Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva slags regler har dere som har unger som ELSKER tv og spill for dem? Mine ville blitt dønn avhengige hvis de fikk regulere det selv, og sånn er det sikkert flere som er. Hva slags regler bruker dere? Vi har null skjermbasert underholdning mandag og onsdag, aldri spill og tv når det er sol, og ellers må de ut og leke for å tjene seg opp spilletid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hm, jeg har ingen regler... Jeg lar henne spille om jeg driver med noe annet, eller ikke kan være med henne - ellers gjør vi stort sett noe sammen (les: ikke hjemme, eller utenfor). Bassenget og trampolinen trekker mer enn tv'n - heldigvis 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 De får se tv fram til 10:00 i helger og ferier. De får se barnetv eller tilsvarende på annen kanal 18-19 ca. Hender de får se en film eller på Playhouse Disney mens jeg lager middag hvis de vil slappe av på sofaen og er slitne etter SFO/skole/barnehage. De får spille Nintendo hvis de spør og jeg synes det er ok. Hvis det er strålende sol og de bare har sittet inn hele dagen får de nei. Jeg sier fra når de skal slutte. Guttungen spiller litt sammen med diverse kamerater når han kommer fra skolen før vi kommer fra jobb. Men de hopper på trampoline og leiker i bekken også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 I sommer har det glidd ut med morgenTV for at vi skal få rolige morgener. Men vanligvis så får han velge om han vil se BarneTV, film eller spille tilsvarende tid. Vi har ingen skjermfrie dager på kalenderen, men i den lyse årstida blir det gjerne flere slike av seg selv. Når vi kjører lange bilturer/fly/det overhode ikke er utevær, så er det unntak fra reglene. De unntakene gjør vi vel helst for å lette vår egen tilværelse... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 I helgene og i feriene får de se TV frem til ca 10, og da slår vi den som regel av. Skolebarna får lov til å se TV når de kommer hjem fra SFO og mens vi lager middag. Så er det barne-tv fra 18 til 18.40, og TV'en blir som regel slått av. Noen ganger ser de en fotballkamp eller et naturprogram e.l. seinere. Jeg synes det blir mye i feriene om formiddagene, men de koser seg veldig, og er veldig aktive ellers. Vi har ikke noe playstation eller nintendo eller hva det nå heter - bare noen få dataspill som aldri blir brukt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 I sommer har det glidd ut med morgenTV for at vi skal få rolige morgener. Men vanligvis så får han velge om han vil se BarneTV, film eller spille tilsvarende tid. Vi har ingen skjermfrie dager på kalenderen, men i den lyse årstida blir det gjerne flere slike av seg selv. Når vi kjører lange bilturer/fly/det overhode ikke er utevær, så er det unntak fra reglene. De unntakene gjør vi vel helst for å lette vår egen tilværelse... Vi har også unntak på bilturer - da ser de film hele tiden! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen regler Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vi har ingen regler. I starten satt de veldig lenge, men etterhvert regulerte de det helt selv. Så nå sitter de ikke så lenge om gangen. Vår eldste sitter endel på dataen (msn, nettby o.l), heller ikke her satt vi opp regler, og hun har også regulert dette helt av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 I sommer har det glidd ut med morgenTV for at vi skal få rolige morgener. Men vanligvis så får han velge om han vil se BarneTV, film eller spille tilsvarende tid. Vi har ingen skjermfrie dager på kalenderen, men i den lyse årstida blir det gjerne flere slike av seg selv. Når vi kjører lange bilturer/fly/det overhode ikke er utevær, så er det unntak fra reglene. De unntakene gjør vi vel helst for å lette vår egen tilværelse... Lange bilturer er unntak ja - da skal det bare overleves :-) Hm..... Kanskje derfor de elsker å kjøre bil.