått plass her i byen. Kan være at det har betydning at det er 50% plass. Og vi fikk ikke plass i barnehagen som var førstevalget vårt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.