Gå til innhold

Tran/D-vitaminer til spedbarn?

Gjest mammamiaaa

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Hørte fra helsestasjon at jeg må gi tran evnt. d-vitamindråper til babyen fra 4 uker, men nå leser jeg på www.baby.no følgende

Et godt helseråd er det at barnet er mye ute, og helst får litt sol på seg. De lærde strides, men noen anbefaler at spedbarnet bør få tran fra fire ukers alder. Hvis mor foretrekker det, kan hun heller ta litt ekstra tran selv, slik at den lille får vitaminet gjennom morsmelken. Mengden i morsmelken øker nemlig når mor selv tar tranen i stedet for å gi den til barnet. Det samme gjelder C-vitamin som barnet bør få fra 6. uke. Hvis mor drikker litt ekstra appelsinsaft eller spiser mye frukt, får barnet nok C-vitamin gjennom melken og slipper direkte tilførsel av fremmede stoffer som kanskje kan fremkalle allergi, sier fødselslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Som skrevet; de lærde strides.

Om du ikke gjør det vil babyen etter all sannsynlighet ikke lide noen nød - det holder å ha dem ute i frisk luft, under åpen himmel (altså med kalesjen i vognen nede type) en halvtime hver dag.

Og at du har et godt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er jo ikke farlig for barn å få tran heller.

Men jeg troooor at naturen har satt sammen morsmelka slik den er med det for øyet at akkurat slik er den best for babyer - sammen med uteliv slik vi skulle hatt hvis vi ikke hadde hatt hus :-)

Mine har gulpet tranen da de var små, så de har vokst seg store og sterke uten tran de. Enda jeg skal love deg at på den tiden var ikke helsesøstrene mye i tvil - da skulle babyer ha tran om man ikke skulle se på om mor bedrev grov omsorgssvikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Det er jo ikke farlig for barn å få tran heller.

Men jeg troooor at naturen har satt sammen morsmelka slik den er med det for øyet at akkurat slik er den best for babyer - sammen med uteliv slik vi skulle hatt hvis vi ikke hadde hatt hus :-)

Mine har gulpet tranen da de var små, så de har vokst seg store og sterke uten tran de. Enda jeg skal love deg at på den tiden var ikke helsesøstrene mye i tvil - da skulle babyer ha tran om man ikke skulle se på om mor bedrev grov omsorgssvikt :-)

Jeg fikk aldri tran da jeg var baby, heller ikke søskenene mine, men vi er sunne og friske alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen får ikke D-vitamin gjennom morsmelka, uansett hvor mye D-vitamin du selv spiser, det er derfor det anbefales å gi tran eller "d-dråper". Jeg gir sistnevnte, for jeg orker ikke styret med tranflekker. D-vitamin får man normalt gjennom å være i sola. Siden det anbefales at babyer ikke er i sola, i tillegg til at det ikke er så mye sol om vinteren her nordpå, bør den tilføres andre steder fra.

At babyer bør få C-vitamin fra 6 ukersalder er et gammelt råd som man har gått bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...