Gå til innhold

Første skoledag, klær osv...

Gjest mamma til to skolestartsbarn

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til to skolestartsbarn

Hei

Har et tvillingpar som skal starte på skolen.

Hvordan kler dere barna første skoledag?

I helt nye klær, eller bare pene og rene?

"Må" jenter gå i skjørt eller kjole? Bor et sted det nødvendigvis ikke er sol og varmt første skoledag og føler jeg bare har sånne litt for flotte kjoler til hverdags, mere selskapskjoler.

Har fri fra jobb den dagen, Hvordan har dere gjort det? Vært tilstede de en og enhalv time det varer og tatt barna hjem eller latt dem være litt i SFO for å øve seg der? Pleier det å være noe sted foreldrene kan vente eller står man og "henger" i skolegården?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Hos oss har de full dag første skoledag - 6 timer. Foreldrene er til stede den første timen ca, så går vi hjem. Ungene får en bok eller to, blyanter og viskelær, det er fotografering og lek.

Jeg hentet mine rett etter skoleslutt første dag, men mange har jo allerede begynt på SFO og blir sendt dit. Mine fikk en rød rose av meg og middag på kafe, det er jo en stor dag :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det oppmøte med foreldre og opprop i skolegården om været var fint nok. Etterpå var ungene i klasserommet med læreren en times tid mens vi voksne var på sfo-arealet og fikk litt servering og kunne bli litt kjent med hverandre.

Etterpå var det fri for den som ikke hadde bruk for sfo. Vi tok fri hele dagen og feiret litt etterpå. Med poden dro vi på restaurant og med Snuppa dro ungene og jeg hjem til en venninne av meg med jevnaldringer og feiret med sjokoladekake. Man begynner jo på skole bare en gang!

Nye klær er en selvfølge på 1. skoledag i 1. klasse synes jeg. De aller fleste jentene hadde "hverdagskjoler" eller skjørt mener jeg å huske, men ikke stivpyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt behovet for nye klær så lenge klærne er pene, hele og rene.

Enig. Guttungen hadde på seg mørkeblå, pen knelang shorts, hvit piquiet trøye og mørkeblå sandaler. Ingenting av det var nytt så vidt jeg husker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en sommerlig og en langermet "hverdagskjole" til jentungen, så får vi se an været.

Vi regner med å først være på skolen til 1.dag er over, og så gå ut og spise på kafé, og ta en tur innom oldemor for å fortelle etterpå.

Vi har fri hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har de full dag første skoledag - 6 timer. Foreldrene er til stede den første timen ca, så går vi hjem. Ungene får en bok eller to, blyanter og viskelær, det er fotografering og lek.

Jeg hentet mine rett etter skoleslutt første dag, men mange har jo allerede begynt på SFO og blir sendt dit. Mine fikk en rød rose av meg og middag på kafe, det er jo en stor dag :-).

Snakk med barna. Er det viktig med nye klær fordi de andre her det? Når det gjelder hvor lenge foreldrene skal være så avhenger det sikkert av opplegget som er på skolen.....følg mengden, vel og merke dersom det er ok for barna. ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt antrekket end, men det blir nok en kombinasjon av noe nytt og noe gammelt. Og det er veravhengig.

Akkurat nå vurderer hun sterkt Spaniadrakta si ( Med nr 9 Torres på ryggen), helhvitt skjørt og hvit t-skjorte eller ny bukse og t-skjorte. Et alternativ er jo kjolen vi har kjøpt til bryllypet to dager før,dersom den er rein...

Jeg regner med å være der den første timen, for så å komme igjen litt før siste time er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg har også en skolestarter, jente. Hos oss er opplegget mer sånn at foreldrene er forventet å være der til å begynne med, og så går foreldrene etter hvert. Noen er hele dagen. Jeg regner med å være der hele dagen, for det er det jenta min ønsker. :-)

Klær - enig med et par andre - skjønner ikke helt greia med at det må være NYE klær. Det viktigste er at barna ser noen lunde bra ut, med rene og hele klær. Jeg er sterkt i tvil om skjørt eller kjole, fordi jeg vet at de har ganske mye utetid også allerede første skoledag, og da anser jeg skjørt / kjole som mindre praktisk. Men det får i grunnen jenta avgjøre sjøl, hva hun vil gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt antrekket end, men det blir nok en kombinasjon av noe nytt og noe gammelt. Og det er veravhengig.

Akkurat nå vurderer hun sterkt Spaniadrakta si ( Med nr 9 Torres på ryggen), helhvitt skjørt og hvit t-skjorte eller ny bukse og t-skjorte. Et alternativ er jo kjolen vi har kjøpt til bryllypet to dager før,dersom den er rein...

Jeg regner med å være der den første timen, for så å komme igjen litt før siste time er over.

''Akkurat nå vurderer hun sterkt Spaniadrakta si (med nr 9 Torres på ryggen)''

Det ville gjort inntrykk på min 9-årige sønn hvis han hadde sett en jente "pyntet" i Torres-drakt på første skoledag.

Foreløpig betrakter han jenter som noen underlige vesner fra en fremmed planet, men et slikt møte ville kanskje overbevist ham om at det finnes unntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Akkurat nå vurderer hun sterkt Spaniadrakta si (med nr 9 Torres på ryggen)''

Det ville gjort inntrykk på min 9-årige sønn hvis han hadde sett en jente "pyntet" i Torres-drakt på første skoledag.

Foreløpig betrakter han jenter som noen underlige vesner fra en fremmed planet, men et slikt møte ville kanskje overbevist ham om at det finnes unntak...

HUn "bodde" i Spaniadrakta si de to første ukene etter EM-finalen! Og fremdeles kan den så absolutt konkurrere med de andre klærne. Barcelonadrakta går også bra!

I perioder har eg hatt to barn som heter torres og en som heter Villa ( det er hun som ikke liker fotball!:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også jente som skal begynne på skolen nå på mandag. Både pappaen og jeg tar fri hele dagen og er med henne. Hun skal ikke på SFO den dagen, tilvenningen der er hun ferdig med. ;-)

Klær: Hun har fått et par nye antrekk nå (Mammaen har vært på Next i London...tralalala...) så hun har sikkert på noe av det. Men syns for all del ikke at det er et must med nye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...