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg synes opplegget ditt høres supert ut. Null spilling to dager i uka er jo helt supert. Det har vi ikke hos oss. Hos oss spiller de nok ganske mye. De har egne spill på loftstua, og de har også TV der. Jeg burde nok ha slått av TV og spill litt oftere. Når det er sol og finvær må ungene være ute, men noen ganger maser de veldig om å få komme inn. Det er spesielt noen kompiser som trigger denne masingen (urettferdig at foreldrene er inne og ungene må ut). Hvor lenge må dine være ute for å tjene opp spilletid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg synes opplegget ditt høres supert ut. Null spilling to dager i uka er jo helt supert. Det har vi ikke hos oss. Hos oss spiller de nok ganske mye. De har egne spill på loftstua, og de har også TV der. Jeg burde nok ha slått av TV og spill litt oftere. Når det er sol og finvær må ungene være ute, men noen ganger maser de veldig om å få komme inn. Det er spesielt noen kompiser som trigger denne masingen (urettferdig at foreldrene er inne og ungene må ut). Hvor lenge må dine være ute for å tjene opp spilletid? Det blir ikke spilletid av det før det er gått en halvtime. Og de må drive med noe, ikke bare stå i blomst ute på gården... Utover det så opparbeider de spilletid lik den de har vært ute. Jeg ville ikke laget disse reglene hvis det ikke var for at de begge to vil utvikle en seriøs spilleavhengighet hvis de ikke fikk regler altså. Men de viser ingen tegn til å begrense seg på egen hånd... Men når de først skal spille så får de dyrke interessen skikkelig da. Det er kanskje litt selvmotsigende, men jeg ser at det medfører at de etterhvert har utviklet en ganske fin kritisk sans. De ser forskjell på spill som er krevende og interessante kontra spill med for mye vold, de er opptatt av at det skal være skikkelig grafikk og sånn også :-) De har ganske stor tilgang på spill, og jeg ser heldigvis at de velger problemløsende spill istedenfor slossing. Eldsten tittet på gta hos en kompis og kom hjem og konkluderte med at det var rendyrket vold og ikke noe bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vi har ingen regler. I starten satt de veldig lenge, men etterhvert regulerte de det helt selv. Så nå sitter de ikke så lenge om gangen. Vår eldste sitter endel på dataen (msn, nettby o.l), heller ikke her satt vi opp regler, og hun har også regulert dette helt av seg selv. Jeg prøvde å se om det regulerte seg av seg selv etter at nyhetsverdien forsvant, men det er ikke tegn til det her... Dermed må vi ha litt regler. De har satt opp reglene sammen med oss i skikkelig familieråd, og det gjør også at de er kjempeflinke til å overholde dem - heldigvis :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er mange som har dette problemet. Jeg har (heldigvis) barn som regulerer dette selv, og som ikke blir oppslukt av dataspill og tv/film. Men jeg synes det er så fælt å høre det som du sier, at de må være ute for å "tjene opp" spilletid. Kjenner noen som har det slik, og det er så trist å få besøk av han, for han er ute (eller med på et eller annet) kun fordi han får spilletid når han kommmer hjem igjen.. For et ensformig og trist liv tenker jeg, når det eneste som teller er dataspill. Men ser jo at det er veldig mange som er hekta på dette, selv om denne gutten jeg nevner er ekstrem. Som svar på spørsmålet ditt om regler synes jeg det er greit med data/tv på kvelden etter lekser/turn/fotball etc. Og kanskje på en og annen reinværsdag, men ikke hele dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg synes opplegget ditt hørtes flott ut! Jeg har ingen spesielle regler ovenfor guttungen, det er veldig periodevis hvor opptatt han er av nintendoen sin og tv-titting. Når jeg ser det blir for mye så sier jeg stopp. I starten synes han jeg var så urettferdig, den kjipe mammaen altså ;o) Men nå har han skjønt at han noen ganger blir så oppslukt, at om ikke jeg sier ifra, går han glipp av mye annen moro lek. Akkurat denne uka får han se på tv, jeg er så dårlig at jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Nintendoen ble visstnok inndratt av pappaen i går, men jeg fikk ikke med meg hvorfor. Noe han godtok, så da har han tydligvis gjort noe han ikke skulle, for gutten har fått sin del av samvittighet ) Når han har venner på besøk begrenser jeg det, for enkelte kamerater vil bare spille og ingenting annet. Da sender jeg dem ut eller på rommet for å leke. Litt spilling er helt greitt, men ikke fra de kommer fra skolen og til de skal hjem igjen. Lange bilturer får han se film så mye han vil, de gangene jeg husker og ta med spilleren da, det er ikke alltid ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er mange som har dette problemet. Jeg har (heldigvis) barn som regulerer dette selv, og som ikke blir oppslukt av dataspill og tv/film. Men jeg synes det er så fælt å høre det som du sier, at de må være ute for å "tjene opp" spilletid. Kjenner noen som har det slik, og det