Gå til innhold

4 mnd - begynne med grøt alt?

Gjest bekymret for melka

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret for melka

Føler babyen min får for lite melk for tiden, hun er mer misfornøyd enn vanlig. Smiler og ler og sånn da, og har flere bæsj- og tissebleier daglig.

Merket ved sist helsestasjonskontroll at hun hadde strukket seg betydelig, men ikke like mye i vekt. Er en stund til neste kontroll og det er et stykke unna så jeg orker ikke dra dit for å veie...

Men kan jeg begynne med fast føde uten å høre med helsesøster først?

Før var det mest på kvelden at hun var litt misfornøyd og jeg av og til måtte bytte pupp tre ganger før hun endelig fikk nok,men nå siste uken har jeg følt hun blir mer misfornøyd på dagtid og, hun drikker masse fra ene puppen, så skriker hun fordi det ikke er nok i den puppen lenger (jeg presser og ser det kommer veldig lite ut), så jeg bytter pupp... men så skjer det samme der og hun skriker, så jeg bytter pupp igjen når det har kommet litt mer i den andre...

Det kan jo være økedøgn hun har, men jeg syns det blir mer og mer nå, og hun vokser jo. Tror dere hun har så stort behov nå at jeg ikke klarer å dekke henne med bare amming og bør begynne med grøt? Jeg har grøt på lur, risgrøt for babyer fra 4 mnd...

Om jeg skal gi henne, hvor mye bør jeg gi og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gav min gutt grøt fra han var 4mnd. Han ble heller ikke mett av bare melk, og var veldig urolig og misfornøyd.

Han hadde også kolikk...

Jeg gav han en spiseskje om kvelden tror jeg, for da ble han roligere på natten.

Kanskje best å gi om dagen de første gangene, tilfelle hun får vondt i magen...Så slipper du styre om natten...

Etterhvert økte jeg mengden litt og litt. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd et par dager helt i ro med masse amming først for å se om det hjalp på melkemengden. Antagelig er det økedager.

Grøten monner jo ikke så mye sånn i oppstarten, man begynner jo bare med noen skjeer/smaksprøver, og for mange tar det flere uker før man kommer opp i normal porsjon.

-du kan jo prøve begge deler?

Jeg begynte med grøt til sønnen min da han var 6 mndr (og veide 10 kg) og til dattera mi da hun var 5 mndr (og veide 7 kg). Begge brukte lang tid før de hadde noe annet enn morsmelk som hovedføde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret for melka

Jeg gav min gutt grøt fra han var 4mnd. Han ble heller ikke mett av bare melk, og var veldig urolig og misfornøyd.

Han hadde også kolikk...

Jeg gav han en spiseskje om kvelden tror jeg, for da ble han roligere på natten.

Kanskje best å gi om dagen de første gangene, tilfelle hun får vondt i magen...Så slipper du styre om natten...

Etterhvert økte jeg mengden litt og litt. :0)

Hvordan serveres den grøten? Det står på pakken at man skal varme vannet til 50 grader, så røre inn pulveret og la stå et minutt til det tykner.

Men hvordan vet jeg at det er 50 grader? Og er ikke 50 grader for varmt å servere babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporty mamma

Hvordan serveres den grøten? Det står på pakken at man skal varme vannet til 50 grader, så røre inn pulveret og la stå et minutt til det tykner.

Men hvordan vet jeg at det er 50 grader? Og er ikke 50 grader for varmt å servere babyen?

Jeg begynte også når sønnen min var 4 mnd.Jeg kokte bare vann i vannkokeren jeg og hadde i grøt da det hadde stått litt og avkjølt seg.For guds skyld ikke server grøten som holder 50 grader.Da skolder du barnet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det er ikke nøye om det er nøyaktig 50 grader. Bare kok vann i vannkokeren og la det kjøle seg ned litt før du blander, og la grøten stå til den er lunken nok til å servere. I begynnelsen er porsjonene så bittesmå at den kjøler seg fort ned.

Mine har forresten likt maisgrøt mye bedre enn risgrøt, så det kan være et tips om det ikke faller i smak. Litt sviskemos i grøten er også populært, og hjelper med fordøyelsen. Uansett tar det som regel litt tid før de aksepterer at grøt er mat og får til det rent fysiske med å svelge den, så ikke fortvil om det ikke går på første forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd akkurat det samme med snuppa mi da hun var 4 mnd. Jeg også skrev inn her og søkte råd. 4 mnd var en skikkelig kneik å komme over, men bare stå på og fortsett amminga så går det seg til! Er nok sikkert skikkelig økeperiode, jeg opplevde det sånn med snuppa mi hvertfall. Med henne begynte jeg med grøt da hun var 6 mnd, med andre ord, det gikk greit bare vi kom oss gjennom den perioden.

Med lillebror begynte jeg vel med grøt da han var ca 4 mnd, men med han sleit jeg sånn med amminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt helstestasjonene om "lov" til å gi barnet mitt ditt og datt, men brukt sunn fornuft og prøvd meg fram med fast føde.

Man kan begynne så smått med grøt ved 4 mnd, men min erfaring er at det er vanskelig å få dem til å spise det. Det er uvant smak og konsistens og en skje er er rar ting.

Kanskje du skal prøve til morsmelkerstatning som tillegg først? Dersom du prøver grøt bør du gi det på dagtid og bare 1-2 t-skjeer som smaksprøve først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg serverte den lunka, målte ikke gradene engang....

Tror ikke det har så mye å si, server den litt kaldere enn du selv ville spist den. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymra for melka

Jeg serverte den lunka, målte ikke gradene engang....

Tror ikke det har så mye å si, server den litt kaldere enn du selv ville spist den. :0)

Jeg gav henne litt nå, virka først som om hun likte, men så virka hun litt kvalm og skeptisk... gulpa litt til slutt :D Men det er vel en tilvenningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de små skal ha det bra :)

Det er ditt barn, og hvis du vil begynne med smaksprøver av grøt så kan du det.

Det viktigste er at barnet er mett og fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt med grøt uten å prøve å amme, amme, amme og amme konstant i noen døgn først. Jeg hadde det sånn som deg da gutten min var rundt tre måneder. Det gikk over.

Det er ingen regel for hvor mye mat som skal gis når man starter med det. I begynnelsen blir det som regel bare smaksprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...