Gå til innhold

"Homsene" i Mummibøkene...

org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Grågrønn

Hehe, det er dårlig oversettelse, det heter homser på finsk.....jeg reagerte med braklatter gjennom hele den boka om homsene....!

Lurer på om det betyr troll eller noe sånn, fikk det forklart en gang, men jeg husker ikke eksakt hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,- hvorfor heter hattifnattene det de heter, da? ;-)

Det er bare et navn på den typen vesener,- har ingenting med seksuell legning å gjøre... De het vel homser før det var et vanlig ord å bruke i dagligtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er dårlig oversettelse, det heter homser på finsk.....jeg reagerte med braklatter gjennom hele den boka om homsene....!

Lurer på om det betyr troll eller noe sånn, fikk det forklart en gang, men jeg husker ikke eksakt hva det er.

''Hehe, det er dårlig oversettelse, det heter homser på finsk.....jeg reagerte med braklatter gjennom hele den boka om homsene....!''

Det hørtes litt barnslig ut - i alle fall om du leste den for et barn og ikke på et nachspiel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oversettelsen er eldre enn dagens homsebegrep.

Den gangen var det såvidt lov å si "homo" og "homoer". Det vet jeg, fordi jeg - som ungene sier - "levde i gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grågrønn

''Hehe, det er dårlig oversettelse, det heter homser på finsk.....jeg reagerte med braklatter gjennom hele den boka om homsene....!''

Det hørtes litt barnslig ut - i alle fall om du leste den for et barn og ikke på et nachspiel...?

Nei....jeg ble lest til og det var bare voksne der. Litt merkelig det også synes jeg.

Hadde det vært for barn, vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert. Jeg ville nok sikkert begynnt å le da også, for det er ikke alltid man kan styre hva man begynner å le av. De farlige homsene, synes det ble en smule merkelig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Nei....jeg ble lest til og det var bare voksne der. Litt merkelig det også synes jeg.

Hadde det vært for barn, vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert. Jeg ville nok sikkert begynnt å le da også, for det er ikke alltid man kan styre hva man begynner å le av. De farlige homsene, synes det ble en smule merkelig jeg.

HAHA - Nå våknet jeg...

Mummilesning på nachspiel??? Det må enten ha vært hysterisk morsomt eller utrolig mislykket...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis fins de som har humor i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Men jeg klarte såvidt å holde meg alvorlig første gangen jeg leste boka - den gang jeg jobba i en barnehage for omtrent hundre år sida. Var helt uforberedt, og ble en smule lattermild da jeg leste høyt i samlingsstunden om at det kom en båt med atten homser i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også så gammel at uttrykket homser ikke ble brukt i Norge om homofile da de første oversettelsene av bøkene kom . I vår familie (mye høytlesning for alle aldre) ble vi påvirket av den finsksvenske måten til Tove Jansson (hadde hørt henne i Studentersamfunnet, bl.a.) så vi la trykket slik man gjør når man sier 'bordet' eller 'sokken' på østlandsk. Og altså ikke som man legger trykket i 'morsom'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Men jeg klarte såvidt å holde meg alvorlig første gangen jeg leste boka - den gang jeg jobba i en barnehage for omtrent hundre år sida. Var helt uforberedt, og ble en smule lattermild da jeg leste høyt i samlingsstunden om at det kom en båt med atten homser i. ;)

spesielt setninga: "og homsene homset", mener jeg det står...

Men det er ei flott bok, uansett!

For meg ble det helt naturlig med "homsene" etter et par gangers lesing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter "homsor" på originalen...

Var en tråd på Kvinneguiden også om disse vesnene, og jeg synes dette avaret var ganske bra (veldig seriøst iaff ;-)):

''Homo kommer av det greske ordet homoios som betyr lik, enkelt og greit. Homser på norsk er jo et slangord for "å være homofil", som har kommet i bruk lenge etter første boken til Tove Jansson kom ut. Og ordet homofil betyr egentlig bare at man har erotiske følelser for "det som er likt seg selv" (se leksikon). På samme måte er "å homogenisere" å gjøre noe ensartet (altså likt), uttrykket brukes bl.a om bearbeiding av melk (se leksikon), og homøopati går ut på å helbrede sykdom ved hjelp av prinsippet "likt helbreder likt" (se leksikon).

