Persille1365381127 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Vi bor midt mellom to skoler - og vi må bestemme oss for hvilken skole Billa skal på... Skole 1 - skolen hun "hører til", må over en relativt trafikkert vei for å komme dit, lengst unna faren (kan aldri komme seg til ham selv), liten skole. Skole 2 - fin skolevei, ikke så langt fra faren (kan sykle når vi kommer så langt), større skole, skolen jeg gikk på da jeg var liten - og var svært misfornøyd med (det kan jo ha endret seg...). Jeg vet at skole 2 har et elendig opplegg for fleksibel skolestart, og at de generelt ikke har spesielt godt rykte. Men Billa tror hun skal på denne skolen, og det er enklere for faren. Så hørte jeg av en annen mor at skole 1 var bedre, den er mindre - og de har visstnok flere muligheter. Vet ikke hvordan opplegget for fleksibel skolestart er der. Men; hvordan skal vi finne ut av hvilken som er best rent faglig? Og gjennomføringsmessig (ikke det pratiske for oss, men sånn generelt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Trygg skolevei betyr mye og det at hun kan sykle til faren betyr også mye. Er det mange som kritiserer skole nr. 2? Uansett synes jeg du må diskutere det med faren og bli enig med han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg vet ingenting om "fleksibel skolestart", så det har jeg ingen formening om. Jeg kan imidlertid si noe om å ha barn på en stor skole. Mine barn går på byens største skole, og det fungerer veldig fint. Det er mange barn på trinnet å ha oversikt over for oss foreldre, men for barna er ikke det noe problem. På SFO er de imidlertid veldig mange, og der er det nok noen som "forsvinner i mengden" Jeg ser at det er vankskelig å velge - men ville nok ha lagt mer vekt på det praktiske (skolevei, hvor faren bor osv) enn det pedagogiske - for det er vel som regel ganske bra, og avhenger uansett en god del av læreren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Vi bor også på grensen mellom to skoler. Ved valget vi tok da eldstemann begynte for 3 år siden vektla vi skolevei, hvor ny skolen var, antall pc'er pr elev og litt str på skolen (vi valgte den minste) Mener vi gikk inn på en nettside der det lå statistikk om hver skole så man kunne sammenligne? skoleporten.no eller noe i den dur. Til tross for at guttungen ikke kom på skole med noen fra bhg, har det gått veldig bra med ham, takket være flotte lærere, sfo-arbeidere og klassekamerater. Vi angrer ikke på valget, men andre i nærheten har tatt motsatt valg av vårt og er like fornøyde med den andre skolen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 http://skoleporten.utdanningsdirektoratet.no/default.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Fleksibel skolestart er jo helt nytt for nesten alle skoler i Oslo -enda en ting som har blitt dyttet på dem av politikerne - så det er vel bare de aller minste skolene som foreløpig takler det i noen særlig grad. Jeg tror ikke noe på at en hel skole (unntatt kanskje de helt små) er slik eller sånn faglig, det avhenger mye av læreren, elevsammensetningen i gruppa akkurat det året, osv. Så jeg hadde ikke tatt hensyn til overfladiske rykter. Bare hvis jeg hadde hørt om helt konkrete, kritikkverdige ting fra foreldre som selv hadde erfart det og som jeg stolte på, og det var skolens ledere som var de "skyldige", kunne jeg muligens latt meg påvirke. Skal du ta hensyn til andres meninger, må du nesten snakke med noen som har lang erfaring med skolene, fra flere barn med forskjellige lærere. Du får ingen garanti på forhånd om en skole er "bra". Selv om du gjør et valg nå, kan det teoretisk komme en gal rektor dit i januar som forårsaker en personalkonflikt som lammer alle gode krefter der. Det er ikke sannsynlig, men sånt _har_ skjedd. Håper det går greit for dere foreldrene å bli enige på forhånd, det er viktig at hun vet hvor hun skal gå og at dere presenterer valget som en fin skole, selv om dere evt. er litt i tvil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Fleksibel skolestart er jo helt nytt for nesten alle skoler