er så trist å få besøk av han, for han er ute (eller med på et eller annet) kun fordi han får spilletid når han kommmer hjem igjen.. For et ensformig og trist liv tenker jeg, når det eneste som teller er dataspill. Men ser jo at det er veldig mange som er hekta på dette, selv om denne gutten jeg nevner er ekstrem. Som svar på spørsmålet ditt om regler synes jeg det er greit med data/tv på kvelden etter lekser/turn/fotball etc. Og kanskje på en og annen reinværsdag, men ikke hele dager. ''Men jeg synes det er så fælt å høre det som du sier, at de må være ute for å "tjene opp" spilletid. Kjenner noen som har det slik, og det er så trist å få besøk av han, for han er ute (eller med på et eller annet) kun fordi han får spilletid når han kommmer hjem igjen..'' Neida - de har det helt supert ute altså - det ble skrevet(!) slik for å lage en fornuftig disponering av spilletid versus leketid. Hvis de begynner å stå og holde pusten og se på klokka så skal spilledingsene inn i skapet på ubestemt tid - vi skal ikke ha avhengige unger her :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barna er 2 pg 6 år, fortsetter med dette en stund Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er lov fra 18-19 hver dag. I tillegg lørdag og søndag 7-9. Av og til midt på dagen i helgene om været er elendig og vi ikke har program. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er lov fra 18-19 hver dag. I tillegg lørdag og søndag 7-9. Av og til midt på dagen i helgene om været er elendig og vi ikke har program. Det høres passe mye ut for sånne små tasser synes jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Så langt (ungene er 7, 8 og snart 3), så er det ikke noe problem her i huset. Ungene ser stort sett på TV fra 18-19 hver dag (Barne-TV + litt Disney). I helgene får de se på TV fra de står opp og til 9-10. Nå i sommerferien får de også lov til å se litt på morgen-TV med mindre vi har planer. Spill går veldig i perioder her, og de er ikke vanskelige å få bort fra spillet hvis det er noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vi opererte med en time skjermtid pr dag en god stund, det fungerte fint. Litt slakk på regneværshelger venninnene ikke var hjemme.... Nå er hun nesten 12 år, og like hekta på dataspill som mamma'n hennes er, så vi har mer eller mindre resignert. Dessuten har to av de beste kameratene også spilledilla, så om vi nekter henne å spille sier vi igrunnen nei til venner også. Det er det ikke verdt... Men det går i byger. Noen dager blir det mye, andre ikke noe. Og tv'en rører hun nesten ikke. Jeg skulle selvfølgelig ønske at hun var ute på lekeplassen og ikke foran wii'en, men hun er blitt såpass stor at jeg synes hun skal få bestemme over en del av fritiden sin selv. Og vi to voksne sitter jo gjerne på forum eller spiller dataspill vi også, mye, så da blir det vanskelig å nekte henne. Toåringen min holder i sju minutter foran tv'en - maks. Men hun begynner å få taket på DS'en til storesøster... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Sønnen min må 6 må også ha faste regler. Her har vi skjermtid, han kan da fritt velge mellom Nitende DS, Nitendi Wii, PC eller tv. Det er skjermtid hver dag når vi kommer hjem og fram til middag, maks 1 time. Kl seks er det barnetv hvis han vil (ikke skjermtid) I helgene er det skjermtid fram til kl 10.00 + avtaler gjøres i løpet av dagen avhengig av andre aktviteter. Dette fungerer bra for oss, men andre barn syns det er rart. Sønnen syns noen ganger det er vanskelig at naboene ikke har skjermtid, han kan fortelle at han har sett på tv hos de mens de andre barna har lekt. Da har han spurt om ikke jeg kan fortelle foreldrene om våre regler! Tydeligvis forskjell på barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Her er vi også strenge på tvèn... De får se 1 time på barne tv om kvelden, visst vi rekker det etter kveldsmat.. Ellers er det søndagen snuppen ser tv på morrraen. Men for all del, ingen regel uten unntak.. Tv/ data spill er uaktuelt her i huset. Foreløpig hvertfall. Jeg tror ikke det er bra for barn å se/spille for mye! Om Snuppen ser for mye tv blir han tiltaksløs og mister all fantasien..Sur og grinete blir han også. Og jeg tror ikke et barn har evnen til å sette seg begrensinger selv. Klart de vil spille masse! Så mye som overvekt også er i media, burde foreldre tenke seg godt om. Unger i dag sitter for mye i ro... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.