Gå til innhold

Må vi omplassere hunden????


Nb!

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 8 år, som er allergisk mot timotei, og veeeldig allergisk mot katt, hun slo litt ut mot hund for halvannet år siden mend et var så lite at de ikke regnet det som om hun hadde allergi mot hund.

I sommer fikk vi en hund som noen skulle skyte, å det ville vi ikke, så nå har vi hatt den i 1 mnd tid, den er kjempeskjønn og ungene forguder den, men etter at den kom til oss har hun fått store eksemslignende sår og hevelser på hendene, så jeg tok henne til legen idag for å teste hun..

Testen får vi ikke svar på før opp imot en mnd, men legen sa at hun aldri ville tatt hunden til hus dersom det var hennes datter, men at hun ikke hadde noen beviser på det hun sa, nå..

Å at testen kanskje ikke slo ut, men at hun kanskje reagerte på den allikevel...

Jeg har fått beskjed av et hundepensjonat at de kan ta imot hunden vår for omplassering ikveld, og at den blir godt ivaretatt og oppfulgt... Men hva skal vi gjøre??

Hva hadde DU gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

For å være helt ærlig - omplassert hunden tror jeg.

Dere kan heller ha en hund som ikke gir allergi.

Men jeg vet at det går an å få laget allergimedisin til en bestemt katt ett eller annet sted. Kanskje man kan få laget en spesiell medisin slik at hun tåler denne hunden også? Ta en tlf til veterinæren og hør etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For å være helt ærlig - omplassert hunden tror jeg.

Dere kan heller ha en hund som ikke gir allergi.

Men jeg vet at det går an å få laget allergimedisin til en bestemt katt ett eller annet sted. Kanskje man kan få laget en spesiell medisin slik at hun tåler denne hunden også? Ta en tlf til veterinæren og hør etter?

'' Ta en tlf til veterinæren og hør etter?''

Tror heller jeg ville ringt en lege (allergilege) enn en veterinær om det gjelder allergimedisin til mennesker :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

'' Ta en tlf til veterinæren og hør etter?''

Tror heller jeg ville ringt en lege (allergilege) enn en veterinær om det gjelder allergimedisin til mennesker :-).

Joda - det er jo lurt :-) (Litt sløv jeg - jeg tenkte bare at veterinærer sikkert er oppdatert på sånt siden det kan redde noen allergidyr fra avlivning:-) Det finnes selvsagt menneskeleger som kan det med selve allergien også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Joda - det er jo lurt :-) (Litt sløv jeg - jeg tenkte bare at veterinærer sikkert er oppdatert på sånt siden det kan redde noen allergidyr fra avlivning:-) Det finnes selvsagt menneskeleger som kan det med selve allergien også...)

''(Litt sløv jeg - jeg tenkte bare at veterinærer sikkert er oppdatert på sånt siden det kan redde noen allergidyr fra avlivning:-) ''

Ja, det tenkte jeg også, og mens veterinæren tenker på hundens beste, tenker kanskje legen på barnets :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''(Litt sløv jeg - jeg tenkte bare at veterinærer sikkert er oppdatert på sånt siden det kan redde noen allergidyr fra avlivning:-) ''

Ja, det tenkte jeg også, og mens veterinæren tenker på hundens beste, tenker kanskje legen på barnets :-).

Et viktig poeng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda - det er jo lurt :-) (Litt sløv jeg - jeg tenkte bare at veterinærer sikkert er oppdatert på sånt siden det kan redde noen allergidyr fra avlivning:-) Det finnes selvsagt menneskeleger som kan det med selve allergien også...)

Hunden skal ikke avlivest uansett, den blir omplassert, og er fremdeles en valp så håper noen vil ha den, å den er ufattelig søt å se på, så håper ikke det vil by på problemer..

Takk for svar på hva du ville gjort i denne situasjonen, hun har mye medisiner hun kan bruke, og alt apoteket har i sitt sortiment, men ikke så lett å la henne gå på medisiner konstant heller, fordi vi har hund, når jeg vet at hun klarer seg i lengre perioder uten medisin når vi ikke hadde hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng :-)

Var hos legen idag og det eneste hun kom frem til er at enten så velger vi å ha hunden >(noe hun ikke hadde valgt da, men som sagt så har hun ikke resultater å vise til enda), eller omplassere den, datteren vår har mange medisiner fra før, og det var ikke snakk om å endre noe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hunden skal ikke avlivest uansett, den blir omplassert, og er fremdeles en valp så håper noen vil ha den, å den er ufattelig søt å se på, så håper ikke det vil by på problemer..

