Gå til innhold

Enda et barnevaktspørsmål...

Gjest Hønemammaen

Anbefalte innlegg

Gjest Hønemammaen

Dersom jeg vil gå meg en tur en kveld, i ca 1 - 1,5 time, er det da forsvarlig å la en 11-åring sitte barnevakt for min 5-åring? De ville i såfall fått streng beskjed om å holde seg inne, ha døra låst, ikke åpne for noen + ha mitt mobilnr. lett tilgjengelig.

Begge er rolige og fornuftige.

Selv er jeg veldig i tvil og tror egentlig at jeg syns 11 år er litt ungt - selvom jenta er voksen og flink for alderen og det kun er snakk om kort tid. Vil bare høre hva dere syns.

En annen ting: hva er vanlig å betale for et par timers barnepass? Enten til en barnehageassistent som sier seg villig til litt ekstra på barnepass eller en tenåring på 13 - 15 år? Evt. betaling for en hel kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg ville overhodet ikke hatt betenkeligheter med å la en elleveåring være alene hjemme en time eller to. Men selvfølgelig kommer det litt an på elleveåringen og h*ns følelser oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hønemammaen

Jeg ville overhodet ikke hatt betenkeligheter med å la en elleveåring være alene hjemme en time eller to. Men selvfølgelig kommer det litt an på elleveåringen og h*ns følelser oppi det hele.

Hehe, du misforsto - jeg snakker om å la en 11-åring passe en 5-åring. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe, du misforsto - jeg snakker om å la en 11-åring passe en 5-åring. :o)

Hehe, ja jeg skrev visst om historien i hodet etter å ha lest innlegget ditt.

Men tror ikke jeg ville hatt betenkeligheter med å la 11-åringen passe 5-åringen en times tid, heller. Forutsatt at begge er forholdsvis "fornuftige" og 5-åringen f.eks. ikke er typen til å stikke av, slik jeg vet noen unger kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 5 åringen liker å være sammen med hun på 11, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å la dem være sammen et par timer alene. Enda tryggere er det selvfølgelig dersom hennes foreldre er hjemme og kan være backup i tilfelle konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna synes det var greit, og den eldste er så fornuftig som du beskriver, ville jeg gjort det uten betenkeligheter. Kanskje startet med en relativt kort tur, og utvidet etter hvert.

''De ville i såfall fått streng beskjed om å holde seg inne, ha døra låst, ikke åpne for noen + ha mitt mobilnr. lett tilgjengelig.''

Pass på at du ikke blåser opp saken hinsides alle dimensjoner, slik at dette virker som noe veldig skummelt. Hvis du ikke glemte å skrive at dere bor i Chicagos slumstrøk eller noe sånt :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hønemammaen

Hvis barna synes det var greit, og den eldste er så fornuftig som du beskriver, ville jeg gjort det uten betenkeligheter. Kanskje startet med en relativt kort tur, og utvidet etter hvert.

''De ville i såfall fått streng beskjed om å holde seg inne, ha døra låst, ikke åpne for noen + ha mitt mobilnr. lett tilgjengelig.''

Pass på at du ikke blåser opp saken hinsides alle dimensjoner, slik at dette virker som noe veldig skummelt. Hvis du ikke glemte å skrive at dere bor i Chicagos slumstrøk eller noe sånt :-|

''Pass på at du ikke blåser opp saken hinsides alle dimensjoner, slik at dette virker som noe veldig skummelt. Hvis du ikke glemte å skrive at dere bor i Chicagos slumstrøk eller noe sånt :-|''

Vi bor vel forsåvidt så langt fra Chicagos slumstrøk som det er mulig å komme, det er bare jeg som er utstyrt med en litt mer enn middels god fantasi - og jeg vet at jeg har en tendens til å overdrive.

Takk for svar og råd - jeg tar det til etteretning. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hønemammaen

Hehe, ja jeg skrev visst om historien i hodet etter å ha lest innlegget ditt.

Men tror ikke jeg ville hatt betenkeligheter med å la 11-åringen passe 5-åringen en times tid, heller. Forutsatt at begge er forholdsvis "fornuftige" og 5-åringen f.eks. ikke er typen til å stikke av, slik jeg vet noen unger kan.

Takk for svar. 5-åringen er absolutt ikke typen til å stikke av. Disse to er ofte sammen, og da går de veldig fint sammen, så jeg ser jo for meg at det ville gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hønemammaen

Hvis 5 åringen liker å være sammen med hun på 11, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å la dem være sammen et par timer alene. Enda tryggere er det selvfølgelig dersom hennes foreldre er hjemme og kan være backup i tilfelle konflikter.

