Gå til innhold

Når forstå konsekvenser av valg?

Hugmee

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at lillebror og storebror et to totalt ulike personer og ikke kan sammenlignes. Heller ikke når det gjelder utvikling. Storebror ligger langt fremme på det meste, men lillebror er nok mer på gjennomsnittet.

Det jeg lurer på er når man kan forvente at barna forstår konsekvensene av valg de tar. De lærer jo fort at når de gjøre gale ting så får de "straff" på en eller annen måte.

Men som i dag da lillebror valgte å ta med verktøyet sitt på lekeplassen istedet for bøtte og spade. Det var gøy i 5 min før han startet og hyle fordi han ville ha bøtte og spade. Jeg prøver å forklare at han selv valgte hva han ville ha med. Men han hører jo selvsagt ikke på meg.

Så prøver jeg med litt avledning og tar han med bort til huskene. Nei, de er ikke interesange. Han skal skli istedet. På toppen av sklia oppdager han at noen andre barna har satt seg på huskene - da begynner hylekonserten igjen for han vil jo hvertfall ikke skli, men huske.

Han er 3,5 år så jeg mener at han burde forstå noe av dette. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Haha, mine er fem og syv, og begge har stadig en del av dette.

Har ikke tenkt på noen av dem som spesielt trege, så antar dette er høyst individuelt. Imidlertid har jeg inntrykk av at jenter forstår slikt noe før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg kjenner igjen slike episoder, spesielt når de er trøtte og sure. 3-åringen er verst, men det hender 5-åringen også tar valg hun angrer på etterpå, eller hun benekter at det var hun som selv satt seg i en slik situasjon.

Sakte, men sikkert går det seg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på å forstå og å akseptere... Det kan vi jo ha problemer med noen hver, å akseptere konsekvensene av de valgene vi gjør. Det er også noe med tidsaspektet som er viktig, tror jeg, og det er veldig forskjellig når barn får et godt grep om tiden. Hva de lærer er vel også avhengig av hvordan de blir oppdratt, vil jeg tro. F.eks. det med straff - det er jo stor forskjell fra familie til familie hvilke regler som praktiseres og hvilke konsekvenser ting får. Det er vanskelig å vurdere utfra eksempelet om det er forståelse eller aksept som ikke er tilstede i lillebrors tilfelle, og kanskje var det også en litt dårlig da?

Selv om han ikke forstår; jeg ville nok forsøkt å forklare, men samtidig er det definitivt ting jeg tar ansvar for på Lille Blomst sine vegne, for å unngå kriser, f.eks. at hun har med seg ting som er viktige for henne når vi skal noe sted. Hun er riktignok litt yngre, men uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på å forstå og å akseptere... Det kan vi jo ha problemer med noen hver, å akseptere konsekvensene av de valgene vi gjør. Det er også noe med tidsaspektet som er viktig, tror jeg, og det er veldig forskjellig når barn får et godt grep om tiden. Hva de lærer er vel også avhengig av hvordan de blir oppdratt, vil jeg tro. F.eks. det med straff - det er jo stor forskjell fra familie til familie hvilke regler som praktiseres og hvilke konsekvenser ting får. Det er vanskelig å vurdere utfra eksempelet om det er forståelse eller aksept som ikke er tilstede i lillebrors tilfelle, og kanskje var det også en litt dårlig da?

Selv om han ikke forstår; jeg ville nok forsøkt å forklare, men samtidig er det definitivt ting jeg tar ansvar for på Lille Blomst sine vegne, for å unngå kriser, f.eks. at hun har med seg ting som er viktige for henne når vi skal noe sted. Hun er riktignok litt yngre, men uansett...

Ja det er vel akkurat der forskjellen ligger - forstå og akseptere :)

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, mine er fem og syv, og begge har stadig en del av dette.

Har ikke tenkt på noen av dem som spesielt trege, så antar dette er høyst individuelt. Imidlertid har jeg inntrykk av at jenter forstår slikt noe før...

Lillebror er ikke treg i den forstand, men han er det sammenlignet med storebror som er så langt fremme. Da blir det en overgang for oss voksne og se at dette som lillebror gjør er mer rett for alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

He, he! Jeg mener at en 3,5 åring slett ikke er i stand til å forutse konsekvensene av sine egne valg. Han ser det jo, når han er der, at dette ble dumt. Men å forutse det - nei det kan han ikke. :-)

Men jeg mener at det er jo nettopp sånt de lærer av. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror er ikke treg i den forstand, men han er det sammenlignet med storebror som er så langt fremme. Da blir det en overgang for oss voksne og se at dette som lillebror gjør er mer rett for alderen...

Slikt handler ofte mest om temperament og personlighet.

En av mine var klin umulig å avlede. Men det var fordi ungen var for smart til å la seg avspise med slike billige triks. Forsøk bare ikke å snakke dette bort! Men det førte jo ikke alltid til en adferd som voksne ville definere som moden...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mer om at barn ikke kan forutse konsekvensene av sine valg og deretter gir uttrykk for den frustrasjonen konsekvensene skaper i henhold til personlighet.

;-)

Som foreldre får vi prioritere når vi skal forebygge; Ta med den bøtta og spaden vi vet de kommer til å hyle etter om 10 minutter. Og når vi skal drive konsekvensøvelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...