Takk for svar på hva du ville gjort i denne situasjonen, hun har mye medisiner hun kan bruke, og alt apoteket har i sitt sortiment, men ikke så lett å la henne gå på medisiner konstant heller, fordi vi har hund, når jeg vet at hun klarer seg i lengre perioder uten medisin når vi ikke hadde hund...

Hvis den ikke har problemer med å finne en ny familie ville jeg ikke vært i tvil - datteren din kan ha allergi for hund allerede, eller hun kan utvikle allergi for hund fordi dere har den. Den kan få det fint et annet sted - alle får det bra. Og vofsen reiser videre. Skulle det være et sterkt ønske om hund kan dere heller ha en som ikke gir allergi - feks en type puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hunden skal ikke avlivest uansett, den blir omplassert, og er fremdeles en valp så håper noen vil ha den, å den er ufattelig søt å se på, så håper ikke det vil by på problemer..

Takk for svar på hva du ville gjort i denne situasjonen, hun har mye medisiner hun kan bruke, og alt apoteket har i sitt sortiment, men ikke så lett å la henne gå på medisiner konstant heller, fordi vi har hund, når jeg vet at hun klarer seg i lengre perioder uten medisin når vi ikke hadde hund...

Er man først litt allergisk bør man i størst mulig grad unngå det man er allergisk mot. Jo mer eksponering, jo mer trigging av allergien.

Synes ikke valget burde være så vanskelig, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man først litt allergisk bør man i størst mulig grad unngå det man er allergisk mot. Jo mer eksponering, jo mer trigging av allergien.

Synes ikke valget burde være så vanskelig, egentlig.

Nei, er egentlig det vi kom frem til også med en gang, men så kom mannen på at jeg kunne sjekke litt ekstra på nettet før vi valgte helt sikkert at vi måtte la han gå...

Tusen takk for hjelpen iallefall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke har problemer med å finne en ny familie ville jeg ikke vært i tvil - datteren din kan ha allergi for hund allerede, eller hun kan utvikle allergi for hund fordi dere har den. Den kan få det fint et annet sted - alle får det bra. Og vofsen reiser videre. Skulle det være et sterkt ønske om hund kan dere heller ha en som ikke gir allergi - feks en type puddel.

Ok, det er egentlig det vi er kommet frem til, men mannen ville så gjerne at vi sjekket på nettet før vi bestemte oss helt..

Visste ikke at det fantes raser som ikke gav utslag for allergi, men må vi kvitte oss med denne så blir det nok lenge før vi får en ny, han er jo blitt endel av familien allerede så det blir tungt å gå fra den...

Men takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart omplassert hunden. Eksem er vondt.

Jeg hadde heller ikke skaffet meg ny "allergifri" hund, for noen reagerer på disse også.

Jeg har selv hatt puddel i mange år, og ingen av mine nærmeste som har allergi og eksem reagerte på denne, men jeg vet at noen gjør det. Det er ikke verdt å knytte seg for mye til et dyr, om man har en risiko for å reagere på denne.

Hvis dere føler at dere MÅ ha ny hund, kan dere kontakte en kennel som har pudler. Veldig mange har alt for mange hunder hjemme, og de låner sikkert ut en som dere kan prøve og evt kjøpe på sikt. Husk bare at det er mye pelsstell på pudler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ubetenksomt - svaret gir seg selv

Du kan jo velge om du vil omplassere hunden eller barnet!

Jeg anser det som barnemishandling å trekke dyr inn i hjem til barn som allerede er allergisk mot andre dyr. Det viser at omsorgen overfor hunden er større enn omsorg over for barnet. Og jeg fatter ikke at du i det hele tatt trenger å stille spørsmål om hvorvidt du skal omplassere den. Det eneste alternativet bør være å avlive den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge om du vil omplassere hunden eller barnet!

