Gjest GA Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jentungen har fått plass i Kulturskolen (etter 3 år på venteliste) på piano. Hun er skolestarter også, kan det bli mye med piano-oppstart og skoleoppstart samtidig? Piano er bare en gang i uka, men hun må jo øve hver dag. (fra før av spiller hun trompet med dertilhørende øving, og går på alpint om vinteren) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Prøv og se? Regner med at hun er motivert for pianospill ettersom hun har stått på venteliste så lenge. Det kan jo hende at piano rangerer foran en av de andre aktivitetene dersom det blir for mye. For mine unger ville tre aktiviteter vært i overkant så tidlig. Tviler sterkt på at de hadde orket å øve på to instrumenter heller, ihvertfall ikke som 7-åringer. Men jeg tipper at dere har musikken mer i blodet enn vi har, og det er helt sikkert en motivasjonsfaktor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Så heldig hun er som får piano allerede fra første klasse! Hos oss kan de ikke få eget instrument før i 3. - så gutten min ventet tålmodig fra 1. til 3. Han skal opp i 4. nå og til med sitt andre pianoår. Tror ikke det blir for mye med piano sammen med skolestart. Min andreklassing skal begynne i kulturskolen også nå, på noe som heter Sesam Sesam. Det er en kombinasjon av drama, musikk og forming - før de velger retning i 3. klasse. OK opplegg for de som ikke vet hva de vil, men for eldstemann var ikke Sesam Sesam så veldig, for han var så veldig innstilt på pianoundervisning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Prøv og se? Regner med at hun er motivert for pianospill ettersom hun har stått på venteliste så lenge. Det kan jo hende at piano rangerer foran en av de andre aktivitetene dersom det blir for mye. For mine unger ville tre aktiviteter vært i overkant så tidlig. Tviler sterkt på at de hadde orket å øve på to instrumenter heller, ihvertfall ikke som 7-åringer. Men jeg tipper at dere har musikken mer i blodet enn vi har, og det er helt sikkert en motivasjonsfaktor. Ja, vi er jo i musikermiljø - ihvertfall jeg. Skulle bare sjekke hva "folk flest" mener om saken, så ikke vi blir helt blindet av alle som har spilt et instrument så lenge de kan huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hvis du er i tvil, så ville jeg ikke ha startet med pianoundervisning nå. Å skulle øve på to instrumenter mer eller mindre daglig - i tillegg til å skulle være skolestarter - kan fort medføre at hun får gjort liten innsats på begge instrumentene. Siden hun allerede spiller ett instrument, og sikkert får en bra dose musikkstimulering i sitt hjemmemiljø, så kan jeg ikke se at hun har noe å tape på å vente et år eller to med piano. Progresjonen på piano er langsom for en 6-åring, det som læres i løpet av ett år som seksåring læres etter min erfaring på noen få måneder som 8-åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hva vil hun selv da? Min snart førsteklassing har selv bestemt at "det er nok å starte i første klasse" og vil ikke delta på noe utenom i år. Unntaket er dans, men det er i tilknyting til skolen og varer i 10-12 uker. Det er jo en flott å få starte nå da, hvis hun er motivert. I førstekasse er det lite lekser, men for noen så kan det å måtte konsentrere seg en hel dag være travelt nok. Et lite dilemma, men jeg tror jeg vill ha prøvt så lenge hun vil det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hva vil hun selv da? Min snart førsteklassing har selv bestemt at "det er nok å starte i første klasse" og vil ikke delta på noe utenom i år. Unntaket er dans, men det er i tilknyting til skolen og varer i 10-12 uker. Det er jo en flott å få starte nå da, hvis hun er motivert. I førstekasse er det lite lekser, men for noen så kan det å måtte konsentrere seg en hel dag være travelt nok. Et lite dilemma, men jeg tror jeg vill ha prøvt så lenge hun vil det selv. Hun er fast bestemt på det selv, og har sagt i hele sommer at "til høsten skal jeg begynne i første klasse, og på piano" s-å det blir nok til at vi prøver. Antagelig kommer lekser etc å være ganske lett for henne, hun har kunnet lese siden hun var 4 og jeg tror ikke hun har noen vanskeligheter med tallforståelsen heller. Vi får se hva kunnskapsløftet har gjort siden sist vi hadde 1.klassing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hun er fast bestemt på det selv, og har sagt i hele sommer at "til høsten skal jeg begynne i første klasse, og på piano" s-å det blir nok til at vi prøver. Antagelig kommer lekser etc å være ganske lett for henne, hun har kunnet lese siden hun var 4 og jeg tror ikke hun har noen vanskeligheter med tallforståelsen heller. Vi får se hva kunnskapsløftet har gjort siden sist vi hadde 1.klassing. Tror ikke det er så mye endring, noen flere timer bare. Ellers er det stort sett mer av alt (i følge onde tunger: mer av alt som ikke virker..) Jeg regner med at året blir rolig for førsteklassingen min, og det trengs siden mor kommer til å pendle litt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.