Gå til innhold

Gjemmer dere avisene?

Gumman

Anbefalte innlegg

Storebror på 8 så forsiden av Aftenposten i dag, med en som gråter over sin døde bror i Georgia. Han har grått siden og er utrøstelig. Nå hører det med til historien at han er en nokså følsom lliten gutt. Det slo meg at jeg kanskje burde gjemme aviser, på samme måte som de ikke får se dagsrevyen når det er fæle oppslag. På den annen side må de jo få vite litt om hva som skjer i verden. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine får heller ikke se nyhetene på tv.

Sjelden vi har aviser, men om han er så følsom ville jeg gjemt dem. De finner tidsnok ut av hvilken fæl verden vi lever i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar ikke avisene ligge med fæle bilder så barna ser det men det hender jo de gjør det likevel. Ikke får de se nyheter heller. Våre er 7,5 og 5,5 og 2,5 så det er mest for å ikke la dem se fæle bilder. Hun største kan jo lese noe så hun må skånes for tekst og overskrifter også. En ting er å så smått lære at verden ikke bare er god, noe annet er å få det midt i "fleisen" a la overdimensjonerte tabloid nyheter. Hun fikk nettopp vite om Madelaine saken fra noen andre og har vært livredd siden...dessverre....vi har jo skånsomt snakket om pedofile(ikke brukt det ordet så klart) og fortalt en light versjon om dette og hva man skal bli med på og ikke men ikke brettet ut alle detaljer. Det er ikke lett å skåne dem for alt men aviser hjemme er jo noe vi foreldre KAN gjøre noe med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg leser lite aviser, men jeg skrur vekk nyheter etc hvis det er skikkelig splatter-news og ungene er i rommet ja. Men noen ganger får de med seg litt og da velger jeg å forklare skikkelig. Feks når lommemannen ble arrestert - det var ikke mulig at de ikke fikk med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender jeg gjemmer aviser ja; snudde bl a den avisen du snakker om med forsiden ned... Men er ikke sååå streng med det nå lenger. Hun er blitt 8 år, og jeg merker hun er nysgjerrig på hva som skjer ute i verden. Grabber ofte til seg avisen selv og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjør jeg ikke. Jenta mi på 7 så det bildet du snakker om på en bensinstasjon, hun syntes det var trist at den mannen var død. Hun har ikke snakket mer om det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Både 12 åringen og niårngen leser aviser. Og vi snakker mye md et som skjer. Det hender at jeg sensurerer litt for en yngste. Det samme gjelder nyheter, måtte slå av nå når det kom bilder fra Georgia.

Dette er et lite dilemma, fordi det er altfor mange som bryr seg for lite og kan for lite om det som skjer og jeg er strålende fornøyd med å ha fått samfunnsbevisste barn. Samtidig er det ikke alt de er modne for å se og forstå.

På den andre side. Våre barn er de i verden som har det absoliutt best, kanskje beskytter vi dem mot den virkelige verden de fleste barn faktisk lever i og må overleve i. Det erikek sikkert det er så bra heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi gjemmer ikke avisene.

Eldste hos oss (som blir 9 i desember) har på eget initiativ begynt å lese avisene - og jeg synes det er helt greit.

Hun spør når det er noe hun lurer på, og vi svarer som best vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Både 12 åringen og niårngen leser aviser. Og vi snakker mye md et som skjer. Det hender at jeg sensurerer litt for en yngste. Det samme gjelder nyheter, måtte slå av nå når det kom bilder fra Georgia.

Dette er et lite dilemma, fordi det er altfor mange som bryr seg for lite og kan for lite om det som skjer og jeg er strålende fornøyd med å ha fått samfunnsbevisste barn. Samtidig er det ikke alt de er modne for å se og forstå.

På den andre side. Våre barn er de i verden som har det absoliutt best, kanskje beskytter vi dem mot den virkelige verden de fleste barn faktisk lever i og må overleve i. Det erikek sikkert det er så bra heller...

Jeg tenker nok mye som deg i den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjemmer avisene hvis forsida kan virke skremmende på barna. Vi skjermer dem ganske mye mot nyheter på både TV, radio og i aviser, selv om de to eldste nå går på skolen (2. og 4. klasse).

Tror de tidsnok får vite om verdens ondskap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også en mamma

Nei, vi gjemmer ikke avisene. Vi er nøye på nyheter på TV fordi TV-bildene ofte kan virke veldig sterke. Men overskrifter og bilder på avisene, det skjermer vi dem ikke i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...