Jeg anser det som barnemishandling å trekke dyr inn i hjem til barn som allerede er allergisk mot andre dyr. Det viser at omsorgen overfor hunden er større enn omsorg over for barnet. Og jeg fatter ikke at du i det hele tatt trenger å stille spørsmål om hvorvidt du skal omplassere den. Det eneste alternativet bør være å avlive den.

Hvorfor i alle dager bør de avlive hunden fremfor å omplassere den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv allergisk for hund. Jo mer jeg blir eksponert for hunder jo værre blir jeg for hver eneste gang. Fordi jeg det siste året har besøkt familie med hund (pga ny kjæreste der flere familiemedlemmer har hund), kan jeg nå takke meg selv for at jeg reagerer allergisk før det har gått 10 minutter. Såkalte allergifrie hunder finnes ikke. Små hunder tålereres ofte litt bedre fordi de gjerne blir gjort rent (badet) oftere.

Bli kvitt hunden for barnets skyld. Det er utrolig ubehagelig å bli syk på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ubetenksomt - osv

Hvorfor i alle dager bør de avlive hunden fremfor å omplassere den??

Fordi det kanskje er mer rettferdig overfor hunden, enn at den skal bli flyttet fra den ene til den andre. Jeg syns _ikke_ det er en god løsning å avlive dyr fordi de har havnet i hendene på ufornuftige eiere. Men framfor en forvirrende omplasseringstilværelse kan det være bedre med avliving. Syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv allergisk for hund. Jo mer jeg blir eksponert for hunder jo værre blir jeg for hver eneste gang. Fordi jeg det siste året har besøkt familie med hund (pga ny kjæreste der flere familiemedlemmer har hund), kan jeg nå takke meg selv for at jeg reagerer allergisk før det har gått 10 minutter. Såkalte allergifrie hunder finnes ikke. Små hunder tålereres ofte litt bedre fordi de gjerne blir gjort rent (badet) oftere.

Bli kvitt hunden for barnets skyld. Det er utrolig ubehagelig å bli syk på denne måten.

Takk for svar, det er det vi også er kommet frem til, men mannen ville bare at jeg skulle dobbeltsjekke.. Hunden skal kjørest til pensjonatet nå ikveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i første omgang levert hunden tilbake til hundepensjonatet, og spurt om de kunne holde den av til dere mens dere venter på resultatet av allergitesten. Da ser dere jo også om det skjer noen forbedringer med datteren deres når hunden er ute av huset.

Isåfall sier det seg selv at det var hunden hun reagerte på. Og antagelig vil testresultatet bekrefte dette når dere får svar på prøvene.

Hvis hun viser seg å ha kraftig allergi mot hund, så sier det seg vel selv at dere ikke bør ha hund i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge om du vil omplassere hunden eller barnet!

Jeg anser det som barnemishandling å trekke dyr inn i hjem til barn som allerede er allergisk mot andre dyr. Det viser at omsorgen overfor hunden er større enn omsorg over for barnet. Og jeg fatter ikke at du i det hele tatt trenger å stille spørsmål om hvorvidt du skal omplassere den. Det eneste alternativet bør være å avlive den.

grunnen til det var at vi hadde lyst at barna skulle lære seg ansvar, ha en god venn og lære seg å respektere dyr. Vi har brukt et helt år på å bestemme oss før vi gjorde dette, og forsikret oss om at flere som var allergiske mot katt ikke nødvendigvis var det mot hund, vi har også besøkt flere med hund, for å se om hun reagerte å det har hunikke gjort, men nå når vi har hatt den her hver eneste dag å hun tilbringer all tid fra morgen helt til kveld med den, så tror jeg at det er hunden som har gjort utslaget her, selv om vi kun har hatt den ute hele tiden.

Vi har ikke fått svar på prøvene enda, men hadde egentlig bestemt oss for at vi måtte omplassere den, og har snakket med pensjonatet. men mannen min ville at jeg skulle høre litt med andre hva de hadde gjort siden det ikke er bevist eller noe enda iallefall..

Men nå skal den kjøres inn ikveld, da vi vil omplassere den før enn å avlive den, siden den enda bare er en liten valp, og har muligheten for å få et godt hjem hos noen andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...