i Oslo -enda en ting som har blitt dyttet på dem av politikerne - så det er vel bare de aller minste skolene som foreløpig takler det i noen særlig grad. Jeg tror ikke noe på at en hel skole (unntatt kanskje de helt små) er slik eller sånn faglig, det avhenger mye av læreren, elevsammensetningen i gruppa akkurat det året, osv. Så jeg hadde ikke tatt hensyn til overfladiske rykter. Bare hvis jeg hadde hørt om helt konkrete, kritikkverdige ting fra foreldre som selv hadde erfart det og som jeg stolte på, og det var skolens ledere som var de "skyldige", kunne jeg muligens latt meg påvirke. Skal du ta hensyn til andres meninger, må du nesten snakke med noen som har lang erfaring med skolene, fra flere barn med forskjellige lærere. Du får ingen garanti på forhånd om en skole er "bra". Selv om du gjør et valg nå, kan det teoretisk komme en gal rektor dit i januar som forårsaker en personalkonflikt som lammer alle gode krefter der. Det er ikke sannsynlig, men sånt _har_ skjedd. Håper det går greit for dere foreldrene å bli enige på forhånd, det er viktig at hun vet hvor hun skal gå og at dere presenterer valget som en fin skole, selv om dere evt. er litt i tvil. Vi er heldigvis helt enige om hva vi vil Selv om den ene skolen er mer praktisk for ham enn den andre, er vi enige om at kvliteten på skolen er viktigere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Trygg skolevei betyr mye og det at hun kan sykle til faren betyr også mye. Er det mange som kritiserer skole nr. 2? Uansett synes jeg du må diskutere det med faren og bli enig med han. Faren og jeg er enige, vi vil finne den skolen som har det beste tilbudet - vi ordner oss praktisk uansett. Det er ikke sikkert han blir boende der han bor nå ettersom han har fått ny samboer, hun etter all sannsynlighet vil ha barn om ikke så lenge - og de ikke har plass til det. Jeg er UTROLIG glad for at det fungerer så bra mellom oss! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Faren og jeg er enige, vi vil finne den skolen som har det beste tilbudet - vi ordner oss praktisk uansett. Det er ikke sikkert han blir boende der han bor nå ettersom han har fått ny samboer, hun etter all sannsynlighet vil ha barn om ikke så lenge - og de ikke har plass til det. Jeg er UTROLIG glad for at det fungerer så bra mellom oss! "Faren og jeg er enige, vi vil finne den skolen som har det beste tilbudet - vi ordner oss praktisk uansett" Da må det jo bli skole nr.1 da ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 http://skoleporten.utdanningsdirektoratet.no/default.aspx Takk! Her var det jo masse info 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg ville sjekket ut om skolene hadde ulikt pedagogisk opplegg, hva som var skolens satsningsområder etc. Deretter ville jeg vurdert hvilket opplegg som passer best med de behov Billa har; ulike barn profiterer på ulikt opplegg. Er forøvrig enig med laban. Min brors barn har gått på samme barneskole under samme skoleledelse, men med svært ulik kvalitet på innholdet. De første tre årene min nevø gikk på skolen fungerte stort sett ingenting, så plutselig dukket det opp et unikum av en lærer og nå er alt supert også for hans klasse. Min nieses klasse hadde bra opplegg hele veien. Skolen har en lite fleksibel (og neppe altfor dyktig ledelse), og stor variasjon mht lærerkvalitet. I nabolaget her jeg bor går nesten alle ungene på Montessorri-skole. Foreldrene mener at skolen er bra for de fleste ungene, men noen unger trives ikke med Montessoriopplegget og antas å ha det bedre i ordinær skole. Noen venner av meg har valgt å ha en unge på Montessorri mens den andre går på den ordinære lokalskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 En liten skole ser hvert enkelt barn mye bedre. Men skolevei teller mye. Nytter ikke om man er livredd for skoleveien frem og tilbake når barna er små. Det er ingen god følelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har inntrykk av at kulturen ved en skole gjerne holder seg noenlunde lik... Her hvor jeg bor er det en ganske ordinær småskole, men ungdomstrinnet