Så om det er noen grunn til at de skikkelsene Tove Jansson har skapt heter homser, så må det være noe som har med at de fleste homsene er veldig like. Janssons bøker er bygget opp av "typer" med forskjellig karakterer (hvis du leser bøkene vil du kunne kjenne igjen sider ved deg selv og andre i disse "typene"), og det ville derfor ikke overraske meg om homsene i Janssons bøker er et ordspill på den oprinnelige betydningen av homoios, som hun igjen viser i karakterene som lever i flokk/familier og kan virke veldig like. Det kan du se i Hvem skal trøste knøttet, der homsene alltid er ganske mange og gjør på akkurat det samme. I Sent i November hadde homsen Tofte en liten identitetskrise og rømte til Mummidalen fordi han ikke følte seg lik nok, og ønsket å bli en del av mummifamilien istedenfor. Tror jeg... Slik jeg husker det. Men det er veldig lenge siden jeg leste den boken, og det kan være jeg leste mye mellom linjene. Må lese den igjen, en vakker dag, ja... Håper uansett du ble litt klokere!''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jegermegjeg

''det heter homser på finsk.''

det gjør det alldeles ikke.

Husk at historiene fra Mummidalen er skrevet på svensk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

''det heter homser på finsk.''

det gjør det alldeles ikke.

Husk at historiene fra Mummidalen er skrevet på svensk!

Ja, jeg tok feil, jeg ser det.

Forklaringen jeg fikk den gangen var gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

HAHA - Nå våknet jeg...

Mummilesning på nachspiel??? Det må enten ha vært hysterisk morsomt eller utrolig mislykket...?

Ikke nachspiel nei, noen kloke hoder syntes det var fint for voksne som slet psykisk. Kakao og eventyr......Noen steder blir man behandlet som barn.

Jeg synes det er for barn jeg da, men det er jo hver sin smak.....så hele settingen var nok med på å gi meg latterkick. Satt vi der, voksne mennesker, og drakk kakao. Og etterpå kom nissen og ga oss frukt.

Jeg synes jo det kan være ganske hyggelig, å gjøre slike ting sammen med barn ol.

*Gremmes over alt jeg har vært med på tidligere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ikke nachspiel nei, noen kloke hoder syntes det var fint for voksne som slet psykisk. Kakao og eventyr......Noen steder blir man behandlet som barn.

Jeg synes det er for barn jeg da, men det er jo hver sin smak.....så hele settingen var nok med på å gi meg latterkick. Satt vi der, voksne mennesker, og drakk kakao. Og etterpå kom nissen og ga oss frukt.

Jeg synes jo det kan være ganske hyggelig, å gjøre slike ting sammen med barn ol.

*Gremmes over alt jeg har vært med på tidligere*

Hehe - jeg kan _virkelig_ skjønne at det må ha vært rart ja.

Alt hva man finner på for at psykisk syke liksom skal få se lyset... Bra du tar det med humor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den moro man lager selv..

HAHA - Nå våknet jeg...

Man kan oppleve mye rart på nachspiel. Var på ett i vinter. Da vi alle begynte å bli mer eller mindre fjollette uti de små timer, spurte verten om vi kanskje skulle gå ned i kjellerstua å se på grisefilmer. Vi toget ned i kjellerstua og satte oss forventningsfullt til rette, mens verten satte på en gammel film om PELLE PIG & co.. Den var faktisk morsom, i allefall lo vi hysterisk alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

Hehe - jeg kan _virkelig_ skjønne at det må ha vært rart ja.

Alt hva man finner på for at psykisk syke liksom skal få se lyset... Bra du tar det med humor :-)

Hehe.

Må innrømme at jeg skjemmes litt, når jeg tenker tilbake på alt jeg har vært delaktig i, blitt behandlet som en unge. Det er noe med å ta ansvar for seg selv, så blir man mindre påvirket av hva andre måtte mene at en skal gjøre! :-)

Ja, jeg har en tendens til latter når ting blir litt for spesiellt, det smitter ihvertfall!

Ha en fin kveld valnøtt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Man kan oppleve mye rart på nachspiel. Var på ett i vinter. Da vi alle begynte å bli mer eller mindre fjollette uti de små timer, spurte verten om vi kanskje skulle gå ned i kjellerstua å se på grisefilmer. Vi toget ned i kjellerstua og satte oss forventningsfullt til rette, mens verten satte på en gammel film om PELLE PIG & co.. Den var faktisk morsom, i allefall lo vi hysterisk alle sammen.

Haha - enda godt det var pelle pig - ser for meg alle toge ned og stillheten som hadde senket seg rundt en eller annen gruppesex film..... Hadde nok funnet veien hjem jeg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...