Gjest Compsognatus Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Veldig generelt spørsmål, og jeg gir ikke flere detaljer: Hva tenker dere rundt å skifte skole (innen samme by) når man går i 2. eller 3. klasse? Hvordan reagerer barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det tror jeg det er vanskelig å gi noe fasitsvar på. Kommer an på så mye. Hvor lett tilpasser ungene seg? Hvordan takler de endringer? har de lett for å for å få venner? osv osv. Noen savner gamle venner, og bruker lang tid på å få nye, mens andre får nye venner med en gang. Noen er frampå, noen er mer forsiktige osv.Men uansett vil jo de aller fleste tilpasse seg den nye situasjonen etter hvert. Noen innordner seg fort, noen trenger lenger tid...Men jeg tror nok det i de aller fleste tilfellene ordner seg til slutt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Her i Oslo er det uansett vanlig at de setter opp nye grupper (klasser) når de begynner i 2. klasse. Det er pga. noen ressursgreier - de har midler til litt færre elever i hver gruppe i 1. klasse, og så økes antallet i 2, og det dannse helt nye grupper. Dermed er det mange forandringer for alle under denne overgangen, og det er nok et gunstig tidspunkt å skifte skole på. Ellers kommer det nok mye an på eleven selv - datteren min ville hatet det, mens sønnen min ville taklet det helt greit. Legg litt arbeid i å kontakte læreren og kanskje bli litt kjent med noen der på forhånd, slik at h*n vet f.eks. hvilken gruppe h*n skal gå i før selve overgangen skjer. Ting som kompliserer kan være f.eks. om h*n har én helt spesiell bestevenn på den gamle skolen (ofte typisk jenteproblematikk). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Her i Oslo er det uansett vanlig at de setter opp nye grupper (klasser) når de begynner i 2. klasse. Det er pga. noen ressursgreier - de har midler til litt færre elever i hver gruppe i 1. klasse, og så økes antallet i 2, og det dannse helt nye grupper. Dermed er det mange forandringer for alle under denne overgangen, og det er nok et gunstig tidspunkt å skifte skole på. Ellers kommer det nok mye an på eleven selv - datteren min ville hatet det, mens sønnen min ville taklet det helt greit. Legg litt arbeid i å kontakte læreren og kanskje bli litt kjent med noen der på forhånd, slik at h*n vet f.eks. hvilken gruppe h*n skal gå i før selve overgangen skjer. Ting som kompliserer kan være f.eks. om h*n har én helt spesiell bestevenn på den gamle skolen (ofte typisk jenteproblematikk). Hæ? Har ikke skjedd på 'vår' skole...skal nå opp i 3. med samme klassen og samme lærer. Kanskje vanlig på skoler som er base-organisert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hæ? Har ikke skjedd på 'vår' skole...skal nå opp i 3. med samme klassen og samme lærer. Kanskje vanlig på skoler som er base-organisert? Hos oss blir det også nye gruppe i 2. klasse, men vet at ikke alle har det slik (også i Oslo). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hæ? Har ikke skjedd på 'vår' skole...skal nå opp i 3. med samme klassen og samme lærer. Kanskje vanlig på skoler som er base-organisert? Jeg skrev at det er vanlig i Oslo. Jeg vet at dette ikke nødvendigvis skjer alle andre steder. Men det er ikke helt uvanlig at det skjer forandringer i løpet av de første skoleårene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg skrev at det er vanlig i Oslo. Jeg vet at dette ikke nødvendigvis skjer alle andre steder. Men det er ikke helt uvanlig at det skjer forandringer i løpet av de første skoleårene. Ja, så at du skrev Oslo, og glemte å skrive at vi også bor i Oslo.... derfor jeg sa Hæ? for jeg har ikke hørt om det i det hele tatt..! Men; man lærer noe nytt så lenge man lever ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja, så at du skrev Oslo, og glemte å skrive at vi også bor i Oslo.... derfor jeg sa Hæ? for jeg har ikke hørt om det i det hele tatt..! Men; man lærer noe nytt så lenge man lever ;-) Det er ikke sikkert det praktiseres overalt. Mine erfaringer er fra en svært stor skole, der de går fra f.eks. seks grupper på 1. trinn til fem på 2. trinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det er ikke sikkert det praktiseres overalt. Mine erfaringer er fra en svært stor skole, der de går fra f.eks. seks grupper på 1. trinn til fem på 2. trinn. Aha...! Vi går også på stor skole, men her går de fem faste klasser fra 1. og opp til mellomtrinnet. Tror forresten de beholder klassen sin da også, men at det blir mer baseaktig. Vi har ikke kommet lenger enn 3. klasse, så jeg er ikke helt sikker da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.