Takk for svar. De går veldig godt sammen - 5-åringen forguder 11-åringen (og omvendt tror jeg - hvertfall nesten). Foreldrene til 11-åringen er ikke i umiddelbar nærhet, en bitteliten kjøretur i såfall (ca 2 - 3 min.), ikke nært nok hvis noe akutt skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pass på at du ikke blåser opp saken hinsides alle dimensjoner, slik at dette virker som noe veldig skummelt. Hvis du ikke glemte å skrive at dere bor i Chicagos slumstrøk eller noe sånt :-|''

Vi bor vel forsåvidt så langt fra Chicagos slumstrøk som det er mulig å komme, det er bare jeg som er utstyrt med en litt mer enn middels god fantasi - og jeg vet at jeg har en tendens til å overdrive.

Takk for svar og råd - jeg tar det til etteretning. ;o)

Jeg mente absolutt ikke å gjøre narr av deg, altså.

Men en moden, fornuftig 11-åring som har forstått litt av hvert, _kan_ bli unødig skremt dersom det Å Være Alene Hjemme framstilles som noe litt på kanten. Og da _kan_ det smitte over på 5-åringen, som da kan reagere med å være vanskeliger enn ellers, og plutselig er hele jobben atskillig større enn normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. De går veldig godt sammen - 5-åringen forguder 11-åringen (og omvendt tror jeg - hvertfall nesten). Foreldrene til 11-åringen er ikke i umiddelbar nærhet, en bitteliten kjøretur i såfall (ca 2 - 3 min.), ikke nært nok hvis noe akutt skulle oppstå.

Jeg tror den form for barnevaktløsning stort sett fungerer kjempebra! Det er som regel stor stas for begge parter å være overlatt til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hønemammaen

Jeg mente absolutt ikke å gjøre narr av deg, altså.

Men en moden, fornuftig 11-åring som har forstått litt av hvert, _kan_ bli unødig skremt dersom det Å Være Alene Hjemme framstilles som noe litt på kanten. Og da _kan_ det smitte over på 5-åringen, som da kan reagere med å være vanskeliger enn ellers, og plutselig er hele jobben atskillig større enn normalt...

Jeg oppfattet det ikke slik at du mente å gjøre narr av meg. :o)

Jeg vet selv at jeg er i overkant hysterisk, og har godt av å bli minnet på det. ;o)

Ser veldig godt poenget ditt med ikke å overdramatisere overfor ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg ikke hatt noen problemer med, såfremt 11-åringen og 5-åringen kommer godt overens og 11-åringen er relativt fornuftig. Det kommer selvsagt litt an på 5-åringen også, da - noen er jo litt mer ustyrlige enn andre. ;o)

Men sånn generelt synes jeg det høres helt greit og forsvarlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville begynt i det små, så ungene ser at de mestrer å være alene. Og du også blir sikrere.

Jeg ville gått en liten tur første gang, rett over 30min.

Så heller forlenget tiden neste gang :0)

Og barnevakt, jeg betaler 300kr kvelden.

Da som regel fra 19.00- 20.00.

Så sover de over til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg ville begynt i det små, så ungene ser at de mestrer å være alene. Og du også blir sikrere.

Jeg ville gått en liten tur første gang, rett over 30min.

Så heller forlenget tiden neste gang :0)

Og barnevakt, jeg betaler 300kr kvelden.

Da som regel fra 19.00- 20.00.

Så sover de over til vanlig.

''Og barnevakt, jeg betaler 300kr kvelden. Da som regel fra 19.00- 20.00. Så sover de over til vanlig.''

Da vil jeg gjerne sitte barnevakt hos deg!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Og barnevakt, jeg betaler 300kr kvelden. Da som regel fra 19.00- 20.00. Så sover de over til vanlig.''

Da vil jeg gjerne sitte barnevakt hos deg!

;-)

Neineinei, her - hos meg er det ledig barnevaktjobb...... :o)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Neineinei, her - hos meg er det ledig barnevaktjobb...... :o)))))

Men betaler du like bra? 300 kr for en times jobb og så losji attpå? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner selv sine barn best. Jeg hadde noen ganger ansvaret for fire yngre barn da jeg var 10-12 år (minstemann var to). Jeg var en type som foreldrene mine stolte på at kunne gjøre det, og det kunne jeg. De hadde derimot aldri overlatt ansvaret for en eneste unge til broren min selv da han var 15-16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Men betaler du like bra? 300 kr for en times jobb og så losji attpå? ;-)

Aha - sånn ja :-) Jeg så ikke den jeg :-)

Ja, kan godt betale 300 for den første timen jeg - kommer helt an på prisen på de påfølgende det - det står jo at du skal være til dagen etter :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...