Gå til innhold

Å komme i form


Gjest lurerpådetjeg

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpådetjeg

Jeg strever med å prøve å komme meg i form, samtidig som jeg går ned i vekt. Jeg går 14 km 4 dager pr uke og 4 km 3 dager pr uke. De dagene jeg går 4 km går jeg også å svømmer 1000 m.

Det jeg lurer på er vel hvordan jeg skal gå for å komme rakest mulig i form. Målet er å kunne gå turene i raskest mulig gange, ikke å løpe. Den lengste turen er mye oppover. Skal jeg gå så fort jeg greier hver tur eller skal jeg variere tempoet. Merker at når jeg har gått veldig på en dag er det mye tyngre å gå dagen etter.

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sportyjente 26

For å kome i best mulig form, så har eg trua på variasjon! Altså ikkje berre gåturar. Sykling er ei fin treningsform ? kansje du kan legge inn eitt par sykkleturar i veka i staden for gåturar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det høres ut som du trener litt for mye. Det er viktig å legge inn et par hviledager også der du ikke trener eller evt. bare går en rolig tur.

For å få bedre kondisjon er intervalltrening bra, gå f.eks 5 min i normalt tempo og 2 min så fort du bare klarer. Ta i så du blir skikkelig andpusten. Etterhvert kan du øke tiden med rask gange, slik at du alltid ligger på grensen til hva du kan klare. Husk å varme godt opp først. Om deler av turen går i ulendt terreng er det bra for ryggen. Unngå asfalt så langt det lar seg gjøre, det sliter mye på knærne. Og husk på gode sko.

Det er lurt å legge inn et par økter med styrketrening i løpet av uken også. Mer muskler betyr høyere forbrenning og forebygging av skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpådetjeg

Det høres ut som du trener litt for mye. Det er viktig å legge inn et par hviledager også der du ikke trener eller evt. bare går en rolig tur.

For å få bedre kondisjon er intervalltrening bra, gå f.eks 5 min i normalt tempo og 2 min så fort du bare klarer. Ta i så du blir skikkelig andpusten. Etterhvert kan du øke tiden med rask gange, slik at du alltid ligger på grensen til hva du kan klare. Husk å varme godt opp først. Om deler av turen går i ulendt terreng er det bra for ryggen. Unngå asfalt så langt det lar seg gjøre, det sliter mye på knærne. Og husk på gode sko.

Det er lurt å legge inn et par økter med styrketrening i løpet av uken også. Mer muskler betyr høyere forbrenning og forebygging av skader.

Takk for svar. Turene mine går i skogen med en blanding av vei og terreng. Jeg har hund så jeg må ut på daglige turer. Skal prøve med intervallene du foreslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpådetjeg

For å kome i best mulig form, så har eg trua på variasjon! Altså ikkje berre gåturar. Sykling er ei fin treningsform ? kansje du kan legge inn eitt par sykkleturar i veka i staden for gåturar?

Takk for inspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...