Gå til innhold

Hvordan finne ut om en skole er bra?

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Finnes det skolepatruljer fremdeles?

Det har jeg bare sett på tv...

Det finnes, men det er nok stort sett voksne som står trafikkvakt nå. FAU organiserer foreldrevakter i et kryss ved vår skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

14

• guttas

4

• jubalong70

3

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Helt på siden av det du spør om, så fikk jeg lyst til å fremheve betydningen av å få gå på skolen sammen med de andre ungene "i gata".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Helt på siden av det du spør om, så fikk jeg lyst til å fremheve betydningen av å få gå på skolen sammen med de andre ungene "i gata".

Jeg vet - de har samme problematikken :)

Vi er tre familier, og ingen vet helt hva de skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Finnes det skolepatruljer fremdeles?

Det har jeg bare sett på tv...

Jada, hos oss er det skolepatrulje.

Det er stort sett 6- eller 7-klassinger som står vakt i det mest trafikkerte krysset ved skolen hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg finne de da? Jeg kan jo ikke bare velge noen helt vilkårlig heller, og jeg kjenner ingen med så store barn ennå...

Hmmm, nei, da blir det litt vanskelig. Er det ingen du kjenner, som kjenner noen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geografi står _langt_ nede på min prioriteringsliste i valg av skole.

Ring til rektor ved begge skolene og spør hvordan de driver skolen, hvilke undervisningsprinsipper de bruker, hvilke mål de har, hvordan de skaper et godt sosialt miljø, hvordan de bekjemper mobbing, leseopplæring, lærebøker osv. osv.

Blir rektor skremt av en forelder som spør, bør forelderen bli skremt.

Be om å få besøke skolene og kanskje være til stedet i noen av timene.

Snakk med mange ulike foreldre.

Etter hvert finner du ut om noen av skolene er riktige for ditt barn...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hmmm, nei, da blir det litt vanskelig. Er det ingen du kjenner, som kjenner noen heller?

Nei, det ser litt dårlig ut...

Men, jeg kjenner en rådgiver ved en tredje skole i distriktet ganske godt (som ikke er et alternativ for oss) - så hun kan sikkert gi meg litt inside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men, jeg kjenner en rådgiver ved en tredje skole i distriktet ganske godt (som ikke er et alternativ for oss) - så hun kan sikkert gi meg litt inside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere et reelt valg? Vanligvis går vel barna på den skolen de hører til, hvis det ikke er spesielle grunner til noe annet. Men hvis det er god plass på den andre skolen så er det kanskje mulig å velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv det.

Her i byen så er det i alle fall ganske gjengse oppfattninger av skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Har dere et reelt valg? Vanligvis går vel barna på den skolen de hører til, hvis det ikke er spesielle grunner til noe annet. Men hvis det er god plass på den andre skolen så er det kanskje mulig å velge?

Ja, vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle svarene nedover her, så dette er det muligens andre som har foreslått også; men hva med å les fag- og undervisningsplanene for de ulike skolene? Alle skoler skal vel også ha beskrivelser av hvilke pedagogiske metoder de bruker? I tillegg går det jo en å undersøke hvor lenge rektor har vært i stillingen sin_ er det mye utskiftning ( dette gjelder vel for resten av lærerstaben også), så er det vel neppe noe godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg finne de da? Jeg kan jo ikke bare velge noen helt vilkårlig heller, og jeg kjenner ingen med så store barn ennå...

Det må da være noen av barnehagebarna i barnehagen din som har eldre søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne veien er ikke rett ved skolen, den er rett ved oss :(

Og skoleveien er generelt mindre hyggelig til den lille skolen... Men jeg er enig i teoriene dine, og den ene har bedre rykte enn den andre...

Jeg så på antall elever og lærere også, den ene har 250 elever og 20 lærere, den andre har 500 elever og 29 lærere?

Så jeg vil tro at oppfølgingen er betraktelig bedre på den lille...

Antallet voksne kan bety at den generelle oppfølgingen av elevene er veldig god. Det kan også bety at de har mange elever med stor problematikk som trenger ekstra oppfølging. Er skolene i samme bydel/kommune? Merkelig med så stor skjevfordeling av lærere hvis det ikke er spesielle grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nå har jeg ikke lest alle svarene nedover her, så dette er det muligens andre som har foreslått også; men hva med å les fag- og undervisningsplanene for de ulike skolene? Alle skoler skal vel også ha beskrivelser av hvilke pedagogiske metoder de bruker? I tillegg går det jo en å undersøke hvor lenge rektor har vært i stillingen sin_ er det mye utskiftning ( dette gjelder vel for resten av lærerstaben også), så er det vel neppe noe godt tegn.

Jobber med saken! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det må da være noen av barnehagebarna i barnehagen din som har eldre søsken

Nei, faktisk ikke :)

Utrolig nok når jeg tenker etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...