er helt utrolig bra og har vært kjent for det i mange år. Det er faktisk den ungdomsskolen som gjorde at jeg bosatte meg akkurat her - mange år før ungene skal dit engang :-) Så var den dårlig før, så kan det godt finne på å være det enda. Be om resultatene de har hatt på normerte prøver så ser du fort hva de klarer å lære ungene og ikke på de forskjellige skolene. De har sikkert skolepatrulje som passer på ved den veien også. Det er ikke vanlig at ungene går over veier og sånt rett ved skolen alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg ville prøvd å snakke med foreldre som har barn på skolene. Høre hvilke erfaringer de har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 En liten skole ser hvert enkelt barn mye bedre. Men skolevei teller mye. Nytter ikke om man er livredd for skoleveien frem og tilbake når barna er små. Det er ingen god følelse. Jeg er ikke akkurat livredd, men det er en veldig trafikkert vei som skal krysses, og veien er generelt mindre "hyggelig". Forøvrig enig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har inntrykk av at kulturen ved en skole gjerne holder seg noenlunde lik... Her hvor jeg bor er det en ganske ordinær småskole, men ungdomstrinnet er helt utrolig bra og har vært kjent for det i mange år. Det er faktisk den ungdomsskolen som gjorde at jeg bosatte meg akkurat her - mange år før ungene skal dit engang :-) Så var den dårlig før, så kan det godt finne på å være det enda. Be om resultatene de har hatt på normerte prøver så ser du fort hva de klarer å lære ungene og ikke på de forskjellige skolene. De har sikkert skolepatrulje som passer på ved den veien også. Det er ikke vanlig at ungene går over veier og sånt rett ved skolen alene. Denne veien er ikke rett ved skolen, den er rett ved oss Og skoleveien er generelt mindre hyggelig til den lille skolen... Men jeg er enig i teoriene dine, og den ene har bedre rykte enn den andre... Jeg så på antall elever og lærere også, den ene har 250 elever og 20 lærere, den andre har 500 elever og 29 lærere? Så jeg vil tro at oppfølgingen er betraktelig bedre på den lille... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Jeg ville prøvd å snakke med foreldre som har barn på skolene. Høre hvilke erfaringer de har. Hvor skal jeg finne de da? Jeg kan jo ikke bare velge noen helt vilkårlig heller, og jeg kjenner ingen med så store barn ennå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Denne veien er ikke rett ved skolen, den er rett ved oss Og skoleveien er generelt mindre hyggelig til den lille skolen... Men jeg er enig i teoriene dine, og den ene har bedre rykte enn den andre... Jeg så på antall elever og lærere også, den ene har 250 elever og 20 lærere, den andre har 500 elever og 29 lærere? Så jeg vil tro at oppfølgingen er betraktelig bedre på den lille... Håååå - den skoleveien finner du en løsning på. Det lærertallet der sa ihvertfall med veeeldig mye. Jeg går sammen med ungene til skolen jeg, så lærer de etterhvert å gå fint den strekningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har inntrykk av at kulturen ved en skole gjerne holder seg noenlunde lik... Her hvor jeg bor er det en ganske ordinær småskole, men ungdomstrinnet er helt utrolig bra og har vært kjent for det i mange år. Det er faktisk den ungdomsskolen som gjorde at jeg bosatte meg akkurat her - mange år før ungene skal dit engang :-) Så var den dårlig før, så kan det godt finne på å være det enda. Be om resultatene de har hatt på normerte prøver så ser du fort hva de klarer å lære ungene og ikke på de forskjellige skolene. De har sikkert skolepatrulje som passer på ved den veien også. Det er ikke vanlig at ungene går over veier og sånt rett ved skolen alene. Finnes det skolepatruljer fremdeles? Det har jeg bare sett på tv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Finnes det skolepatruljer fremdeles? Det har jeg bare sett på tv... Jepp :-) Vi har :-) Er voksne som står der skoleveien krysser bilveiene og passer på at alt går fint for seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.