Gjest Valnøtt Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Inspirert av laban vil jeg gjerne skrive om kunstig søtet sjokolade... For oss som slanker oss er sjokolade søtet med maltitol et fint alternativ til sjokolade med sukker. Men - ikke gi dette til barn. Maltitol kan forårsake løs mage og gass. Og da mener jeg sånn at det er _plagsomt_ og _vondt_ i små barnemager. Og i voksenmager også, men voksne kan tåle å eksperimentere selv og finne hvor mye de tåler :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk! For å utdype litt: Jeg ga noe gelegodteri-aktig som lå i en "binge" på Rema, til sønnen min. Det var i relativt små poser, to forskjellige typer - farget, uten sukker. Tilsammen ble det en sånn passe liten skål. Virkningen var helt ufattelig, han fikk vrengt innsiden ut i begge ender, samtidig og eksplosivt. Jeg sjekket posene neste gang jeg var i den butikken, og maltitol var søtningsmiddelet. Så har dere noen drittunger i nabolaget,.... Neida! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk! For å utdype litt: Jeg ga noe gelegodteri-aktig som lå i en "binge" på Rema, til sønnen min. Det var i relativt små poser, to forskjellige typer - farget, uten sukker. Tilsammen ble det en sånn passe liten skål. Virkningen var helt ufattelig, han fikk vrengt innsiden ut i begge ender, samtidig og eksplosivt. Jeg sjekket posene neste gang jeg var i den butikken, og maltitol var søtningsmiddelet. Så har dere noen drittunger i nabolaget,.... Neida! Hehe - selv har jeg heldigvis tatt en bit av gangen og funnet tåle-nivået mitt før jeg får en eim av noe annet enn parfyme om ørene.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk! For å utdype litt: Jeg ga noe gelegodteri-aktig som lå i en "binge" på Rema, til sønnen min. Det var i relativt små poser, to forskjellige typer - farget, uten sukker. Tilsammen ble det en sånn passe liten skål. Virkningen var helt ufattelig, han fikk vrengt innsiden ut i begge ender, samtidig og eksplosivt. Jeg sjekket posene neste gang jeg var i den butikken, og maltitol var søtningsmiddelet. Så har dere noen drittunger i nabolaget,.... Neida! Såpass! Jeg fører det på listen over min avsky for kunstige søtningsmidler... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Takk! For å utdype litt: Jeg ga noe gelegodteri-aktig som lå i en "binge" på Rema, til sønnen min. Det var i relativt små poser, to forskjellige typer - farget, uten sukker. Tilsammen ble det en sånn passe liten skål. Virkningen var helt ufattelig, han fikk vrengt innsiden ut i begge ender, samtidig og eksplosivt. Jeg sjekket posene neste gang jeg var i den butikken, og maltitol var søtningsmiddelet. Så har dere noen drittunger i nabolaget,.... Neida! Oi, jentungen og jeg prøvde de cola-godteriene, og vi har ikke eksplodert. Men vi spiste ikke så veldig mange om gangen selvom vi tømte posen i løpet av helga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Såpass! Jeg fører det på listen over min avsky for kunstige søtningsmidler... Som sagt - for oss som må ligge milelangt unna sukker i enhver sammenheng er det en erstatning i en sjelden utskeielse i begrensede mengder. Og når det er det du får - så er det et godt alternativ med deilig sjokoladesmak :-) Ellers ville jeg nok ikke spist noe med maltitol i :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Som sagt - for oss som må ligge milelangt unna sukker i enhver sammenheng er det en erstatning i en sjelden utskeielse i begrensede mengder. Og når det er det du får - så er det et godt alternativ med deilig sjokoladesmak :-) Ellers ville jeg nok ikke spist noe med maltitol i :-/ Alt med måte, osv. Hadde jeg hatt diabetes feks hadde jeg nok ikke sittet så høyt på min hest heller. Og - avskyen går primært på ungene - jeg liker bare ikke smaken, men kan jo velge... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Både leger, helsestasjon og tannleger jeg har snakket med frarådet bruk av kunstig søting. Kun diabetikere burde bruke det! Da er det bedre å kutte på søtinntaket, eller spise frukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Alt med måte, osv. Hadde jeg hatt diabetes feks hadde jeg nok ikke sittet så høyt på min hest heller. Og - avskyen går primært på ungene - jeg liker bare ikke smaken, men kan jo velge... Det er nettopp det - når valget er aldri en eneste bit noengang, og man tilfeldigvis elsker sjokolade - så kan man heller spise litt med maltitol en gang imellom. Jeg pleier å spøke med at maltitolsjokoladen er metadonet mitt :-) For min del så spiser jeg en slik sjoklade per måned kanskje. Jeg klarer nemlig å spise et par biter og la det bli med det når det ikke er sukker i :-) Men til unger og andre som er friske og raske er ikke dette det rette å gi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.