Gå til innhold

tilvenning SFO

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Da skal vi avgårde på SFO med en veldig spent 6-åring.

Ungen hater store grupper med ukjente mennesker så jeg er ganske spent sjøl også.

I barnehagen har vi fremdeles hatt (i vår)et par episoder med klamring og grining ved levering, og personalet i bhg har da tatt affere og holdt og trøstet så jeg har kommet meg ut døra. (jada, jeg har ringt etterpå og det går over 5 minutter etter at jeg er ute av syne)

-men - SFO-personalet har vel kanskje ikke rutine på sånne scener?

Noen som har opplevd gråting og protestering ved avlevering på SFO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd det selv med egne barn.

Men minstemann, som i egne øyne var nesten voksen og svært selvstendig da han begynte på SFO for tre år siden, fortalte meg med stor forbauselse og undrende øyne at det var noen som gråt når foreldrene gikk. De yngste er jo bare 5 1/2 år, så jeg tror ikke personalet er uerfarne med denslags.

Det er veldig lurt at dere starter nå, slik at alt det nye kommer gradvis. Finn ut hvem fra personalet som skal jobbe der også etter skolestart, slik at hun kan bli kjent med dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vår skolestarter begynte på SFO denne uka, så hun er allerede veteran med en ukes ansiennitet. ;-)

Jeg var spent, for hun er også sånn at hun liker å skynde seg langsomt i nye situasjoner. Men heldigvis har det gått aldeles strålende. Jeg var med henne første dagen, dvs jeg fulgte henne og var der et par timer. Da hang hun i meg den første halvtimen eller så. Så var hun alene der et par timer, det klarte hun fint. De andre dagene i uka har fungert fint, vi har bare levert som vanlig om morgenen og hentet til vanlig tid. Hun trives godt og har allerede blitt kjent med mange nye. Over all forventning så langt altså.

Men......... Jeg ser jo at det er flere nye der som er veldig klengete, selv etter å ha vært der i mange dager. Og hadde dette vært for et år siden eller så hadde garantert vår jente også vært veldig klengete.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har ikke direkte erfaring med det selv, men har sett andre barn har klamret seg til mor eller far ved levering. Har inntrykk av at de samme barna har det utmerket når mor eller far ikke er der, men det er jo en annen sak: Skjønner det ikke er lett å gå fra om vedkommende gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gikk bra

Vi hadde en litt vanskelig tilvenning i fjor når mitt barn begynte på sfo.

Vi hadde en veldig fin start hvor alt gikk som det skulle. Men etter to uker på sfo hvor alt fungerte greit så gikk det over til skriking og sår gråt når jeg leverte. De måtte holde barnet fast et par ganger så jeg fikk gått. Var ikke gøy i det hele tatt å levere da. :(

Men etter 4-5 dager så var vi heldigvis ferdig med den vonde leveringa. SFO-personalet var veldig flinke å ta imot barnet når det ble levert. STod sammen og vinket og pratet, tok barnet med på spill og slike ting. De gjorde hva de kunne for å hjelpe i situasjonen. Og det tok heldigvis ikke lang tid før det gikk seg til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...